گروه بین‌الملل: سناتور باراک اوباما نامزد دمکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 بار دیگر از مواضع اعلام شده قبلی خود عقب نشینی کرد و این بار گفت احتمال دارد درباره برنامه عقب نشینی 16 ماهه نیرهای آمریکایی از عراق تجدید نظر کند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست باراک اوباما که در یک کنفرانس مطبوعاتی شتاب زده در داکوتا شرکت کرده بود گفت در سفر اخیر خود به عراق با فرماندهان آمریکایی مشورت خواهد کرد و تنها درصورتی که سلامت و امنیت نیروها حفظ شود بر طرح 16 ماهه عقب نشینی خود از عراق پا فشاری خواهد کرد.

با این حساب نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا راه را برای امکان تغییر دادن جدول زمانی پیشنهادی شانزده ماهه خود برای خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از عراق باز گذاشت و اعلام کرد ممکن است پس از دیدار از عراق، موضع خود را تعدیل کند.
اوباما گفت: از حضور نظامی دراز مدت آمریکا در عراق حمایت نخواهد کرد ولی مایل است تضمین شود که هرگونه عقب‌نشینی آمریکا از عراق به‌صورت سازمان یافته و ایمن خواهد بود.

وی به خبرنگاران در داکوتای شمالی گفت: همواره گفته‌ام من به‌نظر فرماندهان نظامی حاضر در میدان جنگ گوش خواهم داد و همواره گفته‌ام عقب نشینی از عراق باید توأم با امنیت نیروها و حفظ ثبات باشد.

اوباما افزود: هنگامی که فرصت پیدا کنم با برخی فرماندهان نظامی دیدار کنم اطمینان دارم اطلاعات بیشتری دریافت خواهم کرد و به تعدیل سیاست‌هایم ادامه خواهم داد.
وی تاکید کرد: سیاستش برای خارج کردن یک یا دو تیپ ارتش آمریکا از عراق در هر ماه بعد از تصدی سمت ریاست‌جمهوری آمریکا، همواره به اوضاع در عراق بستگی دارد.

سفر اوباما که مصادف با روز استقلال آمریکا بود در حالی انجام شد که وی پیشتر با مطرح کردن تصمیمات خود درخصوص عراق درصورت موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری، بحث‌های گسترده‌ای را به وجود آورده بود. او قول داده بود که به محض پیروزی در انتخابات آمریکا در یک برنامه شانزده ماهه همه نیروهای نظامی آمریکایی را به خانه باز خواهد‌گرداند اما سخنان روز جمعه او آن هم در مناطقی که به‌طور سنتی طرفدار جمهوریخواهان هستند مجددا از او چهره‌ای دو پهلو و ریا کار ساخته است.

اوباما خود در ادامه سخنرانی‌اش به این نکته اشاره کرده و گفته است: خیال نکنید من آدمی هستم که دوپهلو حرف می‌زنم و یا با واژه‌ها بازی می‌کنم و برای جنگ عراق به‌دنبال راه گریزی هستم. با این همه اوباما اوایل روز جمعه اعلام کرد که همه آنچه درباره عراق به مردم آمریکا وعده داده، ممکن است پس از سفر به عراق و صحبت کردن با فرماندهان، تغییر کند و یا به گفته خودش تعدیل شده و مورد پالایش قرار گیرد.

اوباما پس از فرود آمدن هواپیمایش در فرودگاه داکوتای شمالی که از سال 1964 به این سو هیچ دمکراتی نتوانسته در آنجا موفقیتی کسب کند، به خبرنگاران گفت: اگر تمام آنچه اظهار داشته‌ام را بررسی کنید متوجه خواهید شد که خط سیر زمانی شانزده ماهه من همیشه بر این فرض استوار بوده است که از امنیت نیروهایمان مطمئن شوم.

وی در همین روز و پس از بروز جنجال رسانه‌ای درباره اظهاراتش، پیش از ترک کردن داکوتای شمالی متعهد شد که این جنگ را پایان دهد. هدف وی از اظهار این صحبت‌ها تصحیح هر‌گونه سوء تفاهم سبت به گفته‌هایش بود.

کد خبر 57049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز