شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: آمریکایی‌ها این روزها به بدبینی درباره مسیر حرکت کشورشان و شیوه رهبری حاکم بر آن رسیده‌اند که در 15 سال گذشته سابقه نداشته‌است.

در این میان و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری،  دمکرات‌ها بیشترین سود را از این شرایط می‌برند. این وضعیت از سال 1993 تا کنون در کشور آمریکا سابقه نداشته‌است.

نظرسنجی که روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری ABC به صورت مشترک انجام داده‌اند و نتیجه آن به تازگی در آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد،  از هر 10 آمریکایی بیش از 8 نفر معتقدند که کشورشان در مسیری اشتباه حرکت می‌کند. همین تعداد هم از رهبری حزب جمهوریخواه ناخشنود هستند.

با این حال سناتور جان مک کین نامزد جمهوریخواهان در رقابت با باراک اوباما و حتی هیلاری کلینتون در موقعیت خوبی قرار دارد. این در حالی است که محبوبیت جورج بوش به پایین‌ترین حد در 30 سال گذشته برای یک رئیس‌جمهور در آمریکا رسیده‌است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که همه خشم مردم از حزب جمهوریخواه و جورج بوش متوجه مک کین نیست. یافته دیگر این نظرسنجی آن است که میزان محبوبیت اوباما نسبت به کلینتون 12 درصد بیشتر است. از هر 10 آمریکایی 6 نفر می‌گویند که اوباما در مقایسه با کلینتون باتجربه،  نامزد بهتری است.

مردم آمریکا از طولانی شدن روند رقابت درون حزبی دمکرات‌ها نگران نیستند و می‌گویند که این رقابت طولانی تاثیر منفی چندانی بر آینده حزب نخواهد داشت. اما همچنان سفیدپوستان از کلینتون  و سیاهان و جوانان تحصیل‌کرده از اوباما حمایت می‌کنند.

این نشان می‌دهد که شکاف میان رای‌دهندگان آمریکایی همچنان وجود دارد. از نظر مردم آمریکا سن بالای مک کین مانعی عمده بر سرراه انتخاب او به‌عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکاست. از هر 10 آمریکایی تنها 3 نفر معتقدند که رئیس‌جمهور 72 ساله مشکلی برای کشورشان ایجاد نخواهد کرد.

به‌نظر مردم آمریکا در حوزه موضوعاتی چون خدمات درمانی،  قیمت بنزین و اقتصاد،  اوباما بهتر از مک کین می‌تواند مشکلات این کشور را حل کند. اما در مورد جنگ با تروریسم اعتبار مک کین 21 درصد بیشتر از اوباماست. امتیاز اوباما و کلینتون برای مردم آمریکا در این است که آنها به‌دنبال مسیری جدید برای کشور هستند.

اما مک کین را به این دلیل انتخاب می‌کنند که تجربه کاری بیشتری دارد. در میان رای‌دهندگان مستقل غیرحزبی،  محبوبیت مک کین بیشتر از دیگر نامزدهاست. مشکل اصلی اوباما در حزب دمکرات این است که او نتوانسته آرای طبقه کارگر سفیدپوست را به دست آورد. اما مک کین در میان سفید‌پوستان بدون تحصیلات دانشگاهی با اختلاف 52 دربرابر 40 از اوباما جلوتر است.

اگر اوباما نامزدی نهایی حزب دمکرات را در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به دست آورد،  محبوب‌ترین شخص برای عنوان معاون اولی او از نظر آمریکایی‌ها هیلاری کلینتون است. با این حال اکثر مردم آمریکا بر این باورند که نباید بر هیلاری برای ترک رقابت ریاست‌جمهوری فشار آورد و هنوز برای این کار زود است. مردم آمریکا در این نظر با سران حزب دمکرات هم عقیده نیستند.

واشنگتن پست - 13 مه ‌2008

کد خبر 52132

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز