نفیسه مجیدی‌زاده: گفتند «یلدا» را مجازی برگزار کنید؛ چه عجیب! یادم است یلدای پارسال، در تضاد با امسال بود و بیش‌تر خانواده‌ها استفاده از گوشی را در مهمانی شب یلدا ممنوع کردند و این موضوع تبدیل به یک بازی بامزه و خنده‌دار شد.

ما كلیدهای انفجار هستیم!

مادرجان ناراحت می‌شوی اگر یلدای امسال در خانه‌ی شما جمع نشویم؟ چون می‌گویند ۵۰ درصد کسانی که کرونا گرفته‌اند در تجمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی مبتلا شده‌اند.

تلهی جدید کرونا

در بعضی از بازی‌های رایانه‌ای، بمب‌هایی وجود دارد که برای فعال‌کردن آن باید کلیدهایی را داشته باشی. اگر کم‌تر از چهار کلید داشته باشی، نمی‌توانی بمب‌ها را فعال کنی. چهار کلید، موج کمی ایجاد می‌کند، اما اگر بیش‌تر از هشت کلید داشته باشی، انفجار شدیدتر است و بالای ۱۲ کلید، موج انفجار محوطه‌ی وسیعی را در برمی‌گیرد. هرچه تعداد کلیدهای جمع شده بیش‌تر باشد، موج انفجار بمب بیش‌تر می‌شود.

خب نیاز به شبیه‌سازی نیست. ما کلیدهای شب یلدا هستیم و جمع‌شدن ما، مثل آن بازی هیجان‌انگیز نیست. این‌جا واقعاً اتفاق می‌افتد... واقعاً کرونا مثل یک بمب منفجر می‌شود و...

«ایرج حریرچی»، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دورهمی‌های خانوادگی را تله‌ی جدید کرونا می‌داند، چون حتی غذاخوردن دور هم خطرناک است!

حریرچی می‌گوید: «اولین نگرانی ما، برگزاری مراسم شب یلداست که دورهمی‌ها بیش‌تر می‌شود.» او از مردم خواسته همانند سیزده‌به‌در و دهه‌ی محرم، همکاری کامل داشته باشند و شب یلدا را به سال بعد موکول کنند.

به‌گفته‌ی حریرچی بیش از ۵۰درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا، ناشی از تجمع‌های خانوادگی است. بهتر است اصلاً مهمانی نباشد؛ اما اگر کسی به خانه‌ی شما آمد، حتماً ماسک بزند و خودتان نیز ماسک بزنید. خانه فرقی با اداره ندارد. باید پنجره‌ها باز باشد و تهویه انجام شود.

مجازی برگزار کنید

شوخی ندارد! در مهمانی قرار است صحبت کنیم، بخندیم و سر یک سفره بنشینیم. قرار است یک نفر لطیفه بگوید و با هیجان و صدای بلند، همه قهقهه بزنند. می‌دانیم در مهمانی‌ها چه خبر است... به همین دلیل، همه‌ی کادر درمان و مسئولان وزارت بهداشت، عاجزانه یک درخواست دارند؛ دورهمی شب یلدا ممنوع! یلدا را مجازی برگزار کنید.

دکتر «مسعود مردانی»، عضو کمیته‌ی ملی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، ضمن تبریک شب یلدا به همه‌ی مردم گفت: «مردم می‌توانند در شب یلدا، از طریق شبکه‌های اجتماعی با یک‌دیگر تماس آنلاین برقرار کنند. چراکه برگزاری دورهمی در این شرایط ممنوع  است.»

محدودیت های جهانی

شب یلدا در ایران، تقریباً مصادف است با جشن‌های سال نوی میلادی در جهان و امسال در اغلب کشورها، به‌منظور کنترل شیوع بیماری کرونا در تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی، مقررات و قوانین ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

به‌طور مثال در فرانسه، تنها شش بزرگ‌سال اجازه‌ی حضور در مراسم شام سال نو را دور یک میز دارند.

در آلمان تعداد شرکت‌کنندگان در جشن‌های کریسمس و سال نو، به ۱۰ نفر محدود می‌شود. کودکان زیر ۱۴سال در این محدودیت‌ها شمارش نمی‌شوند.

در اسپانیا تعداد افراد مجاز برای دیدارهای خانوادگی را ۱۰ نفر تعیین کرده‌اند.

سفر و منع تردد شبانه از دیگر محدودیت‌های کرونایی در روزهای سال نوی میلادی است.

اداره‌ی بهداشت عمومی در سوئیس نیز گفته است در حال کار روی فهرستی از توصیه‌ها برای مردم در تعطیلات کریسمس هستند. از جمله‌ی این توصیه‌ها، می‌توان به قرنطینه‌ی ۱۰روزه قبل از شام سال نو و دورهمی‌های محدود به دو خانواده اشاره کرد.

کد خبر 573300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha