پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: حالا وسط نمی‌دانم چندمین قرنطینه‌ی کرونایی هستیم؛ ویروس کرونا بدجوری جا خوش کرده و معلوم نیست کی واکسن یا دارویی برای درمان قطعی کووید ۱۹ پیدا شود.

با کرونا درست رفتار کنیم

حالا وقت آن رسیده که یاد بگیریم چه‌طور با این ویروس زندگی کنیم که بیمار نشویم و کسی را هم بیمار نکنیم!

چون هرچه‌قدر قرنطینه شدید باشد، رفتارهای بهداشتی فردی و جمعی ما، نقش بزرگی در حفاظت خودمان و اطرافیانمان و حتی شهر و کشورمان از این بیماری دارد.

منابع: سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اخبار خبرگزاری ایرنا

ماسک خیس نه

یک ماسک خیس یا مرطوب نمی‌تواند شما را در برابر ویروس محافظت کند. پس در روزهای بارانی و برفی، بدون چتر خارج نشوید و به‌محض خیس‌شدن ماسک در هوای بارانی، ماسکتان را عوض کنید. حتماً قبل از تعویض ماسک صورتتان را خشک کنید. البته که لازم است ماسک یدکی هم همراه داشته باشید.

به صورتت دست نزن!

تقریباً همه‌ی ما یک عادت لعنتی داریم؛ یعنی مدام به صورتمان دست می‌زنیم.

تحقیقی در سال ۲۰۱۵ میلادی در استرالیا انجام شد و نشان داد حتی دانشجویان پزشکی که خطر این کار را می‌دانستند، در هرساعت ۲۳‌بار صورت خود را لمس می‌کردند که شامل تماس مرتب با دهان، بینی و چشم‌ها می‌شد. حالا این عادت را بگذارید در کنار ویروس کرونا که اتفاقاً از راه دهان، چشم و گوش وارد بدن می‌شود و ‌معمولاً مقاومت بالایی دارد. بعضی از ذرات این ویروس، حتی به مدت ۹ روز هم در محیط باز، دوام می‌آورند و دست ما هم مدام با سطوح گوناگون در تماس است. متوجه می‌شوید که ترکیب همه‌ی این موارد چه‌قدر می‌تواند خطرناک باشد؟

ذرات آلوده در هوا

ثابت شده که کرونا دو نوع قطره دارد و قطره‌های ریز آن تا ساعت‌ها می‌توانند در هوا بمانند.

یعنی‌ممکن است فردی بیمار از محیطی خارج شود و نیم‌ساعت بعد، فردی به همان محیط برود و بدون تماس با کسی آلوده شود.

برای آلوده‌شدن به این ویروس، به ۱۰۰۰ ذره‌ی ویروسی نیاز است. فرد آلوده با هرتنفس در دقیقه ۲۰ ذره‌ی ویروسی را در هوا پخش می‌کند که با صحبت‌کردن، این میزان به ۲۰۰ ذره در دقیقه افزایش می‌یابد و به عبارتی با پنج دقیقه صحبت‌کردن در یک محیط بسته و بدون ماسک، ۱۰۰۰ ذره ویروس به‌راحتی در هوا منتشر می‌شود.

ناگفته نماند که با سرفه‌کردن و عطسه‌کردن، ذرات فراوان ویروس در هوا پخش می‌شود که ساعت‌ها در یک محیط با تهویه‌ی نامناسب در هوا باقی می ماند.

جمع کوچک ممنوع

لازم است در محیط‌های بسته، حتماً هوای آزاد جریان داشته باشد. اما چون در پاییز و زمستان، امکان بازگذاشتن در و پنجره نیست، یک فرد آلوده می‌تواند در مدت کوتاهی بقیه‌ی افراد را آلوده کند. بنابراین توصیه می‌شود به‌شدت از حضور در جمع‌های کوچک و بزرگ بپرهیزید.

ماسک مهم است

مهم است که قبل و بعد از پوشیدن ماسک، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید وگرنه استفاده‌ی نامناسب از ماسک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش بدهد.

مقالات علمی می‌گویند که استفاده از ماسک حدود ٨۵‌درصد و رعایت فاصله‌ی فیزیکیِ حدوداً دو متری، تا ۸۰درصد، احتمال انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.

ماسک‌های دست‌ساز پارچه‌ای باید حداقل دارای سه‌لایه باشند.

روسری‌هایی که از جنس پنبه با بافت محکم باشند یا از چند لایه پارچه ساخته شده باشند، می‌توانند محافظت قابل توجهی در برابر انتقال ذرات داشته باشند.

توصیههای همیشگی

در خانه هم مرتب دست‌های خود را بشویید، چون دست‌گیره‌ی داخلی در یا نزدیک‌ترین پریز برق به در خانه و... می‌تواند آلوده باشد.

اگر نشانه‌ی بیماری دارید، در خانه بمانید و در صورت شدیدشدن وضعیت بیماری، به مراکز خدمات پزشکی و درمانی شهر خود مراجعه کنید. یادتان باشد فقط غذاهایی را بخورید که کاملاً پخته شده باشند.

از انداختن آب دهان خود در مکان‌های عمومی پرهیز  کنید.

کد خبر 567628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha