حدود یک سالی می‌شود که به خاطر شرایط کرونایی فعالیت‌های مختلف ‌سراهای محله از حالت عادی خارج شده است و به‌صورت مجازی ادامه دارد.

زهرا مهري

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده : در این میان، برخی از فعالیت‌های ‌سراهای محله بیش از گذشته اهمیت یافته است. از جمله برنامه‌های آموزشی که این روزها به خاطر شرایط کرونایی به شکل مجازی ارائه می‌شود.   «زهرا مهری» نویسنده هم‌محله‌ای و مسئول خانه سلامت سرای محله افسریه جنوبی، از چهره‌های فعالی است که آموزش آنلاین شهروندان در حوزه سلامت را به‌صورت جدی دنبال می‌کند.

مهری که چندی قبل در مجمع سلامت استان تهران توسط شهرداری تهران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزیده و تجلیل شد، معتقد است برخی از شهروندان به دلیل مسائل فرهنگی، با فاصله‌گذاری اجتماعی به‌ویژه در حوزه خانواده و دوستان میانه چندانی نداشتند و حالا به خاطر کرونا مجبور به فاصله گرفتن از عزیزانشان شده‌اند. همین دوگانگی و تضاد باعث ایجاد برخی فشارهای روحی و روانی شده است. او این روزها با ارائه تکنیک‌های روان‌شناسی برای رهایی از استرس و اضطراب در فضای مجازی اهالی را یاری می‌کند.  

مسئول خانه سلامت سرای محله افسریه جنوبی دستی هم در دنیای نویسندگی دارد.

می‌گوید حدود ۲ سال به دلایل شخصی از دنیای کار فاصله گرفتم. چند کتاب نوشته‌ام که منتشر شده و کتاب جدیدم تا چاپ پنجم پیش رفته است. «زهرا مهری» درباره کتاب جدیدش می‌گوید: «کتاب جدید من با عنوان «ای من» یک رمان بلند در مورد فضای مجازی است که یک نگاه خاکستری به حال و آینده فضای مجازی دارد و با توجه به استقبال خوانندگان تا چاپ پنجم پیش رفته است.»

او در خصوص سایر کتاب‌هایش هم ادامه می‌دهد: «نخستین کتاب من در سال ۸۹ با عنوان «موج تقدیر» چاپ شد. آثار من بیشتر رمان و داستان‌های بلند در خصوص مسائل اجتماعی و موضوعات روز هستند. به‌عنوان مثال، کتاب «ناقوس سکوت» در مورد زلزله بم بود. در حال حاضر هم چند اثر در دست دارم که هنوز کارهای چاپ آنها انجام نشده است.» او در خصوص موضوعات آثارش می‌افزاید: «نمی‌توانم بگویم که آثارم صددرصد الهام گرفته از فعالیتم در حوزه سلامت است، اما این واقعیت وجود دارد که مواجه شدن با شهروندان و مشکلاتشان در حوزه سلامت ایده‌های خوبی را به من می‌دهد که من در گوشه ذهنم آنها را حفظ می‌کنم و در آثارم از آنها بهره‌می‌گیرم.»

  • خدمات آنلاین خانه سلامت

یکی از اقداماتی که این روزها نویسنده ساکن محله افسریه در حال انجام آن است، مشاوره آنلاین پروتکل‌ها و دستورهای معتبر بهداشتی برای شهروندان است. مهری می‌گوید: «این روزها برنامه‌های ما در بخش سلامت افزایش چشمگیری یافته است. از همان روزهای ابتدایی کرونا کلاس‌های مهارت زندگی، فرزندپروری و بقیه کلاس‌ها تعطیل شد و این بخش در فضای مجازی به کار خود ادامه داد. از مهم‌ترین برنامه‌های آنلاین در حوزه سلامت معرفی گروه‌های داوطلب برای کمک به افراد مبتلا به کرونا در منزل بود. همچنین برنامه‌ای با عنوان شورای سلامت هفتگی داشتیم که افراد اثرگذار در محله‌ها شناسایی می‌شوند و ما به‌عنوان رابط بین اهالی و این افراد مشکلات اهالی را به آنها انتقال می‌دهیم تا مشکل رفع شود.»

مهری از ارائه فایل‌های آموزشی وزارت بهداشت به‌صورت آنلاین به اهالی صحبت می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه این اعتماد وجود دارد که فایل‌های آموزشی تأیید شده از طرف وزارت بهداشت و درمان را در گروه‌های مجازی بارگذاری کنیم تا شهروندان با اطلاعات و آگاهی بیشتری با کرونا مواجه شوند.»

  • فرهنگسازی برای روابط اجتماعی تازه

کرونا با آمدنش حتی فرهنگ ایرانی‌ها را نشانه گرفت؛ فرهنگی نشئت گرفته از روابط اجتماعی پررنگ که شهروندان به آن اهتمام داشتند. مهری این جمله را می‌گوید و اضافه می‌کند: «در حال حاضر روزها و شب‌های غیرطبیعی را سپری می‌کنیم و بسیاری از شهروندان آمادگی مواجهه با کرونا را، چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ بهداشت و درمان در این ابعاد گسترده نداشتند.

فرهنگ مردم ایران فرهنگ حضور در جمع و دورهمی است و بسیاری از روابط ایرانی‌ها در اجتماع شکل می‌گیرد. از مراسم عروسی و عزاداری گرفته تا دورهمی‌های شبانه و همین فرهنگ تعامل و رفت‌وآمد، با پروتکل‌های بهداشتی که اساس آن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تعریف می‌شود در تضاد است. همین موضوع می‌تواند باعث آسیب روانی در برخی از شهروندان شود و از طرفی عده‌ای از شهروندان این پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند که ما با یک دوگانگی و تضاد روبه‌رو می‌شویم.»

او به امکان شیوع بیماری‌های روانی بعد از پایان اپیدمی کرونا هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «با تمام شدن کرونا ممکن است فشارهای عصبی که به دلیل قرار گرفتن در شرایط کرونایی در این مدت بر مردم وارد شده است، مانند از دست دادن عزیزانشان و قرنطینه به شکل بیماری‌های روحی و روانی خودش را بروز دهد که هرکسی در این موقعیت باید کنترل وضعیت روانی خود را به دست بگیرد.»

  • مشاوره گزینه امن و خوب 

این روزها دیدار با عزیزانمان به حداقل ممکن رسیده است، تفریحی نداریم و خبری از مسافرت هم نیست اما با انجام برخی اقدامات می‌توانیم حال خوب را جایگزین حال بد و رخوت این روزها کنیم.  
مهری می‌گوید: «برای داشتن حال خوب در این روزها، شهروندان باید سعی کنند از اخبار منفی و ناراحت‌کننده دور شوند و به آنها توجه نکنند، ارتباطات عاطفی با خانواده و دوستان را از طریق تماس‌های صوتی و تصویری مستحکم کنند.»
 او یادآوری می‌کند: «باید برای روزهای قرنطینه برنامه‌ریزی داشته باشیم و اینکه بیشتر وقت‌ها در خواب باشیم اصلاً گزینه مناسبی نیست بلکه باید زمانی را به مطالعه، تماشای فیلم مورد علاقه، سرگرمی یا یک بازی فکری یا حتی پوشیدن یک لباس رنگی و شاد اختصاص بدهیم.» او به ضرورت صحبت کردن با یک دوست یا فرد امین در این ایام اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در این ایام شهروندان می‌توانند در طول روز با یک فرد امین یا دوست صمیمی صحبت کنند یا حتی از مشاوره‌های آنلاین خانه سلامت کمک بگیرند که این مشاوره‌ها توسط افراد مطمئن و مجرب صورت می‌گیرد. ما باید بدانیم خودمان باید حال خودمان را خوب کنیم.»

  • آموزش تکنیک‌هایی برای رهایی از استرس

این روزها به دلیل شرایط کرونایی و همچنین وضعیت اقتصادی، ممکن است شرایط روحی برخی از شهروندان مناسب نباشد. مهری برای رهایی از این وضعیت، توصیه‌هایی دارد.  
او می‌گوید: «این روزها حال خوب برای هر شخصی تعبیری متناسب با شرایطش دارد اما کرونا شرایط زندگی همه ما را تغییر داده است. من خودم در مواجهه با افرادی که استرس و اضطراب دارند سعی می‌کنم تکنیک‌هایی را برای کنترل این شرایط ارائه بدهم اما این موضوع را هم باید در نظر داشت که بیشتر استرس‌های این دوران مربوط به کرونا است.

من توصیه نمی‌کنم این استرس از بین برود چون در آن حالت عادی‌سازی اتفاق می‌افتد و افراد پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و در نهایت مبتلا می‌شوند اما به افراد این اطمینان خاطر را می‌دهم که اگر پروتکل‌ها را رعایت کنند تا حد زیادی از کرونا در امان هستند.» او در رابطه با کنترل اوضاع در زندگی افراد هم می‌گوید: «یکی از نکاتی که به همه افراد در کلاس‌های آنلاین گوشزد می‌کنم این است که این بیماری برای همه مردم دنیا است و ما باید سعی کنیم به مسائلی که در کنترل ما نیست و ما در اتفاق افتادن آنها نقشی نداریم فکر نکنیم و ذهن خود را روی آنها معطوف نکنیم.»

  • زهرا مهری 

‌ـ ۴۲ ساله
‌ـ نویسنده ۵ کتاب ترمه، ناقوس سکوت، ‌ای من، موج تقدیر و یک مجموعه شعر 
‌ـ مسئول خانه سلامت سرای محله افسریه جنوبی 
‌ـ فعال در حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی 

کد خبر 576093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha