یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
۰ نفر

املاک محله بهداشت متعلق به فردی به نام «علی نقی غیاثی» بود که در سال۱۳۳۷ از دنیا رفت.

محله بهداشت

ساکنان قدیمی این محله عنوان می‌کنند که بیشتر زمین‌های این محله قبل از ساخت منازل، دارای کاربری زراعی و باغداری و محصولات آن عمدتاً صیفی‌جات و انگور بوده است. خیابان حمیدی در این محله از مکان‌های مخصوص برای تهیه یخ بود که به آن یخچال می‌گفتند و اهالی یخ مصرفی خود را از کارگاه‌های موجود در آن می‌خریدند. قدمت نخستین ساختمان‌های ساخته شده در این محله به سال۱۳۵۴ برمی‌گردد و بقیه خانه‌ها به‌صورت مجزا و با فواصل زیاد از یکدیگر ساخته شده‌اند.

ساکنان محله، املاک را به ۲صورت صاحب شدند. بعضی‌ها املاک را تصرف و سپس نسبت به ساخت‌وساز پنهانی در آنها اقدام کردند. این افراد بعدها با مالک آن یعنی ورثه غیاثی صلح و نظر آنها را جلب کردند. عده زیادی هم با مراجعه به ورثه غیاثی، زمین‌هایی که از قبل تفکیک و مجزا شده بود را خریداری و اقدام به ساخت خانه کردند.

یکی از مهم‌ترین عوامل جذب جمعیت و مهاجران از شهرستان‌ها و مناطق مختلف تهران در این محله، ارزان بودن قیمت زمین نسبت به سایر نقاط شهر بود. توسعه و آبادانی محله بهداشت هم بین سال‌های۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ اتفاق افتاد که باعث شکل ‌گیری کنونی محله شد.

در محله بهداشت خیابان‌های کرمیاری، گلنار و آقاباباییان با درخت‌های قدیمی توت، محل سکونت خانواده غیاثی و کارگرانش بود که اصطلاحاً به آنجا قلعه غیاثی گفته می‌شد و زمان ساخت آن به قبل از سال۱۳۴۰ برمی‌گردد. براساس سرشماری سال۱۳۴۵ این نقطه از منطقه۱۸ به‌عنوان‌آبادی معروف بود که دارای ۶۶۱ نفر جمعیت در قالب ۱۴۰خانوار بود.

در محله بهداشت یک حلقه چاه نیمه عمیق به‌عنوان منبع آب وجود داشت که آب مصرفی مردم از آن تأمین می‌شد. یکی از شغل‌های اهالی این محله دامپروری بود که طبق آمار سال۱۳۴۵ در این محدوده ۵هزار رأس دام گاو و گوساله، ۸۰رأس گوسفند و ۵۰رأس اسب و الاغ بود.

جالب است بدانید که این محدوده دارای ۲۴هکتار زمین گندم آبی و ۶هکتار زمین به‌عنوان مرتع با محصولاتی همچون گندم، صیفی و سیب‌زمینی بود. یکی از جاذبه‌های مهم این محله در زمان شکل‌گیری که به نوعی منحصربه فرد و از مهم‌ترین عوامل جذب جمعیت بود، وجود درمانگاه خیریه غیاثی از موقوفات مرحوم غیاثی بوده که در سال۱۳۵۰ در زمینی به مساحت هزارو ۲۰۰مترمربع به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 458705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha