گروه بین‌الملل: اسکات مک کللان سخنگوی پیشین کاخ سفید دیروز بار دیگر و این بار در کنگره و در حضور همه سناتورها و خیلی از مردان رئیس‌جمهور به انتقاد از تیم نومحافظه کاران و به رهبری بوش پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مک کللان که به خواسته نمایندگان دمکرات، به کنگره احضار شده بود تا در باره کتاب اخیر خود و مسائل زیادی که در آن افشا کرده به آنها توضیح دهد گفت: اگر ملت، به بوش و کاخ سفید بی‌اعتماد هستند، تنها به خاطر اشتباهات رئیس جمهور و دیک چنی است.

نویسنده کتاب «آنچه گذشت» که به افشا گری درباره دروغ‌پردازی‌ها و نیت‌های پشت پرده بوش و چنی در افغانستان و عراق می‌پردازد خطاب به نمایندگان کنگره گفت که این دو مسئول عالی رتبه آمریکا از مسائل مربط به مرگ و زندگی گرفته تا پایین‌ترین چیزها به مردم دروغ گفته‌اند و حقایق را پنهان کرده‌اند.

مک کللان که به خواسته کمیته حقوقی کنگره آمریکا برای ادای توضیحات و شهادت فراخوانده شده بود درباره افشای هویت والری پالم، جاسوس مخفی سازمان سیا نیز اظهاراتی کرد که حاکی از دست داشتن دیک چنی معاون رئیس‌جمهور در این رسوایی بود.
این یار سابقا نزدیک به بوش که همواره جزو نیروهای ارشد تیم نومحافظه کاران محسوب می‌شد در ادامه به تشریح ضرباتی که بوش و چنی خودشان به‌خودشان زده‌اند پرداخته و این رسوایی را نمونه بارزی از صدمات بیان کرد. مک کللان تاکید کرد که هیچ کس به اندازه بوش و چنی به تیم آنها صدمه وارد نکرده‌اند و اکنون که ملت به کاخ سفید بی‌اعتماد شده، تنها مقصر اصلی خود آنها هستند.

مک کللان در ادامه با اشاره به آنچه در کتاب خود علیه این دو آورده یادآور شد: این یک کاخ سفید بسیار مرموز است. چیزهای زیادی وجود دارد که آنها ترجیح می‌دادند هیچ وقت درباره آنها سخنی گفته نشود. او سپس به صداقت شخصی بوش اشاره کرده و این موضوع را مورد بحث قرار داد که رئیس‌جمهور با وجود اینکه پیشتر پرونده‌ای در ارتباط با مصرف کوکائین داشته در یک مکالمه تلفنی می‌گفته است که حقیقتا به یاد ندارد که تا کنون چنین چیزی را تجربه کرده است یا نه؟

این اظهارات که مورد پسند دمکرات‌های کنگره آمریکا واقع شده بود خشم نمایندگان جمهوریخواه را برانگیخت و برخی از آنها در این نشست اسکات مک کللان را به تضعیف مقامات بلند پایه دولتی متهم کردند. جمهوریخواهان با انتقاد شدید از برگزاری این جلسه مدعی شدند مقامات دمکرات کنگره با ابزار قرار دادن مک کللان در نظر دارند مقامات ارشد دولت بوش را تحت فشار قرار دهند. این در حالی است که دینا پرینو سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است مک کللان همه آنچه را که می‌دانست گفته است.

آنچه مک کللان فاش کرد

مک کللان، سخنگوی سابق بوش که از زمان فرمانداری بوش در تگزاس در کنار وی بوده در کتاب خود آورده است: رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص جنگ عراق آشکار و صریح عمل نکرده است. او به‌عنوان یک رهبر زمان جنگ نتوانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد.
مک کللان در کتاب خود با عنوان «آنچه در کاخ سفید بوش رخ داد: فرهنگ فریب واشنگتن» آورده است: من هنوز هم بوش را دوست دارم و او را تحسین می‌کنم اما او و مشاورانش یک‌سری مبارزات تبلیغاتی را با سطح بالایی از دروغ آغاز کردند که برای حفظ و جلب حمایت‌های مردمی در زمان جنگ بسیار ضروری بود.

وی در ادامه آورده است: تاریخ ثابت می‌کند که آنچه اکثر آمریکایی‌ها در مورد آن اتفاق نظر داشتند یعنی تصمیم حمله به عراق یک اشتباه بسیار جدی راهبردی بوده است. هیچ‌یک از جمله من نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که دورنمای این جنگ بعد از ده‌ها سال چگونه خواهد بود. در حالی که همه ما می‌توانیم به‌طور کامل تاثیرات آن را درک کنیم، آنچه الان می‌دانم این است که هر جنگی باید زمانی آغاز شود که ضرورت دارد و جنگ عراق ضرورتی نداشت.
مک کللان در ادامه تاکید کرده است: بوش به شدت تحت‌تأثیر مشاوران ارشد خود به‌خصوص کسانی که به‌طور مستقیم با امنیت ملی در ارتباط بودند قرار داشت و همه این‌ افراد مشاوره خوبی به وی ارائه ندادند.

کد خبر 55619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز