سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

 ۵۰ روز از اعلام اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان اصفهان می‌گذرد. این ویروس مرموز همچون سیلی ویرانگر به راه افتاد و کمتر بخشی را از آسیب‌های خود در امان گذاشت.

همدلی در کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا از اصفهان، ویروس جدید کرونا اما در کنار همه خسارت‌هایی که به بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه وارد کرد، باعث به راه افتادن دریایی از همدلی و مهربانی برای رفع کمبودها و کمک به محرومان به دست مردمی شد که در عمل ثابت کردند "چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار".

از همان روزهای ابتدایی اعلام شیوع ویروس کرونا، پویش‌های مردمی در اصفهان، سردمدار حرکت‌های خیرخواهانه و انسان دوستانه‌ای شدند که نه فقط برای رفع اقلام و نیازهایی بهداشتی همچون ماسک، آستین همت بالا زدند، بلکه به فکر قشرهای آسیب‌دیده‌ای بودند که کرونا و تعطیلی مشاغل، معیشت آنها را با خطر جدی روبرو کرده است.

اگرچه استان اصفهان از دیرباز مهد خیریه‌های بزرگ بوده، اما حرکت‌های خیرخواهانه این روزها بیشتر به دست جوانانی رقم خورد که با فراخوان در فضای حقیقی و مجازی، آغازگر پویش‌های مردمی و بزرگی شدند که به دست خود مردم و برای مردم شکل گرفت.

موج همدلی و مهربانی که این پویش‌های مردمی به راه انداختند از اصفهان نیز فراتر رفت و به بسیاری از شهرهای کشور رسید.

طوفان همدلی اصفهان از آغاز تا امروز

محمدهادی ایزدی، مدیر سازمان خیریه مردم نهاد سفیران مهربانی اظهار کرد: در همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا در کشور، سفیران مهربانی که از ابتدا در حوزه فعالیت‌های بشردوستانه پزشکی و دندانپزشکی مشغول فعالیت بود، با توجه به نیاز و کمبود ماسک و اقلام بهداشتی، شروع به برنامه‌ریزی و راه‌اندازی پویشی مردمی با عنوان «طوفان همدلی» کرد.

وی افزود: با تشکیل ستادی متشکل از سازمان‌های مردم نهاد جوانان اصفهان از جمله پژوهشگران ذهن خلاق، ردپای رنگین‌کمان، یاران جوان صیاد، علم پژوهان نصف‌جهان، فرهنگ‌شهر، آوای نشاط و تندرسی، هنرآفرینان مهتاب زنده‌رود، ریحان راه امید و ... فراخوان‌های مختلف برای معرفی پویش شکل گرفت و با پیگیری‌های زیاد، از روز جمعه ۱۷ اسفند ۹۸ خط تولید موقتی ماسک بهداشتی در خانه جوانان اصفهان راه‌اندازی شد.

ایزدی با اشاره به اینکه در ابتدا با فراخوان اعضا و همکاری سمن‌های جوانان اصفهان، با اختصاص یکی از واحدهای خانه جوانان و با ۱۰ دستگاه چرخ خیاطی خانگی شروع به تولید ماسک کردیم، گفت: با هماهنگی معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان توانستیم از ظرفیت دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در حوزه تامین اقلام بهداشتی کشور استفاده کنیم و با تهیه ساختاری به منظور فراگیری این پویش، پشتیبان گروه‌های جهادی، مردمی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها در استان اصفهان شدیم.

مدیر خانه جوانان استان اصفهان ادامه داد: با حمایت نهادهایی همچون وزارت ورزش و جوانان، قرارگاه جهاد خدمت‌رسانی عمار، سازمان بسیج سازندگی تهران، بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان، بیمه ایران، مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان، دانشگاه علوم پزشکی، خیرین سلامت و ... خط تولید ملی و مردمی ماسک‌های درمانی و البسه یکبار مصرف پزشکی به بهره‌برداری رسید.

این عضو مجمع جوانان استان اصفهان در خصوص نحوه توزیع ماسک‌های تنفسی، بیان کرد: ماسک‌های تنفسی تولیدی برای ضدعفونی و استریل به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحویل داده می‌شود و پس از ضدعفونی در بیمارستان‌های کشور و یا مناطق اولویت‌دار توزیع می‌شود.

فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی در پویش طوفان همدلی

وی با تاکید بر اینکه تمام فعالیت‌های مجموعه پویش طوفان همدلی داوطلبانه و جهادی است، گفت: داوطلبان از ساعت ۹ صبح تا ۲۰:۳۰ به صورت یکسره درحال تلاش هستند و اقشار مختلف جامعه با همراهی در این پویش در کنار همدیگر، در مبارزه با این ویروس بسیج شدند. در عین حال که سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان، اتحادیه‌ها و صنوف مختلف، بازاریان، خیرین گمنام، تشکل‌های دانشجویی، هیئات مذهبی، مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی نیز هریک در فراگیر شدن این پویش سهم بسزایی داشتند.

تولید روزانه ۱۵ هزار ماسک در ۲۰۰ کارگاه خانگی

وی با بیان اینکه ظرفیت عظیمی در استان شناسایی شد که طرحی به نام پایگاه‌های همدلی خانگی را به راه انداخت، افزود: امروز بیش از ۲۰۰ کارگاه خانگی با ظرفیت ۱۵هزار عدد در روز، ماسک تولید می‌کنند و در مجموع با ظرفیت کارگاه‌های شهر اصفهان، تاکنون بیش از ۱۰۰هزار ماسک از طرف سازمان‌های مردم نهاد جوانان به جامعه پزشکی کشور تحویل داده شده است.

ایزدی همچنین اضافه کرد: از ۲۲ اسفند ۹۸ خط تولید ماسک‌های پارچه‌ای و لباس‌های یکبار مصرف بیمارستانی راه‌اندازی شده و روزانه حدود ۲۵۰۰ گان و البسه یکبارمصرف بیمارستانی در شهر اصفهان تولید و در بیمارستان‌های اصفهان و استان‌های همجوار توزیع شده است.

به گفته وی، تولیدات این پویش به صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌های غرضی، صدوقی، امین، الزهرا، چمران، خورشید و همچنین شهرهای کرمان، کرمانشاه، بروجرد، بروجن، گیلان، زابل، شادگان، زاهدان، سرپل ذهاب، گیلانغرب، اهواز، بم، ایلام، مهران، اردستان، سمیرم، شهرضا، دولت آباد، کاشان، شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، بابلسر و بابل گذاشته شده است.

نمایش عنصر همدلی ایرانیان

مدیر خانه جوانان استان اصفهان با اعلام اینکه هم اکنون بالغ بر ۱۵ سازمان مردم نهاد و گروه جهادی در استان اصفهان به این پویش پیوسته‌اند و توانستیم بخش کوچکی از نیاز ماسک و لباس یکبار مصرف بیمارستانی کشور را تامین کنیم، گفت: به لطف خداوند امروز پویش طوفان همدلی توانسته به معنی واقعی کلمه، عنصر همدلی ایرانیان به معرض نمایش بگذارد.

وی اظهار کرد: به مدد حضرت ولیعصر (عج) تا پایان ریشه‌کن شدن این ویروس در کنار جامعه پزشکی کشور و مدافعان سلامت نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت خواهیم کرد.

پویش مهربانی با همکاری سه سمن در منطقه لنجان

محمدجواد خسروی، دبیر مجمع فرهنگی آینده‌سازان نواندیش نیز اظهار کرد: از همان روزهای نخست اسفند ۹۸  و با شیوع ویروس کرونا در کشور، گروه خیریه تا مهربانی، موسسه اندیشه جوان و مجمع فرهنگی آینده‌سازان نواندیش سه سازمان مردم نهادی بودند که در کنار هم قرار گرفته و در قالب یک تیم وارد عمل شدند، تا پویش مهربانی در منطقه لنجان به راه افتد.

وی با بیان اینکه هرکدام از این سمن‌ها قسمتی از کار را به عهده گرفته‌اند، گفت: گروه خیریه تا «مهربانی» تهیه ارزاق، «اندیشه جوان» تأمین فضا و امکانات مورد نیاز و «مجمع فرهنگی آینده‌سازان نواندیش» هم تأمین نیروی انسانی را به عهده گرفت و این سه سمن، سه ضلع مثلث جهادی در منطقه لنجان شده و پویش مهربانی را شکل داده‌اند.

دبیر مجمع فرهنگی آینده‌سازان نواندیش با اشاره به اینکه از ابتدای اسفند و زمانی که شیوع ویروس کرونا در حال شدت گرفتن بود، ماسک در منطقه لنجان کمیاب شد، تصریح کرد: از ۷ اسفند فراخوانی اعلام کردیم تا هرکسی باتوجه به توانایی خودش برای تهیه ماسک کمک کند، یک نفر چرخ خیاطی آورد، یک نفر دستگاه برش آورد، یک نفر سیم‌کشی انجام داد و خلاصه همه دست‌به‌دست هم دادند تا توانستیم یک کارگاه بزرگ تولید ماسک و گان پزشکی راه‌اندازی کنیم.

پویشی که با پنج چرخ خیاطی و یک اتو شروع شد

وی با بیان اینکه پویش مهربانی کار خود را با یک چرخ خیاطی صنعتی و چهار چرخ خیاطی معمولی، یک دستگاه اتو و برش شروع کرد، افزود: کم‌کم تبدیل به ۴۰ چرخ خیاطی صنعتی، ۳۰ چرخ خیاطی معمولی، ۲۰ اتوی بخار و همینطور تجهیزات زیاد و مشارکت مردم بیشتر شد.

خسروی با اشاره به تولید ماسک و گان پزشکی، گفت: باتوجه به افزایش نیاز به گان، از ۲۶ اسفند پویشی با عنوان هر خانه یک سنگر در منطقه لنجان راه‌اندازی کردیم و از ظرفیت‌های خانگی برای کمک به خط تولید گان استفاده کردیم، چون افراد زیادی نمی‌توانستند از خانه بیرون بیایند اما می‌توانستند در خانه به ما کمک کنند.

تولید روزانه ۴ تا ۶ هزار گان و ۱۵ هزار ماسک

وی ادامه داد: بعد از مدتی چند کارگاه خیاطی تماس گرفتند و گفتند می‌خواهیم در این پویش شریک شویم و ۹ کارگاه صنعتی خیاطی در منطقه لنجان به پویش مهربانی اضافه شدند، به طوری که هم اکنون روزی بین ۴ تا ۶ هزار گان پزشکی و نزدیک به ۱۵ هزار ماسک تولید می‌کنیم.

این فعال اجتماعی، با اعلام اینکه بخش زیادی از تولیدات این پویش در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد، افزود: باتوجه به اینکه لباس‌های کاملا پوشیده با کلاه و محافظ صورت تولید می‌کنیم، بخشی از تولیدات را نیز در اختیار پاکبان‌ها و نیز کارگران آرامستان‌ها و هر بخش دیگری که نیاز داشته باشد قرار می‌دهیم.

وی اضافه کرد: فرقی ندارد کجا باشد، از اهواز تا رشت و تبریز و مشهد درخواست رسمی به ما داده‌اند و اقلام بهداشتی که در واقع تولیدات مردمی است را در اختیارشان قرار داده‌ایم.

خسروی همچنین به اجرای طرح از میلاد خورشید تا میلاد ماه اشاره کرد و گفت: ۱۱۸۶ سبد غذایی با کمک خیران تهیه شده و از میلاد امام زمان(عج) تا میلاد امام حسن مجتبی(ع) در منطقه توزیع خواهد شد.

دبیر مجمع فرهنگی آینده‌سازان نواندیش، ارزش تقریبی سبدهای غذایی را ۵۴۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این سبدهای غذایی بین خانوارهای مستحقی توزیع میشود که بیشترشان مددجویان خیریه تا مهربانی هستند و تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی نیستند و یا کمتر دیده شده‌اند، مثل کارگرانی که تا قبل از شیوع کرونا وضعیت بدی نداشتند، ولی الان از کار بیکار شده و در روستاهای محروم شهرستان زندگی می‌کنند.

ادامه فعالیت پویش مهربانی تا شکست کرونا

وی در مورد ادامه فعالیت این پویش اظهار کرد: گروه‌های خیرین هزینه‌هایی پرداخت کرده یا طاقه پارچه و نخ اهدا می‌کنند که باید با استفاده از آن ماسک و لباس‌های پزشکی تولید کنیم. پیش‌بینی می‌کنیم تا اواسط اردیبهشت فعالیت‌مان ادامه داشته باشد و نیاز هم همچنان باقی است، تا زمانی که کرونا را شکست دهیم و دیگر نیازی به این تولیدات نباشد کار را ادامه می‌دهیم.

خسروی با بیان اینکه از روزهای اول همکاری خوبی از سوی دستگاه‌های اجرایی با این پویش انجام شد، گفت: تنها مشکل ما قیمت‌های متغیر بازار است، به طوری که یک قلم ساده مثل کش افزایش حدود ۳ برابری داشته است، درحالی که هزینه تولیدات از سوی خیران تامین می‌شود، ولی به خاطر تغییر قیمت‌ها، میزان تولیدمان کمتر از پیش‌بینی‌ها می‌شود.

هر اتفاقی افتاده به دست مردم بوده است

دبیر مجمع فرهنگی آینده‌سازان نواندیش در ادامه تأکید کرد: اگر مردم پای کار نمی‌آمدند و به ویژه کارگاه‌های تولیدی وارد این عرصه نمی‌شدند، بعید می‌دانم به این سطح تولید می‌رسیدیم و هر اتفاقی که تاکنون افتاده به دست مردم بوده است.

وی با بیان اینکه روز اول فکر نمی‌کردم شروع این حرکت، چنین جریان عظیمی به راه بیندازد، گفت: شروع کار ما قطره‌ای بود که دریایی از مهربانی به راه انداخت، به طوری که در روزهای اول فکر می‌کردم نهایتا در روز بتوانیم ۵۰ لباس پزشکی و تن پوش کامل بدوزیم و ۶۰۰ ماسک تولید کنیم، اما فکر نمی‌کردیم این حجم تولید و تقاضا را داشته باشیم.

از خدمت به مناطق محروم تا تهیه لوازم بهداشتی

بتول عباسی، مسئول بخش خواهران موسسه جهادی شمیم حضرت ولیعصر(عج) نیز اظهار کرد: تشکل ما یک تشکل مردمی و جهادی است که در سطح کشور فعال می‌کند و پیش از این برای خدمت رسانی به مناطق محروم می‌رفتیم، اما امسال به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت، وارد عرصه تهیه لوازم بهداشتی شدیم.

 وی با اشاره به شروع فعالیت این تشکل از اوایل اسفند ۹۸ تصریح کرد: دو مرکز در خیابان پروین و امام خمینی اصفهان و یک مرکز در شهر درچه داریم که شیلد، پاپوش، گان و لباس‌های قرنطینه تولید می‌کنیم، در عین حال که با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط هستیم و برحسب نیاز و سفارشی که می‌دهند اقلام بهداشتی را تولید می‌کنیم.

عباسی با اشاره به فراخوان جذب نیروهای مردمی در شبکه‌های اجتماعی، گفت: در سه مرکز حداقل ۱۵۰ نفر از گروه‌های سنی و اقشار مختلف برای تهیه اقلام مورد نیاز بهداشتی مشارکت می‌کنند.

این فعال اجتماعی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه گروه‌های جهادی قرار دارد، بیان کرد: محدودیت‌های رفت و آمد باعث می‌شود مواد اولیه دیر به دست ما برسد و چون صفر تا صد مجموعه ما مردمی است و همه لوازم و مواد اولیه را با کمک مردم تهیه می‌کنیم، ممکن است با دیر رسیدن مواد اولیه یکی دو روز روند کار متوقف یا کند شود.

نیروهای جهادی، پا به رکاب آماده خدمت به مردم

مسئول بخش خواهران موسسه جهادی شمیم حضرت ولیعصر(عج) همچنین به بالا و پایین شدن قیمت مواد اولیه در این مدت اشاره کرد و گفت: تغییر قیمت‌ها هم یکی دیگر از مشکلاتی است که در این مدت برای تولید اقلام مورد نیاز بهداشتی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه به صورت قطعی تا ماه رمضان فعالیت ما ادامه دارد، افزود: این مدت کسب و کارها خوابیده و افراد زیادی نیاز به حمایت دارند، به همین دلیل کمک به محرومان و تهیه بسته‌های حمایتی هم برای خانواده‌های نیازمند خواهیم داشت.

عباسی با تأکید براینکه نیروهای جهادی پا به رکاب برای خدمت به مردم آماده هستند و می‌خواهند گوشه‌ای از نیازهایی که وجود دارد را برطرف کنند، اظهار امیدواری کرد که مسئولان با گروه‌های جهادی همکاری کنند تا بهتر و بیشتر بتوانند خدمت کنند.

فرقی نمی‌کند چه نامی دارند؛ پویش همدلی، مهربانی، نیروهای جهادی، جبهه مردمی، ... این روزها گروه‌های مردمی زیادی به میدان مبارزه با کرونا آمده‌اند، به این امید که قطره‌های کوچک و ناشناس، موج خروشان مردمی را در مقابل خسارات و آسیب‌های بحران کرونا تشکیل دهد و تا سال‌های بعد، به جای نام کرونا، نام همدلی و مهربانی مردم ایران در یادها باقی بماند.

کد خبر 501155
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha