یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

چقدر خوشحال شدیم وقتی علی کفاشیان لیست بلند بالای بازی‌های تدارکاتی تیم ملی را مکتوب کرد و در اختیار عموم گذاشت.

 آخر چند سالی بود که تیم ملی این‌قدر با برنامه نشده بود، اما حالا که فکرش را می‌کنیم، می‌بینیم زیاد هم فرقی چندانی بین این فدراسیون و این تشکیلات با دیگر فدراسیون‌های فوتبال کشورمان وجود ندارد.

تیم ملی فوتبال قرار بود تا پیش از بازی‌ 16 شهریور با عربستان در مرحله مقدماتی جام جهانی، 12 بازی تدارکاتی انجام ‌دهد. برنامه‌ هم، در ظاهر برنامه دقیق و خوبی بود! با ذکر روز دقیق، نام ورزشگاه میزبان و حتی ساعت برگزاری بازی‌ها. 12 بازی تدارکاتی برای کمتر از 2 ماه!

البته وقتی در آن برنامه ریز می‌شدیم، بازی‌هایش زیاد چنگی به دل نمی‌زند و فقط چند تای آن به درد می‌خورد. یکی بازی با مصر، دیگری بازی با بحرین و یکی هم بازی با قطر. حالا 10 روز از برنامه‌ای که کادر فنی تیم ملی اعلام کرده، می‌گذرد و فعلا 5 بازی از آن 12 بازی لغو شده است؛ 2 بازی از آن 3 بازی خوب و 3 بازی |غیر رسمی که برگزار می‌شد هم دردی از تیم ملی دوا نمی‌کرد.

تیم ملی قرار بود 22 و 26 تیر ماه با تیم‌های ماربیا و مالاگای اسپانیا بازی کند که پس از پرواز تیم ملی به اسپانیا، کاشف به عمل آمد این دو تیم (که البته اولی یک تیم محلی است) هنوز تمرین‌های آماده‌سازیشان را شروع نکرده‌‌اند. یک روز پس از آن، باشگاه چارلتون با ارسال نمابری به ایران، دیدار برابر تیم ملی کشورمان را به صورت یک‌طرفه لغو کرد تا فدراسیون فوتبال هم اعلام کند از این باشگاه انگلیسی شکایت خواهد کرد.

بازی روز سی‌ام تیر تیم ملی با باشگاه چارلتون اتلتیک، به‌دلیل مخالفت دولتمردان انگلیسی لغو شد تا کاروان تیم ملی بماند و 10 روز تمرین بدون مسابقه در کمپ ساحلی ماربیا. « ما به فیفا شکایت می‌کنیم. آنها این اجازه را نداشتند که به صورت یک‌طرفه این بازی تدارکاتی را لغو کنند.» این را کفاشیان گفت و یک روز پس از این واکنش بود که طرف انگلیسی توسط سخنگوی باشگاه چارلتون عنوان کرد: « اصلا قراردادی بسته نشده بود که آنها بخواهند به خاطر لغوش از باشگاه شکایت کنند.»

به عبارتی برنامه اعلام شده از سوی کمیته فنی، هیچ ضمانت اجرایی نداشت و این بازی بدون انعقاد قرارداد، در لیست برنامه‌های تدارکاتی تیم ملی قرار گرفته بود. البته دبیر فدراسیون پاسخ سخنگوی باشگاه چارلتون را این‌گونه داد تا حداقل در جنگ‌های زرگری جلوی آنها کم نیاوریم. محمد مهدی نبی گفت: «از قول من بنویسید آدم حرفه‌ای نیست که اگر بود، این حرف را نمی‌زد. نوع مکاتباتی هم که با این باشگاه انجام شده، بیانگر این است که آدم‌های بی‌سوادی هستند!»

پس از لغو این 3 بازی، نگرانی‌ها برای کنسل شدن 2 بازی تدارکاتی تیم ملی در جمهوری چک با توجه به عضویت این کشور در اتحادیه فوتبال اروپا هم افزایش یافت، که پس از رایزنی‌های به عمل آمده، فدراسیون فوتبال چک به فدراسیون فوتبال ایران اطمینان داد این 2 بازی دوستانه در زمان تعیین شده برگزار می‌شود.

البته چند روز بعد، نوبت به بحرینی‌ها رسید که بازی با تیم ملی کشورمان را لغو کنند. بازی ایران - بحرین یکی از آن بازی‌های تدارکاتی خوب تیم ملی بود که طبق برنامه کمیته تیم‌های ملی باید 5 شهریور در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد، اما هفته گذشته فدراسیون فوتبال بحرین با تاریخ برگزاری آن مخالفت کرد و از انجام آن سرباز زد. این بار جایی برای اعتراض و شکایت به فیفا نبود، چون ظاهرا این بازی هم در حد حرف بود و هیچ قراردادی بین طرفین امضا نشده بود.

تنها دلخوشی بزرگ، بازی با قهرمان آفریقا بود. تیم ملی مصر تنها تیمی بود که در لیست بازی‌های تدارکاتی تیم ملی، رنکینگی بهتر از ایران در آخرین رده‌بندی فیفا داشت. اما افسوس که این بازی هم لغو شد! و باز هم طرح شکایتی دیگر. « با تهیه متنی، دخالت سیاست در فوتبال مصر را به فیفا گزارش خواهیم کرد. فدراسیون مصر، فوتبال را با مسایل و تصمیمات سیاسی ادغام کرده است و این اصلا درست نیست. ما به آقای رئیس فوتبال؛ بلاتر شکایت می‌کنیم!»

هر چند شرکت فرانسوی که به‌عنوان نماینده فیفا، قرارداد این دیدار دوستانه را امضا کرده است، صبح دیروز اعلام کرد؛ از نظر ما بازی برگزار خواهد شد، اما باید قید این بازی تدارکاتی را هم زد.

سمیر ظاهر، رئیس فدراسیون فوتبال مصر روز جمعه در مصاحبه با DREAM TV اعلام کرد که تیم ملی این کشور بنا به توصیه مقامات دولتی در مقابل ایران ظاهر نخواهد شد. او ساخت و نمایش مستند ایرانی «اعدام فرعون» که نگاهی ستایش آمیز به ترور انور سادات رئیس‌جمهور اسبق مصر دارد، را دلیل لغو این دیدار عنوان کرد.

روابط ایران و مصر از سال 1979 (1358) و پس از دستور امام خمینی (ره) به دولت موقت ایران برای قطع رابطه با مصر (در اعتراض علیه به رسمیت شناختن اسرائیل توسط انورسادات) قطع شد. با این حال در سالهای اخیر تمایل دو کشور برای نزدیکی مجدد به اندازه‌ای افزایش یافت که در سال ۱۳۸۲ حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر در دیدار با محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق ایران روابط بسیار خوب را با ایران پیش بینی کرد و در اردیبهشت 1386 نیز محمود احمدی‌نژاد درباره از سرگیری مناسبات کامل دیپلماتیک ابراز آمادگی کرد.
تغییر نیافتن نام خیابان خالد اسلامبولی (عامل ترور انور سادات) در تهران، از جمله موانع از سرگیری رابطه بود. با این وجود تیم‌های فوتبال ایران و مصر در سال 2000 و در آخرین بازی جام ال جی در تهران با یکدیگر روبه‌رو شدند که مصر ایران را در ضربات پنالتی با نتیجه 8 بر 7 شکست داد.

حال طبق همان برنامه قبلی، تا بازی با عربستان 6 بازی تدارکاتی دیگر باقی مانده است که فقط می‌توانیم امیدوار باشیم، این بازی‌ها لغو نشود:
ایران ‌- بوهمیاپراگ (قهرمان دسته اول چک)، 3 مرداد
ایران -‌ اسلاویاپراگ (قهرمان لیگ برتر چک)، 6 مرداد
ایران -‌ کنیا، 11 مرداد، ورزشگاه آزادی
ایران -‌ فلسطین، 17 مرداد در تهران (بازی‌های غرب آسیا)
ایران -‌ قطر، 21 مرداد در تهران (بازی‌های غرب آسیا)
نیمه نهایی رقابت‌های غرب آسیا، 23 مرداد در تهران
فینال رقابت‌های غرب آسیا، 25 مرداد در تهران

کد خبر 58449

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز