دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
۱ نفر

اندیشه شکل‌گیری بنیاد نیکوکاری «رایحه»، از دهه 70 با حضور 40 نفر از بانوان محله‌های کوی بیمه، شهرک اکباتان وشهرک آپادانا آغاز شد. من از سال 1363 در محله بیمه ساکن شده بودم.

قهرمان

 جلسات سخنرانی و تفسیر و بحث و گفت‌وگو و دفاع شخصی و کمک‌های اولیه را در قالب جلسه‌های خانگی برای هم‌محله‌ای‌ها در کوی بیمه، شهرک‌های آپادانا و اکباتان هماهنگ می‌کردم. آموزش‌ها از یک اتاق آغاز شد و کم‌کم وسعت پیدا کرد و به تدریج مؤسسه فرهنگی «رایحه فاطمه»(س) شکل گرفت که در واقع حامی بنیاد نیکوکاری رایحه است. از سال 1376 تا 1380 هدف بنیاد، فقرزدایی بود که تلاش می‌کردیم با جلب مشارکت‌های مردمی، آنها را مدیریت کنیم. به تدریج کار مددکاری را آغاز کردیم و مواجه شدیم با این موضوع که آسیب‌پذیرترین قشر جامعه، زنان سرپرست خانوار هستند، که در بین خانواده‌های محرومی که به ما مراجعه می‌کردند، بیشتر در معرض آسیب قرار داشتند، بنابراین از سال 1380 به بعد، گروه رایحه حامی زنان سرپرست خانواده‌هایی شدند که دانش‌آموزان مستعد به تحصیل داشتند.

در سال 1383 ثبت بنیاد انجام گرفت و مجوز فعالیت را از وزارت کشور دریافت کردیم. رایحه نخستین بنیادی است که محور فعالیت و تمرکزش را خانواده‌هایی دارای زن سرپرست خانوار تشکیل می‌دهد و در آن زمان هیچ‌کدام از بنیادهای فعال در این زمینه به‌طور متمرکز و مشخص، جامعه زنان سرپرست خانوار را مد نظر قرار نمی‌دادند و توجه جامعه به این قشر از زنان کمتر بود و مظلومیت آنها دیده نمی‌شد، آنها نمی‌توانند به هر فردی رجوع کنند و تهدیدهای بیشتری متوجه آنها است. درک این خلأ در جامعه به سبب حضور بنده در دفتر امور زنان و شناخت مناسب از این مشکلات و حوزه‌هایی که از سوی سایر بنیادهای خیریه پوشش داده نشد به من کمک کرد تا با خلاقیت فضای مناسب، بنیاد را تأسیس کنم. به این‌ترتیب توجه به آسیب‌پذیری بیشتر زنان و چرخه فقر خانواده و حمایت از این قشر در رأس کار رایحه قرار گرفت.

اکنون با گذشت بیش از 2 دهه فعالیت‌های بنیاد در زمینه ارائه خدمات مشاوره و مددکاری به خانواده‌های تحت پوشش، توسعه‌ فضاها و فرصت‌های آموزشی در مناطق محروم، رسیدگی به امور تحصیلی و تربیتی فرزندان و تأمین کمک هزینه‌ تحصیلی در سطح ملی، غنی‌سازی اوقات فراغت زنان سرپرست خانواده و فرزندان‌شان، ارتقاء سطح دانش، توسعه مهارت‌های زندگی، آگاهی‌ اجتماعی، حقوقی و تربیتی زنان سرپرست خانواده، رسیدگی به امور درمانی برای ارتقای سلامت جسمی و بهداشت روانی و تأمین نیازهای اولیه آنها انجام می‌شود و خوشبخانه با کمک خیّران توانسته‌ایم 370 دانش‌آموز و دانشجو در رایحه تهران، 211 دانش‌آموز و دانشجو در رایحه شهرستان بیجار استان کردستان، 140 دانش‌آموز و دانشجو در استان کهگیلویه و بویر احمد (شهرستان سوق) و 75 دانش‌آموز و دانشجو را در شهرستان قلعه گنج استان کرمان تحت پوشش قرار دهیم. هم‌چنین با شیوع ویروس «کرونا» و نیاز دانش‌آموزان به تبلت با مشارکت خیران، 53 دستگاه تبلت و گوشی همراه خریداری و به دانش‌آموزان رایحه در تهران اهدا شد. هم‌چنین 7 دانشجو هم صاحب لپ تاپ شدند.
فاطمه تندگویان/مدیرمؤسسه نیکوکاری «رایحه»

کد خبر 574154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha