چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه سلامت: «صبح: نصف نان بربری، به اضافه یک لیوان چای شیرین و یک کیک شکلاتی؛ ظهر: 2 بشقاب پلو با کره و 3 عدد سیخ کباب کوبیده و یک بطری نوشابه....»

این شاید یک نمونه از دفتر یادداشت‌های تغذیه‌ای باشد؛ چیزی که محققان به تازگی اعلام کرده‌اند در رسیدن به یک رژیم غذایی سالم می‌تواند کمک‌کننده باشد!

اما چگونه یادداشت کردن اینکه صبح چه خوردم و ظهر چه خوردم، می‌تواند به بهتر غذا خوردن ما کمک کند، چیزی است که از دقت در جزئیات این مطالعه جدید تا حدی به دست می‌آید.

در این مطالعه، از هزار و 700 نفر بزرگسال که اضافه‌وزن داشتند و تمایل داشتند که در برنامه‌ای برای کاهش وزن شرکت کنند، دعوت شد تا به جلسات گروه‌درمانی در دانشگاه پورتلند در اورگان آمریکا بیایند.

برای این افراد، برنامه‌های آموزشی تغذیه سالم، در راستای افزایش وعده‌های میوه و سبزی و کم کردن کالری غذاها، اجرا شد. همچنین آموزش‌های لازم در مورد اهمیت و نحوه ورزش کردن منظم هم به آنها داده شد.

برنامه دیگر این گروه آزمایشی، این بود که از آنها خواسته شد هرچه طی روز، در وعده‌های اصلی یا در میان‌وعده‌ها، می‌خورند، یادداشت کنند. این یادداشت‌ها، شکل رسمی نداشت و با ادبیات یک رژیم غذایی تخصصی نوشته نمی‌شد، بلکه ادبیاتی روزمره و غیررسمی داشت؛

چیزی شبیه آنچه ابتدای این نوشتار آوردیم. بعد از 6 ماه، هر یک از اعضای گروه، به‌طور متوسط، حدود 6 کیلوگرم وزن کم کرده بود و اکثریت اعضا توانسته بودند به حداقل 4 کیلوگرم دست پیدا کنند.

در مقایسه با گروه شاهد این گروه، افرادی که یادداشت غذایی نمی‌نوشتند، این گروه کالری کمتری به‌طور روزانه دریافت کرده بودند، بیشتر ورزش کرده بودند و نهایتا در پایان برنامه، بیشتر وزن کم کرده بودند.

این محققان که گزارش کار مطالعاتی خود را در نشریه طب پیشگیری آمریکا چاپ کرده‌اند، در توجیه این رویداد می‌گویند نوشتن جزئیات خوراکی‌هایی که طی روز می‌خوریم، کمک می‌کند تا نسبت به آن خودآگاهی پیدا کنیم و این خودآگاهی باعث می‌شود نه تنها به‌اندازه لازم بخوریم، بلکه به عملی کردن دانسته‌هایمان در مورد تغذیه سالم هم کمک کند.

کارشناسان روان‌شناسی اعتقاد دارند که نوشتن احساسات روزمره و همین‌طور توصیف موقعیت‌هایی که فرد با آنها درگیر است، می‌تواند به او کمک کند تا بر آنها اشراف پیدا کند و راه مقابله با موارد منفی را بهتر بیابد.

می‌توان گفت از دید آنها، این یادداشت‌ها، به نوعی مشاور برای افراد تبدیل می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت این نسخه حتی برای افراد سالم و آنها که هیچ مشکل خاصی در زندگی، تغذیه و سلامت‌شان ندارند هم، قابل تجویز است.

کد خبر 57559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز