یک اتفاق عاملی می‌شود تا این هم‌محله‌ای ما تصمیم بگیرد برای کمک به نیازمندان مؤسسه‌ای راه‌اندازی کند. اکنون او مدیر مؤسسه یونس حامی ری است که تاکنون حدود ۷۰۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش قرار داده است. مؤسسه‌ای که حفظ کرامت انسانی را سرلوحه کارهایش قرار داده است.

700 خانواده

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: این هم‌محله‌ای ما در سال ۱۳۸۲ به‌صورت اتفاقی با یک زوج جوان آشنا می‌شود. آنها از شهرستان آمده بودند و سرپناهی برای زندگی نداشتند. مرد خانواده هم بیکار بود و در شرایط بدی روزگار می‌گذراندند. مهدی نصراللهی همراه با یکی از دوستانش سرپناهی برای زوج جوان فراهم می‌کند. آن سال ۱۰ میلیون تومان پس‌انداز داشته که با آن خشکشویی راه‌اندازی می‌کند و مرد خانواده در آن مشغول کار می‌شود. زندگی به روی زوج جوان لبخند می‌زند و حس خوبی هم در وجود نصراللهی ایجاد می‌شود. و نه تنها به نیازمندان منطقه، بلکه از افراد بی‌بضاعت پایتخت هم حمایت می‌کند. در گفت‌وگو با مهدی نصراللهی، با فعالیت‌ها و نحوه ارائه خدمات این مؤسسه نیکوکاری بیشتر آشنا می‌شویم.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

حمایت جدی از بانوان سرپرست خانوار

خانواده، کانون مهمی است که می‌تواند در کاهش یا افزایش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد. مدیر مؤسسه یونس حامی ری در ابتدای صحبت‌های خود به این مطلب اشاره و عنوان می‌کند: «این مؤسسه با هدف حمایت از کانون خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن راه‌اندازی شده است.» مهدی نصراللهی ادامه می‌دهد: «بچه‌ها در کانون خانواده تربیت می‌شوند، رشد می‌کنند و پرورش می‌یابند. بنابراین اگر کانون خانواده محکم و سالم نباشد و پدر و مادر در آن حضور نداشته باشند، فرزندان، ناخواسته به سوی انحراف و ناهنجاری‌های اجتماعی سوق داده می‌شوند.»

وی با بیان اینکه در این مؤسسه بانوان سرپرست خانوار تحت حمایت و پوشش قرار می‌گیرند، می‌گوید: «گاهی اوقات اتفاقاتی مانند مرگ، طلاق و زندانی شدن باعث می‌شود کانون خانواده از وجود پدر یا مادر محروم شود. در چنین شرایطی مادر به ناچار مسئولیت خانه و خانواده را برعهده می‌گیرد و اگر در چنین شرایطی، خانواده منبع درآمد ثابتی نداشته باشد، هر لحظه احتمال دارد از هم گسیخته شود.» نصراللهی ادامه می‌دهد: «در این مؤسسه با حمایت از بانوانی که سرپرستی خانواده را برعهده دارند، به مستحکم‌تر شدن کانون خانواده کمک می‌کنیم.» به گفته وی بانوان سرپرست خانوار در کارخانه یا کارگاه‌های تولیدی که وابسته به این مؤسسه هستند یا با این مرکز همکاری می‌کنند، مشغول کار می‌شوند و حقوق ثابت ماهانه می‌گیرند.  

۷۰۰خانواده زیر سقف حمایت

شناسایی مددجویان با کمک معتمدان

خدمات این مؤسسه نیکوکاری به نیازمندان واقعی ارائه می‌شود. مهدی نصراللهی با بیان این مطلب می‌گوید: «بسیاری از شهروندان با عنوان نیازمند به مؤسسه مراجعه و درخواست کمک می‌کنند. طبق اساسنامه مؤسسه، خدمات باید به نیازمندان واقعی ارائه شود. بنابراین پس از بررسی‌های لازم، نیازمندان واقعی شناسایی و تحت حمایت قرار می‌گیرند.» به گفته مدیر مؤسسه یونس حامی ری، تمامی خدمات به‌صورت رایگان به نیازمندان ارائه می‌شود. وی ادامه می‌دهد: «اولویت خدمت‌رسانی این مؤسسه به بانوان سرپرست خانوار است. این افراد هم مثل سایر خانواده‌های نیازمند توسط شورایاران، ائمه جماعات و مؤسسه و نهادهای مختلف معرفی می‌شوند.» 

نیازمندان بیمه می‌شوند

مؤسسه نیکوکاری یونس حامی ری، کارخانه تولید صنایع‌دستی دارد که بانوان سرپرست خانوار و افراد نیازمند در آن مشغول کار می‌شوند. نصراللهی می‌گوید: «در این کارخانه هیچ‌وقت نگاه استثماری به مددجویان که به‌عنوان کارگر فعالیت می‌کنند، نداشته‌ایم.» وی ادامه می‌دهد: «مددجویانی که به‌عنوان کارگر تحت پوشش مؤسسه قرار می‌گیرند، بیمه می‌شوند و می‌توانند برای درمان از این خدمات بهره‌مند شوند.» به گفته نصراللهی، افرادی هم وجود دارند که در محل دیگری بیمه شده‌اند و به همین خاطر به آنها خدمات داده می‌شود.  

پرداخت وام بلاعوض

توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و مددجویان، هدف مهمی است که در اساسنامه این مؤسسه نیکوکاری به آن اشاره شده است. راه‌اندازی کسب و کار با پرداخت وام‌های بلاعوض، موضوعی است که نصراللهی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این مؤسسه، مددجویان علاقه‌مند به خیاطی می‌توانند با طی دوره‌های آموزشی، مدرک دیپلم حرفه‌ای بگیرند.» وی ادامه می‌دهد: «پس از پایان دوره آموزشی، به مددجویان وام بلاعوض می‌دهیم تا بتوانند کسب وکاری برای خود راه بیندازند.» به گفته مدیر مؤسسه نیکوکاری یونس حامی ری، به جز موارد استثنایی، کمک‌های مالی به مددجویان ارائه نمی‌شود. نصراللهی می‌گوید: «توانمندسازی و داشتن منبع درآمد، بهترین کمک به افراد نیازمند است. آنها با این کار می‌توانند تا مادام‌العمر روی پای خود بایستند و از وابستگی به دیگران و اطرافیان بی‌نیاز شوند.»

۷۰۰خانواده زیر سقف حمایت

اسکان نیازمندان

تأمین مسکن، مهم‌ترین دغدغه نیازمندان و بانوان سرپرست خانوار است. فراهم کردن خانه برای مددجویان هم جزئی از وظایف مؤسسه نیکوکاری یونس حامی ری است. مهدی نصراللهی می‌گوید: «تعدادی از مددجویان علاوه بر منبع درآمد، مشکل مسکن هم دارند. بنابراین با پرداخت مبلغ ودیعه بلاعوض، برای آنها خانه‌ای رهن می‌کنیم. دربرخی از موارد هم خانه را خریداری و دراختیار مددجویان قرار می‌دهیم.» وی به افراد بی‌خانمان هم اشاره و عنوان می‌کند: «برخی از مددجویان از شهرستان‌ها به پایتخت می‌آیند و محلی برای زندگی ندارند. آنها را برای مدت کوتاهی در مسافرخانه‌هایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم، مستقر می‌کنیم و در نخستین فرصت خانه‌ای رهن و آنها را اسکان می‌دهیم.» به گفته نصراللهی، این مؤسسه با مسافرخانه‌های شیک و مجهز قرارداد بسته است.  

 حمایت از زندانیان

بانوانی که همسرشان به دلیل مشکلات مالی در زندان هستند، خدمات ویژه‌ای دریافت می‌کنند. مدیر مؤسسه نیکوکاری یونس حامی ری با اشاره به این مطلب می‌گوید: «در کنار توانمندسازی این بانوان و رفع مشکل مسکن آنها، رسیدگی به پرونده همسرشان هم در دستورکار قرار می‌گیرد.» به گفته وی رسیدگی به پرونده زندانیان مالی و افرادی که شاکی خصوصی دارند، توسط این مؤسسه انجام می‌شود اما درخصوص موادمخدر هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. نصراللهی می‌گوید: «این مؤسسه وکلای مجربی دارد که به‌صورت افتخاری با ما فعالیت می‌کنند. پرونده دراختیار آنها قرار می‌گیرد تا به نتیجه نهایی که آزادی زندانی و بازگشت به کانون خانواده است، برسد.» وی ادامه می‌دهد: «مؤسسه کارهای مربوط به رضایت گرفتن از شاکی یا شاکیان و تخفیف در مبلغ دیه یا جریمه را نیز انجام می‌دهد اما به جز موارد استثنایی، مبلغ دیه یا جریمه زندانیان را پرداخت نمی‌کند.» به گفته وی با استخدام همسر یا فرزندان افرادی که زندانی هستند، زمینه‌ای فراهم می‌کنیم تا اعضای خانواده بتوانند دیه یا جریمه را پرداخت و پدر یا مادر خانواده را از زندان آزاد کنند.  

دست همکاری به سوی خیّران دراز می‌کنیم

خیران می‌توانند با این مؤسسه همکاری کنند. مدیر مؤسسه نیکوکاری یونس حامی ری با اشاره به این موضوع می‌گوید: «محدودیتی برای همکاری و مشارکت خیّران و نیکوکاران وجود ندارد. افرادی که قصد دارند با ما همکاری کنند، می‌توانند به مؤسسه مراجعه و پرونده مددجویان را مطالعه و نوع حمایت و کمک خود را اعلام کنند.» به گفته نصراللهی، هیچ ارتباط مستقیمی بین نیکوکار و مددجو وجود ندارد و تمامی کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیّران و اهالی به‌صورت غیرمستقیم و از طریق اعضای مؤسسه به دست مددجویان می‌رسد. وی ادامه می‌دهد: «نیکوکاران می‌توانند کمک‌های نقدی خود را مستقیم به شماره حساب مددجو واریز کنند اما هیچ نشانی و شماره تلفنی دراختیار نیکوکاران قرار نمی‌دهیم.» حفظ کرامت انسانی، اولویت کارهای مؤسسه است که نصراللهی با اشاره به آن می‌گوید: «حفظ آبروی مددجو برای ما بسیار اهمیت دارد و در تمامی مراحل سعی می‌کنیم به گونه‌ای اقدام کنیم تا خدشه‌ای به آبروی این افراد وارد نشود.» 

تهیه جهیزیه

این مؤسسه نیکوکاری با کمک خیّران و نیکوکاران در زمینه تهیه جهیزیه برای نوعروسان هم فعالیت می‌کند. در این امر خداپسندانه، تمامی لوازم اولیه زندگی مانند فرش، لباسشویی، اجاق گاز و یخچال تهیه و دراختیار نوعروسان قرار می‌گیرد. ‌ ترویج زندگی ساده و دوری از چشم و همچشمی در بین خانواده‌ها، هدف مهم این کار است که توسط مؤسسه نیکوکاری یونس حامی ری انجام می‌شود.

۷۰۰خانواده زیر سقف حمایت

تدارک سیسمونی

مؤسسه نیکوکاری یونس حامی ری در زمینه تهیه سیسمونی و مایحتاج کودکان هم خدمات ارائه می‌دهد. مدیران مؤسسه پس از تهیه لباس‌های نوزاد، کالسکه، روروک، کمد و تخت آنها را دراختیار خانواده‌های نیازمند که چشم انتظار قدم نورسیده هستند، قرار می‌دهند. کمک به کودکان شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) در منطقه و فراهم کردن مایحتاج آنها هم از فعالیت‌های دیگر مؤسسه است.  

ازدواج آسان

برای کمک به زوج‌های جوان، بانیان این مؤسسه اقدام به فراهم آوردن تدارکات لازم برای برپایی جشن عروسی کرده‌اند. در گام نخست، لباس عروس دراختیار نوعروسان قرار می‌دهند. تالار و گل زدن ماشین عروس در مراحل بعدی قرار دارد که بانیان مؤسسه به فکر آن هستند و قصد دارند در نخستین فرصت، تمامی ملزومات مراسم عروسی را برای زوج‌های جوان فراهم کنند.

مشاوره به مددجویان

مشاوره‌های حقوقی، تحصیلی و روان‌شناسی، از خدماتی است که در این مؤسسه به مددجویان ارائه می‌شود. دریافت این خدمات در مراکز درمانی خصوصی و دولتی هزینه بر است و افراد نیازمند توانایی پرداخت آنها را ندارند. بنابراین زمینه‌ای فراهم شده تا با حضور پزشکان و کارشناسان و وکلای مجرب، این خدمات رایگان دراختیار مددجویان مؤسسه قرار گیرد.  

تورهای زیارتی و سیاحتی

مددجویان با مشکلات زیادی مواجه هستند و نیاز به تقویت روحیه دارند. تورهای زیارتی و سیاحتی با همین هدف برگزار می‌شود. افراد تحت پوشش مؤسسه روزهای تعطیل می‌توانند در این تورها شرکت کنند و لحظات خوشی را فارغ از مشکلات داشته باشند. تورهای گردشگری هم برای دانش‌آموزان خانواده‌های تحت حمایت برگزار می‌شود.  

توزیع سبد کالا

در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، بانیان این مؤسسه سبد کالا تهیه می‌کنند و دراختیار نیازمندان قرار می‌دهند. روغن، قند و شکر، برنج، ماکارونی، خرما و رب، برخی از اقلامی است که تهیه و پس از بسته‌بندی شدن در مؤسسه به مددجویان داده می‌شود. این سبد کالا در طول سال بیش از ۱۰ مرتبه توزیع می‌شود و تا حد زیادی می‌تواند به کاهش مخارج زندگی افراد تحت پوشش کمک کند.  

خدمات‌دهی خداپسندانه

این مؤسسه نیکوکاری یونس حامی ری در سال ۱۳۸۸ به‌طور رسمی فعالیت خود را در منطقه شروع کرده است و ۵ عضو اصلی دارد. حوزه فعالیت این مؤسسه فقط به منطقه محدود نمی‌شود و نیازمندان پایتخت می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. این مؤسسه وابسته به هیچ سازمان و ارگانی نیست اما مسئولان مؤسسه تعامل خوب و تنگاتنگی با نهادها و سازمان‌های دیگر مانند بهزیستی برقرار کرده‌اند و فعالیت‌های مؤثری انجام می‌دهند. تاکنون حدود ۷۰۰ خانواده نیازمند در منطقه شناسایی شده است و تحت پوشش این مؤسسه قرار گرفته‌اند. البته آمار تعداد مددجویان بیش از این است. افرادی که تمایل به همکاری با این مؤسسه یا استفاده از خدمات آن را دارند، می‌توانند با شماره‌های ۵۵۰۸۰۵۹۲، ۵۵۱۸۶۴۷۳ و ۵۵۳۲۱۹۲۰ تماس بگیرند.  

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۶ در تاریخ ۱۳۹۵/۰۷/۱۸

کد خبر 775872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha