همشهری آنلاین: علی کفاشیان از دلایل مخالفت خود با انتقال تیم‌های لیگ برتری تهران به شهرستان‌ها و دیگر مسائل مربوط به فوتبال کشور و تیم ملی سخن گفت.

علی کفاشیان، رئیس فدراسیو فوتبال در مصاحبه با ایلنا، در خصوص لغو بازی‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال، انتقال تیم‌های فوتبال پایتخت به سایر استان‌ها،‌‏ نتایج تیم ملی فوتبال ساحلی،‌‏ راه‌های حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2010، پول‌هایی که بابت انتقال بازیکنان رد و بدل می‌شود پاسخ داد.

  •  از انتقال تیم های تهرانی به شهرستان‌ها شروع کنیم. شما از جمله مسئولین بلندپایه این ورزش هستید که مخالف این روند می باشید. علت مخالفت شما چیست؟

- من ابتدا این را بگویم که به عنوان یک آدم ورزشی خیلی دوست دارم فوتبال در همه استانها نماینده داشته باشد و به عبارتی از اینکه همه استانها در رقابت‌های مختلف فوتبال باشگاهی درگیر باشند، استقبال می‌کنم اما بر این باورم که هر کاری نیاز به ساز و کار مناسب دارد. من می‌گویم اگر قرار است ابتدا به ساکن، یک تیم بزرگ را به یک استانی که تاکنون در هیچ کدام از لیگ‌ها نماینده‌ای نداشته منتقل کنیم، بیاییم ابتدا فرهنگ این کار را در آن استان به وجود آوریم و از راه مناسب آن وارد شویم. متاسفانه برخی از استان‌ها فکر می کنند من مخالف حضور آنها در لیگ هستم که اصلاً این تفکر درستی نیست. من بر این باورم که اول باید زیر ساخت‌های حضور یک تیم بزرگ در یک استان بدون تیم را فراهم آوریم و بعد به سراغ کارهای دیگر برویم.

  • منظور از ساز و کار چیست و شما چه راه هایی برای این منظور پیشنهاد می دهید؟

- باید از پایه شروع کنیم. مثلاً تیمی مثل صنعت نفت آّبادان یک روزه بوجود نیامده، این تیم ریشه در فرهنگ و آداب و سنن مردم آبادان دارد و حتی اگر به رده های پایین‌تر هم سقوط کند باز با حمایت مردم خوب آبادان دوباره به سطح اول فوتبال مملکت برمی‌گردد.

  • در تایید صحبت‌های شما، اگر تیمی که امسال به فلان استان رفته و سال بعد به رده پایین تر سقوط می‌کند آیا مسئولین آن استان و حتی مردم آن استان سرخورده نمی شوند؟

- اتفاقاً یکی از ایرادها همین است. من اگر مخالفت می‌کنم به همین خاطر است. باید کاری کنیم که استان‌ها با استفاده از نیروهای بومی خودشان به لیگ‌های فوتبال بیایند و این گونه نباشد که یک تیمی با کادر فنی و مربیان و بازیکنان تراز اول برود به استانی که هیچ بازیکنی از آن استان در آن عضو نیستند.

  • اساسنامه سازمان لیگ در این خصوص چه می‌گوید؟

- اساسنامه در این راه مشکلی ندارد،‌‏ اساسنامه نقل و انتقال تیم ها را آزاد گذاشته و بر طبق یکسری مقررات باشگاه‌ها و استان‌‏ها می‌‏توانند این کار را صورت دهند.

  • امسال بحث سقف قرار دارد فوتبالیست‌ها سر و صدای زیادی به پا کرد و از طرفی می بینیم که با پول‌‏های نسبتاً خوبی که بازیکنان خوب ما در ایران دریافت می‌کنند تمایل چندانی برای حضور در لیگ‌های بی‌‏کیفیت عربی ندارند. این دو موضوع را شما چگونه تعبیر می‌کنید؟

- ببینید، در بحث قراردادها ما نمی‌توانیم خیلی سخت‌‏گیری کنیم. لیگ فوتبال ما حرفه‌ای است و بازیکنان هم حرفه‌‏ای هستند اما ما به باشگا‌ ها سرمایه‌دار و دولتی توصیه می‌‏کنیم که فضا را به گونه‌‏ای درست کنند که تیم‌های ریشه‌‏دار و مردمی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند نابود نشوند و بتوانند ادامه حیات بدهند.

موضوع دوم که شما هم اشاره کردید، اینکه ما دوست نداریم فوتبالیست‌هایی خوبمان برای کسب درآمدی بیشتر جذب لیگ‌‏هایی شوند که کیفیت چندانی ندارند و فوتبالشان دچار افت شود. به هر حال خوشحالیم که امسال ستاره‌‏های فوتبال ایران در لیگ ایران ماندند و به جای دیگری نرفتند.

  • لغو بازی‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال یک مقدار مردم و فوتبالیست‌‏ها را نگران کرده است. در این خصوص چه برنامه‌ای دارید؟

- به هر حال ناخواسته بود. بازی با چارتون را به ما برای اردوی ماربلا در اسپانیا در نظر گرفته بودیم که متاسفانه انگلیسی‌ها به دلیل مسائل سیاسی آنرا لغو کردند. آقای دایی به همین خاطر اردوی اسپانیا را انتخاب کرد ولی زمانی که انگلیسی‌ها جا زدند آقای دایی هم آن دو بازی دیگر که قرار بود با تیم های دسته دوم اسپانیا باشد را لغو کردد.

  • تیم‌های دسته اول لالیگا هم قرار بود با تیم ملی بازی کنند؟

- بله،‌‏ اسپانیایی‌‏ها تمرینات پیش فصل خود را به تعویق انداختند و ابراز تاسف هم کردند.

  • بازی با مصر هم که لغو شده؟

نه، مصری‌‏ها کتباً هنوز به ما اعلام نکرده‌اند و ما از آنها خواسته ایم اگر نمی‌خواهند بازی کنند، اعلام کنند تا به دنبال جایگزین باشیم.

  • یعنی ممکن است بازی با مصر برگزار شود؟

- بله،تا اینجا که کتباً به ما نگفته اند.

  • اگر لغو شد کدام تیم‌‏ها جایگزین خواهند شد؟

- تیم‌‏های زیادی را در نظر گرفته‌‏ایم. ما خیلی نگران این قضیه نیستیم و قول می‌‏دهیم که تیم ملی فوتبال کشورمان از این بابت متضرر نشود و تشریفات تدارکاتی خوبی را برایش انتخاب می‌‏کنیم.

  • بحث یکسان سازی سبک و سیستم فوتبال ایران که از سوی مهندس علی آبادی، رئیس سازمان تربیت بدنی مطرح شده بود، به کجا انجامید و آیا اصلاً این امر محقق خواهد شد؟

ما حتما دنبال این قضیه هستیم البته نه به صورت سمبلیک و در حد حرف و شعار. ما از طریق آکادمی فوتبالمان پیگیر این موضوع هستیم تا به یک نقطه مشترک برسیم.

کد خبر 58755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز