مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

محله بهداشت از شمال به بلوار معلم، جنوب خیابان طالقانی، شرق بزرگراه شهید آیت‌الله ‌سعیدی و غرب خیابان‌های شهید آقایی و شهدای دانش‌آموز می‌رسد.

محله بهداشت

همشهری آنلاین-الهه صبری:محله‌ای که ساختمان‌های فعلی‌اش روی زمین‌های کشاورزی قدیم ساخته شده و گفته می‌شود مالک املاک این محله هم خاندان «علینقی غیاثی» و «شفیع خانی» بودند. حالا دیگر از زمین‌های زراعی در این محدوده خبری نیست و ساختمان‌های نوساز و قدیمی، بافت تجاری و اداری شکل و شمایل آن را از سایر بخش‌های منطقه متمایز کرده است. وجود انواع امکانات خدماتی، درمانی و تفریحی باعث شده تا این محله به‌عنوان کم مشکل‌ترین محدوده از تکه هجدهم پایتخت به شمار آید.  

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید 

نیاز به ورزشگاه

سرای محله بهداشت ۱۸ فروردین سال ۹۰ در جنوبی‌ترین نقطه محله (خیابان طالقانی) به بهره‌برداری رسید تا پاسخگوی نیاز اهالی در بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد. اکنون در این مکان انواع کلاس‌ها برای کودکان تا بزرگسالان برگزار می‌شود و سالن اجتماعاتش محل برپایی انواع مراسم‌ها و جشن‌هاست. البته کتابخانه شهدای محله بهداشت (بلوار معلم) هم در شمالی‌ترین نقطه محله قرار دارد. اما مهم‌ترین خواسته اهالی با وجود باشگاه‌ها و خانه‌های ورزش خصوصی، ایجاد اماکن و امکانات ورزشی با قیمت مناسب است. به همین دلیل مکانی را در ابتدای خیابان‌بافان به شهرداری پیشنهاد داده‌اند که در صورت ساخت به بخشی از این خواسته‌ها پاسخ داده می‌شود.  

چهره‌های ماندگار

افرادی همچون مرحوم «غیاثی» و «شفیع‌خوانی» چهره‌های ماندگار این محله هستند که خدمات زیادی به ساکنان این محدوده کرده‌اند و یادشان در دل‌ها زنده است. اهالی محل از سید «ولی حسینی» از ساکنان فعال محله، سید «حسن حسینی» خطیب و سخنران، «نادر نعمتی» امام جماعت مسجد آل محمد(ع)، «الله رحیمی» سخنران مسجد المهدی(عج) و... هم به خوبی و به‌عنوان برخی از افراد اثرگذار یاد می‌کنند.  

محله‌گردی | نیم قرن زندگی در محله بهداشت

ارتباط با شورایار و مدیر محله 

از شورایاران به‌عنوان معتمدان و پل ارتباطی با مسئولان شهری یاد می‌شود. به همین دلیل اهالی می‌توانند مشکلات و خواسته‌های خود را با آنها در میان بگذارند. «سید محمدتقی حسینی» دبیر شورایاری محله از ۹ سال پیش این مسئولیت را به عهده داشته و اکنون خود از ساکنان خیابان بنایی است. او بیشتر اوقات در دفتر شورایاری واقع در ساختمان کتابخانه شهدای بهداشت در بلوار معلم حضور دارد. «اسماعیل خیاطی» هم که خود از بازنشستگان آموزش و پرورش و ساکن خیابان شهید سلیمانی است، مسئولیت مدیریت محله را به عهده گرفته و بیشتر اهالی می‌توانند او را در سرای محله ملاقات کنند.  

مشکلات ترافیکی

بافت مسکونی نوساز، خیابان‌های استاندارد، وجود مراکز تجاری، اداری و خدماتی چهره نسبتاً قابل قبولی از این محله پیش رو می‌گذارد ولی به هر حال مشکلات همیشه وجود دارند. از مهم‌ترین مشکلات این محله در سال‌های اخیر در بخش ترافیکی، بروز تصادف در خیابان‌های حمیدی و کلانتری بوده که پس از پیگیری‌های مستمر، خیابان حمیدی به سمت شمال و کلانتری به جنوب یکطرفه شد ولی مشکل کمبود تابلوهای راهنمایی و رانندگی به گفته اهالی همچنان وجود دارد. کمبود محل پارک هم از دیگر مشکلات است؛ به گونه‌ای که در خیابان شهید آقایی با وجود حضور پارکبان‌ها ترافیک دیده می‌شود یا در محدوده بیمارستان غیاثی، نبود پارکینگ باعث مشکلاتی شده است.  

محله‌گردی | نیم قرن زندگی در محله بهداشت

فرصت‌ها و امکانات

حالا ۵ دهه از شکل‌گیری محله بهداشت می‌گذرد. اگر در سرشماری سال ۴۵ جمعیت این نقطه از منطقه ۶۶۱ نفر برآورد شده بود حالا این محدوده در مساحت ۱۰۹ هکتاری‌اش بیش از ۲۵ هزار نفر را در خانه‌های کوچک و بزرگش جای داده است. ساکنان این خانه‌ها نسبت به برخی دیگر از محله‌های منطقه از امکانات شهری بهتری برخوردار هستند. بوستان‌های صنوبر، بهاران، نیلوفر و میرال با مساحت نه چندان زیاد اما با امکانات کافی در نقاط مختلف آن ساخته شده و هر روز به‌ویژه در فصل بهار و تابستان میزبان شهروندان است.  
قرار داشتن ده‌ها مرکز خدماتی مانند دفتر خدمات الکترونیکی شهر، پلیس +۱۰، مشترکین و مسافرتی، ۱۴ مرکز آموزشی، ۴ مسجد و هیئت‌های مذهبی و پایگاه‌های بسیج، مجموعه‌های اداری مانند آموزش و پرورش منطقه، اداره برق سینا، آب و فاضلاب ناحیه، مرکز آموزش عالی انقلاب اسلامی، مرکز انتقال خون پلاسما، ایستگاه آتش‌نشانی شماره ۳۸، بزرگ‌ترین میدان میوه وتره‌بار منطقه، مرکز تجاری مبل آفتاب، مجتمع تجاری‌بافان و... از فرصت‌های این محله به شمار آید.  
بیمارستان خیریه غیاثی، از مهم‌ترین امکانات بهداشتی محله است. این بیمارستان اوایل درمانگاه بود که توسط مرحوم غیاثی وقف شد و سال ۵۰ در زمینی به مساحت هزار و ۲۰۰‌مترمربع به بهره‌برداری رسید. اما سال ۷۴ با دریافت مجوزهای لازم در زمینی به مساحت ۱۶ هزارمترمربع به بیمارستانی با ظرفیت ۳۰۰ تخت تبدیل شد و حالا یکی از مجهزترین بیمارستان‌های جنوبغرب تهران است.  

محله‌گردی | نیم قرن زندگی در محله بهداشت

شهدای محله 

محله بهداشت در طول جنگ تحمیلی ۵۵ شهید تقدیم دین و میهن کرده است که خانواده برخی از شهدا از محل رفته‌اند، اما هنوز ۲۰ خانواده شهید در این محله سکونت دارند. نخستین شهید محله «محمد صادق نقدی» و آخرینشان که سال ۸۰ به افتخار شهادت نائل آمد جانباز شهید «ابوالقاسم چهاردولی» بوده است. خانواده این ۲ شهید هنوز هم در خیابان حمیدی، خیابان شهید نقدی زندگی می‌کنند.  

محله‌گردی | نیم قرن زندگی در محله بهداشت

-----------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۸ در تاریخ ۱۳۹۳/۰۲/۱۴

کد خبر 788352

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha