یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم‌ملی فوتبال کشورمان اردوی تدارکاتی خود را در اسپانیا درحالی ادامه می‌دهد که لغو سه بازی دوستانه برابر مالاگا، ماربلا و چارلتون در رسانه‌ها بازتاب‌های مختلفی را به‌دنبال داشت.

خبرگزاری ایسنا با اعلام خبر مخالفت دولت انگلیس با برگزاری دیدار دوستانه ایران و چارلتون نوشت: «در حالی که دو بازی دوستانه تیم‌ملی ایران برابر ماربلا و مالاگا لغو شد، دخالت دولت انگلیس هم موجب شد که دیدار ایران برابر چارلتون برگزار نشود.»

این دخالت غیرورزشی درحالی به لغو این دیدار دوستانه منجر شده که براساس توافقات قبلی‌ انجام این مسابقه قطعی به نظر می‌رسید.

سومین دیدار تدارکاتی تیم‌ملی اما برخلاف دوبازی دیگر به دلیل سیاسی  لغو و تحریم شده است. چه مسئولان تیم‌های ماربلا و مالاگا علت مخالفت‌شان با انجام دیدار دوستانه برابر تیم‌ملی ایران را پاره‌ای از مسائل فنی عنوان کرده بودند.

در واقع تاخیر 10 روزه در شروع رقابت‌های لالیگا باعث لغو بازی‌های دوستانه ماربلا و مالاگا برابر ایران شد.

پس از این اتفاق مقامات فدراسیون فوتبال اعلام کردند که درحال رایزنی برای جایگزین کردن دو تیم انگلیسی به‌جای ماربلا و مالاگا هستند اما روز گذشته باشگاه چارلتون به طور یک طرفه اعلام کرد که تیم فوتبال این باشگاه از دیدار با تیم ایران انصراف داده است.

در همین حال فدراسیون فوتبال کشورمان قصد دارد  در  اقدامی قانونی  علیه باشگاه چارلتون و رفتارهای غیرورزشی این باشگاه به فیفا شکایت کند.

نامه چارلتون به کفاشیان

درحالی که فیفا و دست‌اندرکاران آن بارها برضرورت پرهیز از سیاسی کردن ورزش هشدار داده و تأکید کرده‌اند؛

«سیاست هیچ‌جایی در فوتبال و ورزش ندارد» نامه باشگاه چارلتون  به علی کفاشیان برخلاف دستور صریح فیفا و در عین حال خارج از چارچوب‌های متداول ورزشی دنیا به شمار می‌رود.

آنها در نامه‌ای که روز گذشته از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال در اختیار همشهری قرار گرفت و در سایت فدراسیون هم منتشر شد خطاب به علی کفاشیان نوشته‌اند: «به‌دنبال اخبار هفته گذشته مبنی بر انجام آزمایشات موشکی از سوی ایران احساس می‌کنیم برگزاری بازی برنامه‌ریزی شده در 19 جولای 2008 نامناسب خواهد بود.»

آنها همچنین در پایان نامه توهین‌آمیز خود به یک معذرت‌خواهی ساده اکتفا کرده‌اند؛ «بابت اختلال پیش آمده معذرت می‌خواهیم.» مشخص نیست که انجام مانور موشکی توسط ایران که موضوعی عادی و پذیرفته شده در عرف بین‌المللی محسوب می‌شود و از حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران است چه ربطی به یک باشگاه ورزشی انگلیسی دارد. این رفتار فقط بیانگر عجز و ناتوانی و انفعال باشگاه چارلتون است.

کفاشیان: از چارلتون شکایت می‌کنیم

درحالی که بازی دوستانه تیم‌ملی ایران برابر چارلتون  از سوی این باشگاه انگلیسی منتفی اعلام شده است، روز گذشته خبرگزاری‌های داخلی در قبال نگاه سیاسی مسئولان باشگاه چارلتون  واکنش منفی از خود نشان دادند.

در همین حال مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان نیز تاکید کرده‌اند که از چارلتون به فیفا شکایت خواهند کرد.  علی کفاشیان در این باره می‌گوید: «برای ما بسیار تعجب برانگیز است که با وجود اینکه نهادهای بین‌المللی فوتبال، سیاسی شدن ورزش را محکوم می‌کنند، دولت انگلیس با اعمال فشار بر یک باشگاه ورزشی مسابقه‌ای قانونی و دوستانه را لغو می‌کند.»

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان تاکید می‌کند: «ما با چارلتون قرارداد امضا کردیم و قراردادمان به انجام قطعی این بازی دلالت دارد و طبق آن عمل خواهیم کرد. اگر تیم چارلتون به تعهد خود عمل نکند به طور قطع از آنها به فیفا شکایت می‌کنیم.»

واکنش رسانه‌ها درباره لغو بازی با چارلتون

بسیاری از رسانه‌های داخلی با محکوم کردن حرکت غیرورزشی این باشگاه، مسئولان فدراسیون فوتبال را به شکایت از باشگاه متخلف انگلیسی ترغیب کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری‌های داخلی با اشاره به کارشکنی  این باشگاه نوشته‌اند: «مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان خیلی زود باید در مقام شکایت از چارلتون برآیند و به فیفا در رابطه با دخالت سیاسیون انگلیس در ورزش آن کشور هشدار دهند. چه فوتبال ایران درست با همین استدلال تا مدت‌ها در تعلیق به‌سر برد.

بنابراین حالا وقت آن رسیده که فیفا بی‌طرفی را درخصوص اجرای قوانین صریح خود به اثبات برساند. ضمن اینکه با توجه به اتفاقات رخ داده مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان برای دریافت غرامت نیز باید اقدام جدی از خود نشان دهند.»

آخرین خبرها حاکی از آن است که از سوی روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران شکایت‌نامه‌ای علیه چارلتون تنظیم شده که به زودی برای فیفا ارسال خواهد شد. این شکایت به‌صورت رسمی تنظیم و به طور شفاف ارائه خواهد شد.

کد خبر 57894

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز