بیست و دومین تکه از پایتخت در دهه اخیر رشد و توسعه گسترده‌ای یافته است، تا جایی که اکنون وسعت این منطقه، یک دهم از مساحت شهر تهران را تشکیل می‌دهد.

اتوبوس

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  منطقه‌ای که از نظر برخی امکانات رفاهی و خدماتی به‌ویژه حمل‌ونقل عمومی کمبودهای بسیاری دارد. برای همین معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲۲ در سال‌های اخیر به‌ویژه امسال چند اقدام مهم را در دستور کار خود قرار داده است و از آنها به‌عنوان اولویت‌های اجرایی برای توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی منطقه یاد می‌کند که راه‌اندازی بیش از ۹ ایستگاه از خط ۱۰ مترو و هم‌چنین نوسازی خطوط و ناوگان عمومی از شاخص‌ترین آنها به شمار می‌رود. در این گزارش «مریم نخعی پور»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه، از دلایل دشواری خدمت‌رسانی به شهروندان در زمینه حمل‌ونقل عمومی سخن می‌گوید و به تشریح این اقدامات و راهکارهای این معاونت برای مطلوب‌تر شدن شرایط می‌پردازد.

 اکنون بیش از ۱۰ ماه از سال گذشته است و هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، زمان کمتری برای محقق شدن وعده‌ها باقی می‌ماند. مریم نخعی پور، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، در این‌باره می‌گوید: «رشد جمعیتی این منطقه با مناطق دیگر شهر تهران قابل مقایسه نیست و حداقل میزان جمعیت‌پذیری این منطقه، ۵ برابر سایر نقاط پایتخت است. هم‌چنین نباید از این موضوع غافل شد که فضا و بافت‌های مسکونی در نقاط مختلف منطقه از هم فاصله و پراکندگی زیادی دارند.

برای مثال، ممکن است یک مجتمع در اطراف منطقه ساخته شده باشد و تا ۳ کیلومتر اطراف آن هیچ مجتمع دیگری وجود نداشته باشد، به همین دلیل نمی‌توان برای حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۲۲ یک نسخه واحد و حالت استاتیک پیچید. حداقل ۲ سال یک‌بار با توجه به جمعیت‌پذیری منطقه و نیز سکونت شهروندان در برج‌های در حال ساخت، خط‌های تاکسی و اتوبوسرانی باید مورد بازنگری قرار بگیرند و خط‌های جدید ساخته و حتی برخی از خط‌ها حذف شوند. به هر حال چون منطقه رو به رشد است، باید خطوط تاکسیرانی یا اتوبوسی آن مرتب بازنگری شود. در همین راستا در دوره مدیریت شهری چند اقدام مهم در دستور کار این معاونت قرار گرفت. برای مثال، قول داده بودیم که مصوبه عبور خط ۱۰ مترو را برای منطقه بگیریم و آغاز این پروژه بزرگ از منطقه ۲۲ باشد.»

  • خطوط ریلی از منطقه می‌گذرد

 سال ۱۳۹۷، مطالعات طرح جامع خطوط ریلی در تهران کلید خورد و با پیگیری مستمر مدیریت شهری منطقه ۲۲ به‌صورت ویژه در طرح تفصیلی جدید لحاظ شد. نخعی‌پور در این‌باره می‌گوید: «خوشبختانه در طرح جامع خطوط ریلی، ۳ خط از ۴ خط جدید ریلی تهران یعنی خط‌های ۹، ۱۰ و ۱۱، منطقه ۲۲ را به نوعی تحت پوشش قرار می‌دهد. این طرح اواخر سال ۱۳۹۸ مصوب و در ابتدای امسال به منطقه ابلاغ شد. بر همین اساس خط‌های ۹ و ۱۰ با ایستگاهای مختلف از منطقه ۲۲ عبور می‌کند. هم‌چنین خط ۱۱ هم که از مترو «چیتگر» آغاز شده است به سمت جنوب تهران ادامه مسیر می‌دهد.

در همین راستا میدان دریاچه به‌عنوان نقطه آغاز عملیات عمرانی خط ۱۰ در منطقه ۲۲ انتخاب شد تا در فاز یک و دو به میدان «کتاب» در منطقه ۲ وصل شود. اکنون دستگاه تی‌بی‌ام حفاری در کارگاهی که برای این عملیات در میدان دریاچه در نظر گرفته شده، در حال آماده‌سازی است. به‌زودی حفاری شفت آغاز می‌شود ولی آماده‌سازی دستگاه تی‌وی‌ام زمانبر است و حداقل ۶ ماه زمان لازم دارد. به احتمال زیاد، اوایل سال آینده عملیات حفاری انجام خواهد شد.»

  • نوسازی ۵ خط از ناوگان اتوبوسرانی منطقه

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد خطوط اتوبوسرانی منطقه ۲۲، حدود ۱۰ خط است که با توجه وسعت ۶ هکتاری این منطقه، این ناوگان آن‌گونه که باید، نتوانسته است به ساکنان و شهروندان خدمات ارائه دهد. نخعی پور، به اقدامات شاخص برای ارائه خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به شهروندان اشاره می‌کند و می‌گوید: «اکنون ۱۰ خط اتوبوسرانی در منطقه فعال است و به تازگی مینی‌بوس‌های مجهز به جی. پی. اس در ۲ خط از این خطوط، جایگزین اتوبوس‌های پیشین شده‌اند، اما عملکردشان مانند اتوبوس است و در ایستگاه‌ها توقف می‌کنند و انحراف از ایستگاه ندارند. این مینی‌بوس‌ها قابل رصد هستند و در صورت انحراف از مسیر، سیستم اعلام می‌کند و می‌توان به راننده اخطار داد.»

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، این اقدام به سبب کم مسافر بودن این مسیرها انجام شده است تا سرفاصله زمان حرکت و تردد در منطقه کمتر شود و ناوگان بتواند با سرعت بیشتری به شهروندان خدمات ارائه دهد. خط «ورودآورد» به دانشگاه «شریف» یکی از خطوط مینی‌بوسی منطقه است.» او در ادامه از نوسازی ناوگان خط اتوبوس پایانه «دهکده المپیک» به پایانه «ایران‌خودرو» خبر می‌دهد و می‌افزاید: «در فاز نخست، از اتوبوس‌های خریداری شده از سوی معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران، ۸ دستگاه اتوبوس به منطقه ۲۲ اختصاص پیدا کرد که آنها برای نوسازی اتوبوس‌های ۳ خط وارد پایانه دهکده المپیک شدند. هم‌چنین تا پایان سال ۲ خط دیگر نوسازی می‌شود. برای ۵ خط دیگر نیز برنامه‌هایی داریم و امیدواریم بتوانیم از طریق تأمین هزینه‌های مالی که برای شرکت اتوبوسرانی انجام می‌دهیم، خط‌های دیگررا هم مرحله به مرحله نوسازی کنیم.»

  • افزایش خطوط تاکسیرانی

علاوه بر توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی منطقه از قلم نیفتاده و تدابیر مناسبی هم برای این خطوط اندیشیده شده است. نخعی‌پور در این‌باره می‌گوید: با توجه به بازنگری که در خطوط تاکسیرانی منطقه انجام شده، قرار است تعداد این خطوط از ۱۳ به ۲۰ خط افزایش پیدا کند. هم‌چنین برای خدمات‌دهی بیشتر سیستم پرداخت الکترونیکی کرایه از سوی مسافران فعال شده است.» به گفته این مسئول، مسقف‌سازی پایانه ایران‌خودرو، اتمام عملیات عمرانی پایانه وردآورد و ساماندهی پایانه‌ها در زمینه تجهیز روشنایی و امکانات رفاهی برای شهروندان از دیگر اقداماتی است که در دستورکاری این معاونت قرار گرفته و برخی از آنها در حال انجام است.

  • ساخت ۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، با تأکید بر اینکه منطقه ۲۲ بیشترین مسیر دوچرخه‌سواری را در میان مناطق تهران دارد، ادامه می‌دهد: «مسیرهای دوچرخه‌سواری منطقه براساس سند جامع دوچرخه‌سواری شهر تهران، طراحی و اجرا شده است. در همین راستا اغلب مسیرهای دوچرخه در منطقه ۲۲ از نوع مسیر دوچرخه ویژه هستند، یعنی مسیر دوچرخه از مسیر سواره با جدول، جداسازی شده و در صورت قرار گرفتن در کنار پیاده‌راه، جدا از مسیر پیاده است.» به گفته نخعی اکنون ۲۹ کیلومتر و ۱۰۰‌متر مسیر دوچرخه‌سواری در نقاطی همچون شهرک لاله، شهرک صدرا، بوستان جوانمردان، پارک بانوان چیتگر، مسیر سرعت چیتگر، مسیر استقامت چیتگر و مسیر دوچرخه دریاچه خلیج‌فارس منطقه به بهره‌برداری رسیده است که ۱۸کیلومتر از مسیرها تفریحی و ۱۱ کیلومتر و ۱۰۰‌متر مسیر دوچرخه محلی است.

از سوی دیگر، عملیات عمرانی مسیر دوچرخه‌سواری اطراف ورزشگاه «آزادی» به طول ۷ کیلومتر و ۸۰۰‌متر و عرض ۲‌متر و ۵۰ سانتیمتر از چندی پیش آغاز شده است. این مسیر، ورزشگاه آزادی را به مترو ورزشگاه آزادی و در آینده به مترو چیتگر متصل خواهد کرد. هم‌چنین، عملیات عمرانی ساخت ۲ مسیر دوچرخه‌سواری دیگر از جمله باغ ملی گیاه‌شناسی تا مترو ایران‌خودرو به طول ۲ کیلومتر و ۷۰۰‌متر و مسیر دیگر از باغ ملی گیاه‌شناسی تا مترو وردآورد به طول ۳ کیلومتر و ۱۰۰‌متر در دستور کار قرار دارد که بخشی درحال اجراست. همچنین همه مسیرهای دوچرخه‌سواری جدیدی که درحال طراحی و اجرا هستند به ایستگاه‌های‌مترو متصل خواهند شد.»

کد خبر 577385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha