سال گذشته فاز دوم بزرگراه شهید نجفی رستگار در محله مشیریه و رضویه به بهره‌برداری رسید و این درحالی بود که رد شدن این بزرگراه عملاً محله مشیریه را به ۲ بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرد و در واقع دست شهروندان بخش جنوبی از امکانات بخش شمالی کوتاه شد.

مسير آباداني

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده : بعد از این اتقاق و با توجه به کمبود برخی از امکانات در بخش مشیریه جنوبی، شهروندان با مشکلات بسیاری مواجه شدند. عدم دسترسی شهروندان ساکن در بخش جنوبی مشیریه، به امکانات بخش شمالی از جمله بازار میوه و تره‌بار و فروشگاه معضل اصلی اهالی محله بود. حالا با گذشت حدود یک سال و با اجرای پروژه‌های عمرانی از جمله ایجاد زیرگذر شهید سلیمی، پل عابرپیاده تقاطع خیابان شهید سلیمی، ایجاد بازار میوه و تره‌بار، ایجاد پاتوق محله کیفیت زندگی در محله مشیریه و رضویه ارتقا پیدا کرده است. البته هنوز جای خالی اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی و تغییرات دیگر، در این ۲ محله مشاهده می‌شود که مسئولان در این زمینه قول‌هایی داده‌اند.  

  • امکان استفاده از بازار میوه و تره‌بار 

با تقسیم شدن محله مشیریه به بخش‌های شمالی و جنوبی عملاً دسترسی شهروندانی که در بخش جنوبی زندگی می‌کردند به بازارهای بخش شمالی از جمله بازار میوه و تره‌بار قطع شد و این موضوع به یکی از نگرانی‌های اهالی مشیریه جنوبی تبدیل شد. در واقع عدم دسترسی به سرانه‌های خدماتی معضل بزرگی بود که حالا بخشی از آنها رفع شده است. «زهره کاشانی» یکی از اهالی بخش جنوبی مشیریه در این‌باره می‌گوید: «ساکنان مشیریه جنوبی این نگرانی را داشتند که چرا به امکانات بخش شمالی مشیریه دسترسی ندارند. آخر می‌دانید رد شدن بزرگراه شهید نجفی رستگار از وسط مشیریه بلای جانمان شده بود چون برای یک خرید ساده باید به محله‌های دیگر می‌رفتیم اما حالا خوشبختانه یک بازار میوه و تره‌بار ساخته شده که با بهره‌برداری از آن نیازهای اهالی به میوه و تره‌بار در محله خودشان تأمین خواهد شد.»
این بازار میوه و تره‌بار با سازه کانکس و ۶۰۰‌مترمربع مساحت در مشیریه جنوبی، خیابان هاشمی، جنب باغ اناری ایجاد شده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.  

  • تأمین سرانه‌های ورزشی

مشیریه و رضویه در مسیر آبـادانـی

بعد از افتتاح بزگراه شهید نجفی رستگار محله مشیریه جنوبی عملاً به یک جزیره تبدیل شده بود. حتی بوستانی در بخش جنوبی برای گذران اوقات فراغت اهالی وجود نداشت و اهالی از این لحاظ احساس کمبود می‌کردند. ساکنان مشیریه جنوبی بارها در تماس با همشهری محله یادآوری می‌کردند که به امکانات ورزشی دسترسی ندارند و این درحالی است که تأمین سرانه‌های ورزشی یکی از اهداف شهرداری تهران در حوزه ورزش است. «سعید مشتاق» یکی از اهالی بخش جنوبی مشیریه در این‌باره می‌گوید: «از چندی پیش باخبر شدیم مسئولان شهرداری در ضلع شمال باغ اناری در تدارک یک مجموعه ورزشی برای اهالی مشیریه جنوبی هستند.

این مجموعه ورزشی زمین فوتبال و والیبال دارد.» این شهروند که از کم و کیف موضوع خبر دارد، به ایجاد امکانات دیگر در خصوص تأمین اوقات فراغت شهروندان مشیریه جنوبی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «این مجموعه با امکانات قابل توجه به‌زودی افتتاح می‌شود و نیازهای اهالی مشیریه جنوبی در بخش ورزش تا حدود زیادی تأمین خواهد شد.» همچنین برای تأمین اوقات فراغت شهروندان به‌ویژه کودکان و نوجوانان در کنار این مجموعه ورزشی یک پاتوق محله هم ایجاد خواهد شد و کل این مجموعه حدود ۱۴۰۰‌مترمربع مساحت دارد. با بهره‌برداری از این مجموعه ورزشی و پاتوق محله دیگر نیازی نیست شهروندان مشیریه جنوبی به بخش شمالی محله بروند چراکه امکانات بخش جنوبی برایشان مناسب و مطلوب است. این مجموعه ورزشی و پاتوق محله قبل از کارخانه سیمان و روبه‌روی خیابان اعظم قرار دارد.  

  • جانمایی پل عابرپیاده شهید سلیمی

 یکی از مشکلات اهالی مشیریه جنوبی در بخش حمل‌ونقل و ترددهای درون‌شهری، دسترسی آنها به بخش‌های دیگر به خاطر نبود پل‌های عابرپیاده در این مسیراست. تا پیش از این شهروندان مجبور به طی کردن عرض بزرگراه به‌صورت پیاده بودند که اخیراً این مشکل هم رفع شده است.

«سید حسین منوچهری» یکی از اهالی سالمند مشیریه جنوبی در این خصوص می‌گوید: «برای ما سخت بود که بخواهیم به‌صورت پیاده عرض بزرگراه را با هزاران ترس و لرز طی کنیم و به بخش شمالی برسیم. بعد از مدت‌ها پیگیری شهرداری یک پل عابرپیاده در بزرگراه شهید نجفی رستگار جانمایی کرد و این پل در اختیار شهروندان قرار گرفت.» پل عابرپیاده که برای دسترسی ساکنان بخش جنوبی مشیریه به بخش شمالی آن تعبیه شده، با فاصله ۴۰۰ متری از پل نخست در تقاطع خیابان ده متری شهید سلیمی محله مشیریه با هدف‌ تردد عابران پیاده شهروندان ساکن محله مشیریه و امکان دسترسی ایمن آنان به شمال و جنوب محله جانمایی شده است.» با توجه به اینکه واقع شدن این پل در بزرگراه شهید نجفی رستگار و یکی از مبادی اصلی شهر تهران، سعی شده تا طراحی مناسب برای زیبایی پل در نظر گرفته شود، پایه‌های این سازه در زمین‌های بایر ناحیه ۴ قرار دارد که با کمک اداره فضای سبز به‌زودی زیباسازی بصری آن انجام می‌شود.  

  • زیرگذر مسیر میان بر شده است

در همان روزهای پایانی اجرای پروژه شهید نجفی رستگار، شهروندان از نبود پل زیرگذر برای‌ تردد متعجب شده بودند و ازمسئولان شهرداری خواستند تا در این زمینه تمام همت خود را به کار بگیرند. در حالت عادی اضافه کردن یک پلان جدید به نقشه این بزرگراه عملاً امکان‌پذیر نبود اما با صحبت‌هایی که با مشاوران حوزه فنی و عمران انجام شد، معاونت فنی و عمران توانست در محدوده خیابان شهید سلیمی یک زیرگذر برای‌ تردد روان و راحت شهروندان به بخش شمالی و بالعکس ایجاد کند. البته در این میان برخی از شهروندان از اینکه این زیرگذر امنیت نداشته باشد، نگران بودند که خوشبختانه با تأمین نور، اجرای دیوار رنگی به مساحت ۸۵۰‌متر طول باعث شد روزانه تعداد زیادی از اهالی، این زیرگذر را برای‌ تردد انتخاب کنند و درواقع این زیرگذر به یک مسیر میانبر تبدیل شده است.  

  • بهره‌برداری از پل‌های ثامن 

یکی از پروژه‌های عمرانی که تکمیل آن در محدوده محله مشیریه ضرورت دارد، متصل کردن بزرگراه شهید نجفی رستگار به بزرگراه امام رضا(ع) است که در این خصوص شهرداری منطقه اقدامات لازم را انجام داده و باقیمانده کار به عهده شهرداری تهران است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. موضوع دیگری که باید شهرداری آن را پیگیری کند، ایجاد دسترسی‌های شهرک رضویه و مشیریه در بزرگراه شهید نجفی رستگار است که در حال حاضر در مرحله تهیه اسناد مناقصه و انعقاد قرارداد است. در مسیر بزرگراه شهید نجفی رستگار دسترسی‌های بسیاری تعبیه شده که به راحتی می‌توان از مشیریه و رضویه در نقاط مختلف‌ تردد کرد. با این حال، مشکلی اینجاست که برخی از این دسترسی‌های محلی همچنان راه نیفتاده و امید می‌رود با تملک چند پلاک باقیمانده و اقدامات ترافیکی، راه‌اندازی این دسترسی‌ها هم میسر شود.  

  • برخی از مشکلات حل نشده محله‌های مشیریه و رضویه /تعیین تکلیف پل موتور رو میدان آقا نور 

مشیریه و رضویه در مسیر آبـادانـی


با توجه به وقوع تصادفات فوتی وجرحی مختلف در میدان آقا نور در محله مشیریه، شهرداری تصمیماتی مبنی بر جانمایی پل موتور رو در این محدوده گرفت که متأسفانه با گذشت بیش از یک سال همچنان این پروژه تکمیل نشده است. این درحالی است که با تکمیل این پروژه شاهد ایجاد نظم در تردد موتورسیکلت‌ها و جلوگیری از وقوع تصادفات خواهیم بود.  

  • معلولان نیاز به پل عابر مکانیزه دارند

در بخش جنوبی مشیریه حدود ۱۰۰۰ نفر از شهروندان سکونت دارند و تعدادی از این آنها را افراد معلول تشکیل می‌دهند که برای‌ تردد نیاز به پل عابر مکانیزه دارند. تاکنون ۲ پل عابرپیاده در مسیر بزرگراه شهید نجفی رستگار جانمایی شده اما مشکل اینجاست که این پل‌ها هیچ گدام مکانیزه نیستند. اهالی این محله‌ها می‌گویند لازم است مسئولان در اسرع وقت به مشکل این افراد معلول، به‌عنوان یکی از اعضای آسیب‌پذیر جامعه رسیدگی کنند.

  • معضل پیچیده کارخانه سیمان 

فعالیت کارخانه سیمان و معدن سنگ در مشیریه جنوبی در طول سال‌های اخیر باعث نارضایتی شهروندان شده است. اهالی می‌گویند فعالیت این کارخانه از مشکل عادی گذشته و به یک معضل پیچیده تبدیل شده است که هر رزو بیش از روز قبل دردسرساز می‌شود. این درحالی است که سال‌هاست مسئولان می‌گویند بخشی از واحدهای این کارخانه تعطیل شده اما همچنان شهروندان شاهد فعالیت این کارخانه در مشیریه هستند. اهالی این محله‌ها می‌گویند با توجه به قرارگرفتن محله مشیریه و رضویه در مسیر آبادانی، بهتر است مسئولان این کارخانه را به خارج از شهر انتقال دهند تا شهروندان مشیریه جنوبی هم رنگ آرامش ببینند.  

  • درخواست انتقال مددسرای خاوران به خارج از شهر

یکی از معضلات بزرگ محله رضویه وجود مددسرای خاوران در این محله است. تا زمانی‌که این مددسرا در این محله وجود داشته باشد، شهروندان در نقاط مختلف منطقه شاهد تردد افراد معتاد هستند. این درحالی است که شهرداری منطقه برای انتقال این مددسرا زمینی را هم در نظر گرفته اما در این زمینه شهرداری هم باید وارد عمل شود و این مشکل دیرینه را برای همیشه رفع کند.

  • ارتقای کیفیت زندگی در محله مشیریه

در کنار فعالیت‌های عمرانی برای توسعه محله مشیریه، سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی این محله هم با اجرای چند پروژه توسعه محله‌ای ارتقا می‌یابد. «وحید رضا انارکی محمدی» شهردار منطقه ۱۵ با یادآوری این موضوع درباره پروژه‌های توسعه محله‌ای در این بخشی از شهر می‌گوید: «با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و رفاه حال آنان چند پروژه کوچک مقیاس پس از جلسات متعدد و بازدیدهای میدانی برای ناحیه ۴ مطرح و در نهایت به تصویب شهرداری مرکز رسید.»

او با اشاره به اینکه هم اکنون ۴ پروژه در این ناحیه در دست اجراست ادامه می‌دهد: «ساخت پل موتوررو در میدان ثامن الحجج(ع) برای ایمنی و سلامت راکبان موتورسیکلت‌ها با پیشرفت ۷۰‌درصدی و ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان بوعلی محله مشیریه به طول ۸۰۰‌متر با پیشرفت ۹۰‌درصدی از جمله این پروژه‌ها است.» انارکی محمدی در خصوص ساخت بازار میوه و تره‌بار می‌افزاید: «ساخت بازار میوه و تره‌بار در خیابان هاشمی محله مشیریه در زمینی به مساحت ۶۰۰‌مترمربع انجام شده و ساخت یک پاتوق محله در همان مکان در زمینی به مساحت ۲ هزارمترمربع با بخش‌هایی شامل زمین فوتسال، والیبال، ست ورزشی، آلاچیق و اجرای فضای سبز به پیشرفت ۵۰‌درصدی رسیده است.»

کد خبر 616792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha