فرهنگسرای خاوران به‌عنوان قطب فعالیت‌های فرهنگی و جهادی در عرصه مبارزه با کرونا در منطقه 15 از همان ابتدای اسفند ماه سال گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا با تشکیل قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) در عرصه‌هایی مانند تولید«گان»، «ماسک» و «دستکش» قدم برداشت که تاکنون این حرکت جهادی ادامه داشته است.

تا روز شكست كرونا

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  اخیراً و از حدود یک ماه قبل اقدامات جهادی این مجموعه رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته و در عرصه‌های مختلف شاهد فعالیت گروه‌های جهادی هستیم. این روزها فرهنگسرای خاوران با راه‌اندازی پویش «همیاران سلامت» سعی دارد به فعالیت‌های خود ابعاد بیشتری بدهد و در این میان، گروه‌های جهادی در زمینه‌های مختلف با این مرکز همکاری می‌کنند تا بلکه همه با هم بتوانند این ویروس منحوس را ریشه‌کن کنند. بخشی از فعالیت‌های این پویش در زمینه فرهنگسازی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بخشی هم در زمینه یاری رساندن به کادر درمان است. در ادامه این گزارش با جزئیات پویش «همیاران سلامت» بیشتر آشنا می‌شوید. 

پویش«همیاران سلامت» برنامه فرهنگی و اجتماعی متناسب با شرایط فعلی، مواجهه با کرونا و با هدف یاری رساندن به کادر درمان است که این روزها توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تدارک دیده شده و توسط فرهنگسرای خاوران در منطقه 15 اجرا می‌شود. «سیدعلیرضا فاطمیان‌پور» معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: «از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا شکل کار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کمی تغییر کرد و بیشتر جنبه جهادی به خود گرفت.

در این زمینه، کانون‌های مردمی بخش جهادی ساماندهی شدند و اقدامات مختلفی از جمله تولید ماسک و ملزومات ضدعفونی و توزیع این اقلام توسط آنها انجام شد. به مرور زمان موضوعات جدیدی در این گروه‌های جهادی مطرح شد و احتیاج به مانور جدیدی در این زمینه بود که در نهایت شیوه‌نامه همیاران سلامت تنظیم شد.» فاطمیان‌پور با اشاره رویکردهای همیاران سلامت ادامه می‌دهد: «پویش مردمی همیاران سلامت در شهر تهران، در 5 بخش اصلی «تولیدات رسانه‌ای»، «نیروهای جهادی»، «پاک کار»، «همیار کوچک» و «قدر دانیم» به یاری کادر درمان آمده است.»

  •  ساماندهی نیروهای جهادی 
سیدعلیرضا فاطمیان‌پور/معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری

این روزها پویش«همیاران سلامت» بر محور نیروهای جهادی اداره می‌شود و این بخش از فعالیت‌ها را می‌توان مهم‌ترین رکن این پویش ویژه دانست. فاطمیان‌پور در این‌باره می‌گوید: «بخش ساماندهی نیروهای جهادی به سه پویش دیگر از جمله «پیشگیران»، «درمانگران» و «دیده بان» تقسیم‌بندی می‌شود.

در پویش پیشگیران از ظرفیت نیروهای جهادی خودجوش و مردمی که اکثراً جوان هستند استفاده می‌کنیم که این افراد با حضور در اماکن پر تردد مانند ایستگاه‌های مترو، ایستگاه‌های اتوبوس، معابر و میدان‌های اصلی شهر به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده‌اند، تذکر دوستانه می‌دهند و با اهدای ماسک آنها را به رعایت بهداشت دعوت می‌کنند.

همچنین در پویش«درمانگران» ایستگاه‌هایی راه‌اندازی شده و از افراد داوطلبی که به سن قانونی رسیده‌اند برای حضور در بیمارستان‌ها ثبت‌نام می‌شود که این افراد در بیمارستان‌ها به کمک بیمارانی می‌روند که به تنهایی از پس کارهای خود برنمی‌آیند. کارهایی مانند برقراری تماس تصویری برای ارتباط با خانواده بیمار به وسیله موبایل بیمار. در پویش«دیده‌بان» هم با راه‌اندازی کانون‌های محلی و کمک نیروهای جهادی و داوطلب برای اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا و ابلاغ آن به اهالی هر محله به‌ویژه محله‌های آسیب‌پذیر اقدام می‌شود.»

  •  نصب نشان«پاک کار» در واحدهای صنفی 

بخش سوم پویش همیاران سلامت، «پاک کار» است که با هدف‌ ترویج فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محله‌ها در حال اجرا است. فاطمیان‌پور در خصوص پویش«پاک کار» هم می‌افزاید: «این پویش توسط فرهنگسرای کار راه‌اندازی شده و اساس کار گروه‌های جهادی در این پویش به این شکل است که کسب و کارهای محلی و واحدهای صنفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند توسط کانون‌های جهادی شناسایی و با حضور در محله‌ها و مقابل واحد صنفی‌شان از آنها تقدیر می‌شود و نشان پاک کار در محل فعالیتشان نصب می‌شود.»

فاطمیان‌پور همچنین به «تولیدات رسانه‌ای» اشاره می‌کند و می‌گوید: «دوستانی در بخش تولید محتوای رسانه‌ای با ما همکاری می‌کنند و در فضای مجازی برنامه‌هایی با موضوع همیاران سلامت تدارک می‌بینند که در زمینه آمادگی شهروندان، اهالی محله‌ها و گروه‌های خودجوش برای پیوستن به این پویش است و به مخاطبان از این طریق اطلاع‌رسانی می‌شود.»

  •  اهدای نشان همیار کوچک سلامت به کودکان

یکی از نکاتی که در پویش «همیاران سلامت» به آن توجه شده شرکت دادن کودکان در این پویش مردمی است که از آن با عنوان «همیار کوچک» یاد می‌شود. فاطمیان‌پور درباره بهره‌مندی از ظرفیت و توانایی کودکان در این پویش می‌گوید: «رویکرد ما در این بخش استفاده از برخی رفتارهای کودکان در حوزه فرهنگسازی است مانند رفتارهای نمادین آنها در زمینه‌هایی مانند بستن کمربند ایمنی و رفتار ترافیکی که با حضور کودکان بسیار موفق عمل کرده است. ما هم در این بخش به کودکان آموزش‌های لازم را در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه می‌دهیم و از آنها خواسته می‌شود فرهنگسازی را از چارچوب خانواده خود آغاز کنند. تا در نهایت به اغناء افکار عمومی برسند.»

او می‌افزاید: «در این پویش از کودکان می‌خواهیم از نحوه استفاده از ماسک توسط خود و اطرافیان و شست وشوی دست‌ها عکس و فیلم تهیه کرده و در این کمپین شرکت کنند. به کودکان شرکت‌کننده در این کمپین نشان همیار کوچک سلامت اهدا می‌شود. در واقع این همیاران کوچک از نظر فرهنگسازی می‌توانند تأثیرات مطلوبی در جامعه و خانواده خود بگذارند.»

  •  قدردانی از کادر درمان

آخرین بخش از پویش همیاران سلامت به اجرای برنامه «قدردانیم» اختصاص دارد که در این بخش با توجه به اینکه ممکن است وضعیت روحی برخی از پرستاران در حال حاضر چندان مساعد نباشد و تحت فشار کار و مشکلات روحی ناشی از مرگ و میر بیماران در اطراف خود قرار داشته باشند، برنامه‌ای تدارک دیده شده که در آن به دلایل ذکر شده در برنامه «قدردانیم» تصاویر و دل نوشته‌های شهروندان به همراه نقاشی کودکان و نوجوانان و دست سازه‌های هنری مردمی توسط جهادگران جمع و در نهایت به کادر درمان اهدا می‌شود. 

  •     تشکیل قرارگاه جهادی حضرت زینب(س)
اسماعیل قضات لو/رئیس فرهنگسرای خاوران

فرهنگسرای خاوران از همان روزهای ابتدایی اپیدمی کرونا برای مقابله با این ویروس وارد میدان شد و با تشکیل قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) به همکاری گروه‌های مردمی جهت داد. «اسماعیل‌قضات لو» رئیس فرهنگسرای خاوران درباره این طرح می‌گوید: «بعد از همه‌گیری ویروس کرونا در شهر تهران، ضرورت همکاری گروه‌های مردمی در مبارزه با این ویروس منحوس بیش از پیش احساس شد و فرهنگسرای خاوران جلسات متعددی را برگزار کرد که نتیجه آن تشکیل قرارگاه حضرت‌زینب(س) شد. این قرارگاه با همکاری جدی دوستان در قرارگاه‌های تعهد اجتماعی شهر تهران به تولید بیش از 8 میلیون و 700 هزار عدد ماسک، 935 هزار عدد گان ایزوله و جراحی، 2800 لیتر مواد ضدعفونی‌کننده پایه گیاهی، بیش از 55هزار جفت دستکش پلاستیکی و 29 هزار لیتر الکل ضد عفونی پرداخته‌اند. در کنار تولید این اقلام اقدامات مؤمنانه‌ای در جهت ضدعفونی کردن معابر و نقاط مختلف شهر هم انجام شده است.»

  •     همکاری قرارگاه جهادی با بیمارستان‌ها

قرارگاه حضرت زینب(س) در حال حاضر با بیمارستان‌های مختلف در حال همکاری است و نیروهای داوطلب مردمی در پشت جبهه مبارزه با کرونا با یاری کادر درمان می‌شتابند. قضات لو به همکاری قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) با بیمارستان‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در حال حاضر قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) با 7 بیمارستان از جمله بیمارستان‌های بهارلو، شهدای تجریش، امام‌حسین(ع)، مسیح دانشوری، لولاگر، امیر اعلم، امام خمینی(ره) در ارتباط است که آموزش و اعزام نیروهای جهادی به بیمارستان‌ها، پشتیبانی از کادر درمان در حوزه کمک‌های مردمی، رسیدگی به بیماران و تهیه بسته‌های تقویتی برای بیماران و کادردرمان از جزئیات این طرح است.»

او به سایر فعالیت‌های قرارگاه جهادی هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «موارد اشاره شده تمام فعالیت‌های قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) را شامل نمی‌شود و فعالیت‌هایی از جمله توزیع 1000 بسته معیشتی در میان خانواده‌های نیازمند، توزیع گوشت گرم، ماسک رایگان، تهیه جهیزیه برای نوعروسان و رسیدگی به وضعیت سلامت گروه‌های هدف و توزیع بسته‌های سلامت در میان خانواده‌های کرونایی توسط گروه‌های جهادی هم انجام می‌شود.»

  • شناسایی 11 بیمارستان کرونایی
علیرضا گل شناس /فعال مردمی

«علیرضا گل شناس» یکی از فعالان مردمی است که در حال حاضر در پویش «همیاران سلامت» فرهنگسرای خاوران و در قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) فعال است. او درباره فعالیتش می‌گوید: «از اسفند ماه سال گذشته فعالیت من و سایر افراد بسیجی در قرارگاه حضرت زینب(س) آغاز شد و این اواخر تحت عنوان «همیاران سلامت» ادامه دارد.

در حال حاضر اقدامات بسیاری از جمله توزیع اقلام بهداشتی به شهروندان با قیمت مناسب انجام می‌دهیم.» او به اجرای طرح غربالگری سلامت شهروندان در محله‌های کم برخوردار اشاره می‌کند و می‌افزاید: «طرح غربالگری سلامت را در مناطق مختلف تهران به‌ویژه محله‌های کم برخوردار انجام می‌دهیم و در منطقه 15 این غربالگری در محله‌های اتابک، هاشم‌آباد و مینابی در حال اجرا است و از طرفی هم یاری‌رسان کادر درمان و بیماران کرونایی هستیم»

او به شناسایی 11 بیمارستان مختص بیماران کرونایی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر 11بیمارستان ویژه افراد کرونایی را شناسایی کرده‌ایم که 3 روز در هفته و روزانه 1900 عدد آبمیوه طبیعی در بسته‌بندی کاملاً بهداشتی برای بیماران کرونایی، کادر درمان و کارکنان این بیمارستان‌ها ارسال می‌کنیم تا یاریگر آنها باشیم. انگیزه شخصی من صرفاً عمل کردن به دستور مقام معظم رهبری برای مبارزه با کرونا و هچنین درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا از افراد بسیجی برای ریشه‌کن کردن این ویروس منحوس است.»

  • اعزام 700 نیروی داوطلب به بیمارستان‌ها
میلاد نوری /فعال مردمی

«میلاد نوری» جوان 27 ساله و یکی از فعالان مردمی و عضو گروه جهادی شهید حمیدرضا اسداللهی است که در حال حاضر در پویش «همیاران سلامت» فرهنگسرای خاوران فعالیت می‌کند. او درباره این موضوع می‌گوید: «از سال 95 در گروه جهادی شهید مدافع حرم «حمیدرضااسداللهی» فعالیت می‌کنم. عمده فعالیت این گروه در حوزه فعالیت‌های عمرانی در روستاهای اطراف شهر تهران بود.

بیشتر اعضای گروه جهادی ما را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند.» نوری درباره فعالیت خود از زمان شیوع کرونا تاکنون هم می‌افزاید: «با توجه به نیاز شهروندان به اقلام بهداشتی در زمان شیوع کرونا وارد تولید ماسک و گان برای بیمارستان‌ها و شهروندان عادی شدم و در نهایت در حال حاضر در پویش «همیاران سلامت» در زمینه اعزام افراد داوطلب به بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنم. اساس کار به این صورت است که در حال حاضر در مقابل در اصلی فرهنگسرای خاوران ایستگاهی دایر کرده‌ایم و از افراد داوطلب برای اعزام به بیمارستان ثبت‌نام می‌کنیم. از ابتدای بحث کرونا تاکنون حدود 700 نفر به‌صورت داوطلبانه به بیمارستان‌ها اعزام شده‌اند.»

او درباره انگیزه شخصی خود برای پیوستن به این پویش می‌گوید: «بیشتر افرادی که با من برخورد می‌کنند می‌گویند از کرونا هراس ندارید که در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنید و من هم در جواب فقط یک جمله می‌گویم. اینکه دست و پنجه نرم کردن با کرونا سخت‌تر از شرایط شهید مدافع حرمی نیست که فرزند تازه متولد شده و همسرش را رها کرد و به جبهه حق علیه باطل شتافت.»

8 میلیون و 700 هزار ماسک تاکنون در کارگاه‌های شهر تهران توسط گروه‌های جهادی تولید شده است. 

935 هزار گان ایزوله و جراحی توسط گروه‌های جهادی و قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) تولید شده است. 

29 هزار لیتر الکل 74‌درصد در بیمارستان‌ها توزیع شده است. 

2800 لیتر مواد ضدعفونی ‌کننده با پایه گیاهی میان شهروندان و در بیمارستان‌ها توزیع شده است.

55 هزار جفت دستکش پلاستیکی تاکنون در بیمارستان‌ها توزیع شده است. 

700 اثر مطلوب با نظارت دانشگاه شهید بهشتی در حوزه همیاران سلامت در بخش تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی بارگذاری شده است. 
 

کد خبر 576159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha