شرکت داروسازی آمریکایی جانسون اند جانسون روز جمعه اعلام کرد واکسن کرونای تک‌دوزی‌اش (یک تزریقی‌اش) اثربخشی ۷۲ درصدی در پیشگیری کرونا در آمریکا داشته است.

j&j

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اما به گفته این شرکت داروسازی آمریکایی میزان اثربخشی این واکسن در کارآزمایی بالینی بزرگ اجرا شده در سه قاره و در برابر چندین گونه یا واریانت کروناویروس پایین‌تر و در حد ۶۶ درصد بوده است.

در کارآزمایی بالینی این واکسن در حدود ۴۴۰۰۰ نفر، میزان حفاظت ناشی از واکسن در برابر بیماری کووید-۱۹ متوسط و شدید در آمریکای لاتین ۶۶ درصد و در آفریقای جنوبی که یک گونه جدید نگران‌کننده ویروس در آن در گردش است، فقط ۵۷ درصد بود.

این نتایج در مقایسه با میزان بالای اثربخشی واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا که با تزریق دو دوز حدود ۹۵ درصد در پیشگیری از بیماری علامت‌دار اثربخشی داشتند، بسیار پایین جلوه می‌کند. اما کارآزمایی‌های واکسن‌های فایزر و مدرنا عمدتا در آمریکا و پیش از انتشار گسترده گونه‌ها یا واریانت‌های جدید ویروس انجام شدند.

هدف بررسی اصلی جانسون‌اندجانسون پیشگیری موارد متوسط تا شدید کووید-۱۹ بود و این واکسن در جلوگیری از بیماری شدید و پیشگیری از بستری شدن در همه کشورها و در برابر واریانت‌های متعدد ویروس ۲۸ روی پس از ایمن‌سازی، اثربخشی ۸۵ درصدی داشته است.

پل استوفل، مدیر ارشد علمی شرکت جانسون‌اندجانسون می‌گوید این میزان پیشگیری «به طور بالقوه باعث محافظت در برابر میلیون‌ها مورد بیماری وخیم کووید-۱۹ و پیامدهای مرگبار ناشی از آنها می‌شود.»

این شرکت به دنبال کسب مجوز مصرف اضطراری برای این واکسن از سازمان غذا و داروی آمریکا در هفته آینده است.

مقامات بهداشت عمومی آمریکا بر روی واکسن جانسون‌اندجانسون برای افزایش عرضه مورد نیازش و تسهیل کارزار ایمن‌سازی آمریکا حساب باز کرده‌اند.

واکسن جانسون‌اندجانسون بر خلاف واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا نیاز به تزریق دوم چند هفته پس از تزریق اول ندارد و همچنین لازم نیست آنها در حالت منجمد نگهداشت و به این ترتیب نامزدی عالی برای استفاده از در بخش‌هایی از جهان است که زیرساخت ضعیف حمل‌ونقل و تسهیلات‌شان ذخیره واکسن در دمای پایین ناکافی است.

کد خبر 581908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha