پروژه‌های توسعه محله‌ای به پروژه‌هایی اطلاق می‌شود که برای تأمین رفاه شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی آنها در محله‌های کم برخوردار و آسیب‌پذیر کلید می‌خورد. یکی از بخش‌های منطقه ۱۵ که در حال حاضر در آن پروژه‌های توسعه محله‌ای در حال اجراست، محله مشیریه است.

روزهاي خوش مشيريه جنوبي

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: موضوع روز در این محله، بهره‌برداری از پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار است که کمتر از یک هفته از اجرایی شدن آن می‌گذرد. ایجاد این بزرگراه نگرانی‌های زیادی از جمله تقسیم شدن محله به دو بخش شمالی و جنوبی و عدم دسترسی اهالی بخش جنوبی به امکانات بخش شمالی برای اهالی محله مشیریه به وجود آورده بود.

مدیریت شهری منطقه برای جلب رضایت شهروندان و تقسیم عادلانه سرانه‌های خدماتی چند پروژه‌ توسعه محله‌ای را برای اهالی بخش جنوبی مشیریه تدارک دیده و در حال حاضر این پروژه‌ها در حال ساخت است. با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه محلی در بخش جنوبی مشیریه در آینده شاهد تغییرات وسیعی در این محدوده خواهیم بود و طبعاً نشاط اجتماعی بیشتری به ساکنان این محدوده بازمی‌گردد. در ادامه این گزارش با پروژه‌های توسعه محله‌ای ناحیه ۴ آشنا می‌شوید.

  •  تأمین سرانه‌های ورزشی


تأمین سرانه‌های ورزشی، یکی از اهداف شهرداری تهران در حوزه ورزش محسوب می‌شود و تعریف ده‌ها پروژه در زمینه ایجاد امکانات ورزشی در شهر بیانگر اهمیت این موضوع است. صدیف در خصوص ایجاد امکانات ورزشی برای اهالی مشیریه جنوبی هم می‌گوید: «در حال حاضر در ضلع شمال باغ اناری در تدارک یک مجموعه ورزشی برای اهالی مشیریه جنوبی هستیم.

این مجموعه ورزشی زمین فوتبال و والیبال دارد و اکنون حدود ۳۸۰ تن آسفالت در این مجموعه توزیع شده است.» او به ایجاد امکانات دیگر در خصوص تأمین اوقات فراغت شهروندان مشیریه جنوبی اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای تأمین اوقات فراغت شهروندان به‌ویژه کودکان و نوجوانان، در کنار این مجموعه ورزشی، یک پاتوق محله هم ایجاد خواهد شد و کل این مجموعه حدود ۱۴۰۰‌مترمربع مساحت دارد.

با بهره‌برداری از این مجموعه ورزشی و پاتوق محله دیگر نیازی نیست شهروندان مشیریه جنوبی به بخش شمالی محله بروند چراکه امکانات بخش جنوبی برایشان مناسب و مطلوب است.» به گفته وی، این مجموعه ورزشی و پاتوق محله قبل از کارخانه سیمان و روبه‌روی خیابان اعظم قرار دارد.  

  •  ارتقای سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی مشیریه 


سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی محله مشیریه با اجرای چند پروژه توسعه محله‌ای ارتقا می‌یابد. «وحید رضا انارکی محمدی» شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و رفاه حال آنان چند پروژه کوچک مقیاس پس از جلسات متعدد و بازدیدهای میدانی برای ناحیه ۴ مطرح و در نهایت به تصویب شهرداری مرکز رسید.»

او با اشاره به اینکه هم اکنون ۴ پروژه در این ناحیه در دست اجراست، ادامه می‌دهد: «ساخت پل موتوررو در میدان ثامن الحجج(ع) برای ایمنی و سلامت راکبان موتورسیکلت‌ها با پیشرفت ۷۰‌درصدی و ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان بوعلی محله مشیریه به طول ۸۰۰‌متر با پیشرفت ۹۰‌درصدی از جمله این پروژه‌ها است.» انارکی محمدی در خصوص ساخت بازار میوه و تره‌بار هم می‌افزاید: «ساخت بازار میوه و تره‌بار در خیابان هاشمی محله مشیریه در زمینی به مساحت ۶۰۰‌مترمربع با پیشرفت فیزیکی ۳۰‌درصد در حال انجام است و ساخت یک پاتوق محله در همان مکان در زمینی به مساحت ۲ هزارمترمربع با بخش‌هایی شامل زمین فوتسال، والیبال، ست ورزشی، آلاچیق و اجرای فضای سبز به پیشرفت ۵۰‌درصدی رسیده است.»

  •  تغییر شرایط اجتماعی مشیریه

در سال‌های گذشته در انتهای محله مشیریه خانه‌های کلنگی یک طبقه یا ۲ طبقه‌ای دیده می‌شد که حدود ۴ دهه قبل عده‌ای از شهروندان زمین این املاک را با قیمت بسیار ناچیز خریداری کرده بودند.

اکثر این خانه‌ها سند نداشتند و از طرفی چون این محدوده در حریم برق فشار قوی قرار داشت شهرداری مجوز ساخت این خانه‌ها را صادر نمی‌کرد و مالکان هم بدون کسب مجوز از شهرداری اقدام به ساخت‌وساز کرده بودند. اوضاع اجتماعی در این محدوده تا حدودوی مخاطره‌آمیز بود.

اغلب به این دلیل که محله در مجاورت کوه‌های بی‌بی شهربانو و کارخانه سیمان قرار گرفته بود و فضای دنج و تاریکی به‌ویژه شب هنگام در آن حکمفرما و زمینه‌ساز سرقت و ناامنی بود. ‌ تردد افراد معتاد و فروشندگان موادمخدر هم به جزولاینفک این محله تبدیل شده بود. در نهایت پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار در این محدوده ایجاد شد. البته ساخت این بزرگراه حدود ۱۱ سال به طول انجامید اما ارزشش را داشت تا محله سر و سامان بگیرد و حالا قرار است این بخش از منطقه با پروژه‌های توسعه محله روی دیگرش را به ساکنان نشان دهد.  

  •  ساخت بازار میوه و تره‌بار مجاور باغ اناری 
محمد صدیف/شهردار ناحیه 4 شهرداری منطقه 15


یکی از نکاتی که همواره باعث نگرانی اهالی محله مشیریه در بخش جنوبی شده، نداشتن دسترسی به سرانه‌های خدماتی مشیریه شمالی است. در این زمینه مدیریت شهری منطقه دست به کار شده و اقدامات تکمیلی و مثبتی را انجام داده است.

«محمد صدیف» شهردار ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «ساکنان مشیریه جنوبی این نگرانی را داشتند که چرا به امکانات بخش شمالی مشیریه دسترسی ندارند و در نهایت برای جلب رضایت شهروندان، تقسیم عادلانه سرانه‌های خدماتی و همچنین برای ایجاد دسترسی اهالی به بازار خرید، یک بازار میوه و تره‌بار در این محدوده ایجاد شده است.»

صدیف به جزئیات این بازار میوه و تره‌بار اشاره می‌کند و می‌افزاید: «این بازار میوه و تره‌بار با سازه کانکس ۶۰۰‌مترمربع مساحت دارد و در حال حاضر در مرحله فوندانسیون است و به تازگی کانکس آن هم وارد محله شده است.» به گفته وی، این بازار در بخش مشیریه جنوبی، خیابان هاشمی، جنب باغ اناری واقع شده است.  

  •  تحقق شعار «تهران شهری برای همه»

پروژه‌های توسعه محله‌ای نه تنها در محله مشیریه بلکه در محله رضویه هم در حال اجر است. این در حالی است که مدیریت شهری منطقه ۱۵ با بازدیدهای مکرر و برگزاری جلسات متعدد در خصوص رفع کاستی‌های محله‌ها به‌ویژه محله‌های کم برخوردار می‌کوشد.

شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «نگاه ما این است که با تمرکز بر روی پروژه‌های کوچک مقیاس در محله‌ها بتوانیم ضمن تأمین رضایت شهروندان، از مشارکت حداکثری آنان و نیز شورایاران برای توسعه محله‌ها بهره‌ببریم و شعار مدیریت شهری مبنی بر «تهران شهری برای همه» را محقق کنیم.» او به اجرای یک پروژه کوچک مقیاس در محله رضویه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «یک زمین بازی در زمینی به مساحت ۶۰۰‌مترمربع در انتهای خیابان ۲۰ متری امام رضا(ع) ویژه کودکان با پیشرفت فیزیکی ۱۵‌درصدی در دست اجراست که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.» 

کد خبر 574400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha