جمعه ۲۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

مهدی خبیری: لغو دو بازی تدارکاتی اخیر تیم‌ملی به دلیل آنچه پشت‌پرده مسائل سیاسی گفته می‌شود، در واقع اقدامی مخالف روش و اساس‌نامه فدراسیون جهانی فوتبال است، چرا که فیفا اساساً با هرگونه سیاست ورزشی و مداخله دولت‌ها در امور فوتبال مخالف است.

در واقع فیفا در دستورالعمل خود به فدراسیون‌های عضو، حضور سیاست در فوتبال را ممنوع اعلام کرد و اگر عضوی این مسئله را نادیده بگیرد تنبیهات سختی در موردش اعمال می‌شود.

مسئله‌ای در مورد باشگاه چارلتون وجود دارد و آن این است که این باشگاه انگلیسی خصوصی و در واقع یک شرکت تجاری است.

شنیده‌ام آنها در نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده‌اند آزمایش‌های اخیر موشکی ایران را دستاویزی برای لغو بازی دوستانه با تیم‌ملی عنوان کردند.

از نظر عرف بین‌الملل فوتبال این یک اشتباه  بزرگ به حساب می‌آید. همین مسئله باعث می‌شود که فیفا تنبیهات سختی را برای باشگاه چارلتون در نظر بگیرد. 

فدراسیون فوتبال ایران باید با استناد به همین مسئله طی شکایت حقوقی‌ای که به فیفا می‌فرستد، از آنها جریمه و غرامت مطالبه کند. آن چیزی که در مورد بازی با مصر هم گفته می‌شود در همین چارچوب است.

شرکت کارگزاری عقد قرارداد میان فوتبال ایران و مصر در قبال هرگونه لغو بازی با توجه به قرارداد موجود مسئول است، چراکه آنها 200 هزار فرانک سوئیس نزد فیفا به امانت دارند تا نسبت به پیگیری همین شکایت‌ها در قبال مسئولیت خود پاسخگو باشند.

از سوی دیگر، مهمترین مسئله در عقد قراردادهای بین‌المللی فوتبال توجه به بندها و تبصره‌های موجود در قرارداد است. 

همین مسائل بازدارنده در دیدارهای تیم‌های فوتبال ایران با کشورهای دیگر مثل دانمارک، چک و ... وجود داشت اما به دلیل اصولی بودن قرارداد هرگونه لغو این بازی‌ها منجر به خسارت و غرامت زیادی می‌شد.

معتقدم پیگیری دقیق و اصولی فدراسیون فوتبال ایران با توجه به چگونگی عقد قرارداد و توافقات صورت گرفته، خسارت سختی را متوجه تیم‌های لغوکننده دیدار تدارکاتی با تیم‌ملی ایران می‌کند. فیفا نسبت به هرگونه ورود سیاست و اقدام سیاسی در فوتبال حساس و تنبیهات سختی را برای متخلفان در نظر گرفته است.

کد خبر 58287

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز