یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

امیررضا نوری‌زاده: در شرایطی که مداخله نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان از جمله افغانستان و عراق باعث شده است تا سیاست خارجی این کشور به شدت مورد انتقاد مردم نقاط مختلف جهان قرار گیرد

عمده مردم جهان براساس تازه‌ترین نظرسنجی معتقدند، شرایط نابسامان اقتصادی آمریکا تاثیر منفی بر زندگی آنها گذاشته است. از این‌رو به نظر می‌رسد که مردم بیشتر کشورهای جهان همچون هواداران باراک اوباما خواهان یک تغییر کلی در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا هستند در این نظرسنجی که توسط موسسه پیو در بیش از 24 کشور در قاره‌های مختلف صورت گرفته است مردم حدود 18 کشور شرایط بد اقتصادی کشورشان را ماحصل سیاست‌های اقتصادی نادرست آمریکا می‌دانند که از آن میان می‌توان به فرانسه انگلستان آلمان و ژاپن اشاره کرد و نکته مهم در این میان تایید این مسئله از سوی 60 درصد مردم آمریکا است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه این اولین نظرسنجی پس از انتخاب باراک اوباما به عنوان کاندیدای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر محسوب می‌شود، حمایت مردم کشورهای مذکور از اوباما نشان‌دهنده میزان اهمیت انتخابات آتی آمریکا برای کشورهای جهان است.

آندرو کوهوت مدیر موسسه پیو معتقد است بسیاری از مردم جهان امیدوارند تا با خروج جورج بوش از کاخ سفید که تقریبا در تمامی نقاط جهان محبوبیت خود را از دست داده است، شرایط تازه‌ای بر آمریکا و در پیامد آن بر دنیا حاکم شود چرا که با وجود بوش در پست ریاست جمهوری این باور به‌وجود آمده بود که آمریکا خواهان حامیت بر جهان است و این موضوع برای اکثر مردم جهان قابل پذیرش نیست.

در همین راستا در کشورهایی که میزان مخالفت با جنگ عراق در 5 سال قبل بالا بود حمایت از باراک اوباما نامزد دموکرات انتخابات آمریکا در مقابل جان مک‌کین بالاست که از آن جمله می‌توان به اسپانیا ژاپن آلمان و فرانسه اشاره کرد.

در این نظرسنجی مشخص شده که در بین 24 کشور نظرسنجی شده تنها در آمریکا میزان محبوبیت مک کین بیش از اوباما است و در کشورهایی مثل فرانسه و یا آلمان فاصله آنها بیش از 40 درصد است. آمار محبوبیت مک کین و اوباما در آمریکا 60 به 59 درصد است اما در فرانسه این نسبت 84 به 33 درصد و در آلمان 82 به 33درصد است.

در این نظرسنجی همچنین مشخص شده است که هیلاری کلینتون که رقابت انتخاباتی حزب دموکرات را به اوباما واگذارکرد، در خارج از آمریکا هم محبوبیتی کمتر از اوباما دارد اما میزان محبوبیتش از مک‌کین بیشتر است. در همین نظرسنجی مشخص شد که میزان علاقه مردم ژاپن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیش از خود مردم آمریکا است و پس از ژاپن این انتخابات برای مردم آلمان و استرالیا حائز اهمیت است.

نکته حائز اهمیت دیگر مربوط به مخالفت‌های فزاینده در کشورهای مختلف جهان با ادامه حضور نظامی ناتو در افغانستان است و تنها مردم سه کشور آمریکا، استرالیا و انگلستان خواهان تداوم این ماموریت نظامی هستند. همچنین بدبینی کلی در مورد عدم به قدرت رسیدن یک دولت مقتدر مردمی در عراق در بین اکثر مردم جهان به چشم می‌خورد.

همشهری امارات به نقل از واشنگتن پست14 ژوئن
 

کد خبر 54983

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز