چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسکات مک کللان سخنگوی سابق کاخ سفید در کتابی که قرار است دوشنبه ۲ ژوئن انتشار یابد سیاست‌های دولت آمریکا درباره جنگ عراق و مقابله با بحران ناشی از توفان کاترینا را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

به گزارش سی ان ان، اسکات مک کللان در بخشی از کتاب ۳۴۱ صفحه‌ای خود تحت عنوان "چه اتفاقی افتاد" نوشته است که جورج بوش و مشاورانش  پیش از آغاز جنگ عراق، تبلیغات را با حداعلای صداقت که عنصر لازمه برای کسب و نگهداری حمایت افکار عمومی است، اشتباه گرفته بوند. جورج بوش در این زمینه از مشاوره ضعیفی به ویژه از سوی آنانی که در بخش امنیت ملی خدمت می‌کردند بهره می‌برد.

مک کللان در بخشی از کتاب خود همچنین سیاست‌های دولت آمریکا در قبال توفان کاترینا را شدیدا مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: یکی از بدترین فجایع تارخ کشور ما ( آمریکا) بدل به یکی از بزرگترین فجایع دوره ریاست جمهوری بوش شد. پاسخ مفتضحانه دولت فدرال به توفان کاترینا (اقدامات ناکافی جهت امداد رسانی و مهار وقایع پس از وقوع توفان) بهترین تصویری است که می‌توان از دوره دوم ریاست جمهوری بوش ارائه داد.

در این کتاب که روز سه شنبه ۲۷ مه به دست سی ان ان رسید  مک کللان همچنین بخشی را به جاسوس سابق سیا که نامش افشا شد اختصاص داده است. مک کللان در این باره نوشته است که به خاطر بوش در قضیه افشای نام والری پالمه توسط رسانه‌ها دروغ گفته است.

سخنگوی سابق کاخ سفید به خاطر می‌آورد که در سال ۲۰۰۳ و در جریان کنفرانسی به خبرنگاران گفته بود:"کارل روو و لوییس اسکوتر لیبی مشاوران کاخ سفید در افشای نام والری پالمه مامور سیا دست نداشته‌اند.[افشاگری تازه علیه بوش و چنی]

افشای نام والری پالمه به دوره آغاز جنگ عراق مربوط می شود.پس از آنکه نام والری پالمه، از ماموران سابق سیا، به نشریات درز کرد، بازرسان اف بی آی - پلیس فدرال آمریکا - تحقیقات خود را برای شناسایی عامل یا عاملان این اقدام آغاز کردند و لیبی نیز از جمله کسانی بود که مورد سئوال قرار گرفت.

اسکوتر لیبی مشاور ارشد دیک چنی معاون رییس جمهوری آمریکا در ماه مارس ۲۰۰۷ به خاطر مخفی نگه داشتن هویت فردی که نام والری پلیم را افشا کرده بود مجرم شناخته شد و قاضی دادگاه در روز ۵ ژوئن مجازات او را تعیین کرد.[مشاور ارشد چنی گناهکار شناخته شد]

جوزف ویلسون همسر خانم پلیم که زمانی دیپلمات بود در آستانه جنگ عراق طی مقاله ای در نشریه نیویورک تایمز برخی ادعاهای دولت بوش در مورد فعالیت های رژیم صدام حسین را زیر سئوال برده بود.

اظهارات ویلسون به ادعای کاخ سفید در مورد تلاش صدام حسین برای ساخت جنگ‌افزارهای اتمی و خرید اورانیوم از آفریقا مربوط می شد. پس از انتشار این مقاله، نام همسر ویلسون، که مامور سیا بود، از سوی مقام های کاخ سفید در مصاحبه های غیررسمی با خبرنگاران فاش شد و این اتهام را در پی آورد که کاخ سفید در صدد انتقام جویی از این دیپلمات سابق برآمده است.

کاخ سفید درباره مطالب مندرج در کتاب مک کللان واکنش نشان نداده و دانا پرینو سخنگوی بوش گفته است ما هنوز کتاب را ندیده‌ایم که بخواهیم درباره آن اظهارنظر کنیم.

فرانسس تاوزند مشاور سابق امنیت ملی دولت بوش اما گفته است که مشاوران رییس جمهوری باید هنگامی که درباره سیاست‌ها نگرانی دارند آن را مطرح کنند. تاوزند که اکنون با شبکه خبری سی ان ان همکاری می‌کند، افزود: تا آنجایی که به خاطر می‌آورم اسکات پیشتر (در زمان تصدی مقام سخنگوی کاخ سفید)  هیچگونه نگرانی نسبت به مسائلی که در کتابش به آن‌ها‌ اشاره کرده، ابراز نکرده بود.به نظر من این اقدام مک کللان غیر حرفه‌ای بوده است.

کارل روو که نام وی در ارتباط با قضیه افشای نام والری پالمه مطرح شده بود و خود از افراد مورد اتهام در آن پرونده بود و اکنون نیز با شبکه خبری فاکس نیوز همکاری می‌کند، در سخنانی که از طریق شبکه مذکور پخش شد، گفت:پس از مطالعه بخش‌هایی از این کتاب به نظرم رسید که مطالب این کتاب شبیه مطالب مندرج در وبلاگ یک بلاگر چپگرا است و نه مطالب نوشته شده توسط اسکات مک کللان.

اسکات مک کللان در گفت وگوی کوتاهی که با سی ان ان انجام داد تصریح کرد که از صحت مطالب مندرج در کتابش کاملا مطمئن است و از آن دفاع خواهد کرد.

اسکات مک کللان در زمانی که بوش فرماندار تگزاس بود، به عنوان سخنگوی وی انجام وظیفه می‌کرد. او سپس در مقام رئیس بخش مطبوعاتی کاخ سفید در سال ۲۰۰۳ جایگزین اری فلشر شد. مک کللان در آوریل سال ۲۰۰۶ و در حالی که بوش در کنارش قرار داشت در یک کنفرانس مطبوعاتی استعفای خود را اعلام کرد.

کد خبر 53418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز