چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: لوییس اسکوتر لیبی از مشاوران نزدیک به دیک چنی معاون رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه 6 مارس به دلیل دروغگویی و ممانعت از تحقیقات درباره چگونگی افشای نام یکی از ماموران سیا گناهکار شناخته شد.

به گزارش آسوشیتد پرس، لیبی در واقع به دروغگویی به سازمان تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی و یک هیات منصفه در مورد افشای نام والری پالمه، مامور سیا، متهم بود. به این ترتیب لیبی که دستیار ارشد سابق دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا است، با حداکثر 25 سال مجازات زندان روبرومی‌شود. حکم مجازات او در ماه ژوئن اعلام خواهد شد.

 این بالاترین مقام آمریکایی است که در دو دهه اخیر که در دادگاه گناهکار اعلام می‌شود.در جریان این دادگاه تمایل دیک چنی در رابطه با بی اعتبار ساختن یکی از منتقدان جنگ آشکار شد،در جریان این دادگاه هم چنین سیاستی که دولت بوش در مصاحبه با خبرنگاران دنبال می‌کند و بخش‌های پنهان  استراتژی دولت نومحافظه کار آمریکا در مواجهه با بحران‌های  جهانی مشخص شد.

اما در جریان بررسی این پرونده، میزان دخالت جورج بوش و اینکه آیا دولت آمریکا مجوزی مبنی بر افشای نام مامور مخفی سیا صادر کرده و یا نه در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.

تیم دفاعی این پرونده هیچگاه آنگونه که تعهد کرده بودند دیک چنی ولیبی را برای روشن شدن زوایای تاریک پرونده به جایگاه شهود احضار نکردند، آن‌ها پیشتر قول داده بودند این کار را به منظور بررسی میزان نقش کاخ سفید در افشای نام والری پالمه جهت بی اعتبار کردن ویلسون،همسر پالمه و از سفرا و دیپلمات‌های آمریکایی منتقد سیاست‌های جنگی بوش،انجام دهند.

جوزف ویلسون زمانی سفیر آمریکا در عراق بود و هم او بود که ادعا‌های دولت بوش درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق را بی‌اساس اعلام کرد.

اما وکلای لیبی علیرغم تعهد خود از احضار لیبی و چنی به جایگاه شهود خودداری کردند.گفته می‌شود این نیز از اقدامات توطئه آمیز کاخ سفید است و به منظور صیانت سیاسی از کارل روو مشاور بوش انجام گرفته است، زیرا گفته می‌شود در صورت مطرح شدن اظهارات چنی و لیبی امکان احتمال احضار روو نیز می‌رفت.

 پیشتر نیز دادستان ویژه این پرونده،  دولت بوش را به افشای نام والری پالمه، که پیش از آغاز جنگ عراق، در مقام یک مامور مخفی سیا انجام وظیفه می‌کرد متهم کرده بود.این دادستان همچنین دولت بوش را متهم کرده بود که ادعا کرده است پالمه(که در سیا عضویت داشت) با رسانه‌های جمعی ارتباط دارد.

دادستان ویژه در واقع این اقدام دولت بوش در افشای نام خانم پالمه را در راستای تلاش نومحافظه کاران آمریکایی جهت  بی اعتبار کردن ویلسون، از دیپلمات‌های مخالف جنگ عراق ارزیابی کرده بود و بر همین مبنی اتهامات خود را علیه دولت بوش مطرح کرده بود.

کد خبر 17312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز