«هر فردی باید مسئولیت زباله‌ای را که تولید می‌کند برعهده بگیرد.» این جمله را «آیه حمداوی» می‌گوید که این روزها او را با نام بانوی پسماند صفر می‌شناسیم.

مسوليت زباله ات را بپذير

همشهری آنلاین_راحله‌عبدالحسینی:  هم‌محله‌ای ما در تکه دوم پایتخت بود، وقتی برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب با موضوع بازیافت و تفکیک پسماند آشنا شد. او که این روزها با راه‌اندازی کمپین مصرف پلاستیک کمتر فعالیت می‌کند، معتقد است که قدم نخست، کاهش تولید پسماند و بازیافت مرحله آخر است. پس بهتر است از اول پسماند کمتری تولید کنیم تا اینکه بیشتر وقت و هزینه را روی بازیافت پسماند متمرکز کنیم. با او درباره سبک زندگی پسماند صفر و راه‌حل‌هایی برای کاهش تولید پسماند گپ زدیم.  

پسماند صفر بودن فلسفه‌ای است که از ما می‌خواهد در مورد رویکردمان نسبت به زباله تجدیدنظر کنیم و میزان زباله‌های تجزیه‌ناپذیری که تولید، دفن، سوزانده یا در آب‌ها رها می‌شود را به صفر برسانیم. در واقع این رویکرد در پی آن است که هر فرد را تشویق کند تا با مشارکت در تولید و مصرف مسئولانه به کاهش زباله (Reduce)، استفاده مجدد (Reuse) و بازیافت (Recycle) کمک کند و باری از دوش زمین بردارد. حمداوی با بیان اینکه در این چرخه کاهش زباله نسبت به بازیافت اولویت دارد می‌گوید: «تمرکز کشورهای پیشرفته دنیا روی کاهش تولید پسماند است. در حالی ‌که ما فعلاً روی کاهش دفن زباله یا همان بازیافت کار می‌کنیم. در سبک زندگی پسماند صفر گام نخست اجتناب از تولید زباله است و گام آخر بازیافت و بعد دفن زباله.»

  • توجه به کدهای بازیافتی

حمداوی که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی رشته‌های مترجمی زبان ایتالیایی و بیولوژی ادامه داده، معتقد است که سبک زندگی پسماند صفر صرفه‌جویی اقتصادی زیادی دارد: «وقتی پای بحث کاهش پسماند یا حتی بازیافت به میان می‌آید، یا از شهرداری توقع داریم یا از شهروندان که در این مسیر درست عمل کنند.

اما باید توجه را سمت تولیدکننده ببریم. وقتی تبلیغات کشور ایتالیا را رصد می‌کنم می‌بینم که تبلیغ روی نوع بسته‌بندی فلان روغن یا پاستا انجام می‌شود که کدام بسته‌بندی با استانداردهای بازیافتی همسوتر است. آنها تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۳۰ فازبندی کردند که همه بسته‌بندی‌های فروشگاهی قابل بازیافت باشد. مثلاً فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارند اعلام می‌کنند که بسته‌بندی‌ها کامل یا ۶۵ درصد قابل بازیافت است. کاهش تولید پسماند صنایع تولیدی بیشتر مربوط به صنایع غذایی و صنایع شوینده است که مشتری بتواند به‌صورت فله‌ای خرید کند و با خود ظرف ببرد.»

روی بسته‌بندی محصولات فروشگاهی کدهای بازیافتی درج شده که حمداوی می‌گوید برای مخاطب به دلیل ناآشنایی چندان قابل درک نیست: «باید همان‌طور که به علامت استاندارد و پروانه بهداشت توجه می‌کنیم به کدهای بازیافتی ودرصد کربن بسته‌بندی محصول هم توجه کنیم. شرکت‌های معتبر دنیا به مرحله جدیدی رفته‌اند که به مصرف‌کننده می‌گوید این بسته‌بندی را در کدام سطل بازیافت بینداز.»

  • خانه کوچک را بهانه نکن

صحبت از سطل بازیافت به میان آمد و از کلاس‌های آموزشی که‌سراهای محله تا قبل از شیوع کرونا برای شهروندان برگزار می‌کردند تا تفکیک پسماند خشک و فشرده‌سازی و کم حجم‌کردن را آموزش دهند. در همین کلاس‌ها بسیاری از مخاطبان می‌گویند که در خانه‌ خود جای کافی برای سطل‌ تفکیک پسماند ندارند و همین باعث شده دور بازیافت خط بکشند و به جدایی خشک و تر تن ندهند.

خانم پسماند صفر راه‌حل و پیشنهادی برای خانه‌های کوچک ما دارد: «همان‌طور که ضروری می‌دانیم سبد پیاز و سیب‌زمینی داشته‌باشیم، همان‌طور که ماشین لباسشویی یا میز ناهارخوری فضایی را در خانه گرفته‌اند که از دید ما ضروری است، به همان دلیل هم باید مخزن تفکیک پسماند داشته‌باشیم. آن هم نه فقط یک مخزن برای پسماند خشک بلکه ۷ مخزن برای تفکیک جز به جز پسماند خشک شامل شیشه، پلاستیک، کاغذ و... و. البته مخازن تفکیک زیبا و جذابی در بازار نیست و خودمان باید دست به کار شویم و خلاقیت به خرج دهیم. به هر حال هر کسی باید مسئولیت زباله‌ای را که تولید می‌کند برعهده بگیرد. آمار بازیافت نشان می‌دهد که ما هنوز در اول راه هستیم.»

  • ترها را خشک کن

حمداوی به‌تازگی در بستر اپلیکیشنی درباره سلامت، تغذیه و ورزش، کمپین «پلاستیک کمتر» را طراحی کرده‌است. افرادی که تمایل دارند مصرف پلاستیک را کمتر کنند اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند به کمک این کمپین روزانه یکسری مأموریت از آسان به سخت را انجام می‌دهند. بعد از انجام هر مأموریت باید اثر انگشت خود را ثبت کنند تا بزرگی کار نمایان شود.

وقتی می‌گوییم نه به پلاستیک، نخستین سؤال این است که زباله تر را چگونه جمع‌آوری کنیم و بیرون از خانه ببریم؟ حمداوی می‌گوید: «وقتی زباله‌های تر را خشک می‌کنیم، کاهش حجم ۸۰‌درصدی و کاهش وزن تا ۹۰ درصدی را داریم. این دو عامل باعث می‌شود زباله شیرابه نداشته باشد. این زباله کم حجم سبک را می‌توانیم هر ۲ ماه یکبار بیرون بگذاریم یا حتی برای خوراک دام به مراکز مربوطه تحویل دهیم.» اما کیسه‌های پلاستیکی قابل بازیافت هستند.

چرا نباید از آنها استفاده کرد؟ حمداوی این‌طور پاسخ می‌دهد: «برای تولید آن آب، انرژی، سوخت و منابع طبیعی استفاده شده. در حالی که زمان استفاده از آن بسیار کوتاه است و این کار یعنی اسراف و تباه‌کردن. ‌درصد بسیار کمی از پلاستیک‌ها از بازیافت سردرمی‌آورند. ضمن اینکه بازیافت هم مثل بقیه صنایع، آلودگی محیط‌زیستی دارد.»

  • در آرزوی دنیای بدون زباله

خطر گرمایش زمین خیلی بیشتر از خطر کووید ۱۹ است. آرزو دارم که ما هم به این آگاهی برسیم که باید در مسیر کاهش تولید پسماند کار کنیم. سبک زندگی پسماند صفر ریتم زندگی را آرام‌تر می‌کند و حواسمان جمع می‌شود. امیدوارم روزی همه ما به این سبک زندگی برسیم.  

  • زباله‌های خطرناک

این روزها که سفت و سخت نکات بهداشتی را رعایت می‌کنیم، یادمان باشد که اگر به برخی نکات اهمیت بدهیم سلامت پاکبان‌ها هم به خطر نمی‌افتد. دستمال کاغذی، ماسک و دستکش خود را بعد از استفاده حتماً در نایلون بگذارید، در آن را محکم گره بزنید و در سطل زباله بیندازید. کیسه زباله‌های عفونی شامل ماسک، دستمال و... را با علامت از بقیه زباله‌ها متمایز کنید. در خانه هم حتماً از سطل زباله دردار استفاده کنید.  

  • غرفه‌های جدید بازیافت در شمال پایتخت

غرفه‌های بازیافت پسماند الکترونیک ۳ ماهی می‌شود که مستقل از غرفه‌های بازیافت کار خود را آغاز کرده‌اند. حالا می‌توانید پسماند الکترونیک را جداگانه تفکیک کنید و به غرفه‌ها تحویل دهید. زباله الکترونیک شامل این اقلام است: کیس کامپیوتر، مانیتور، کیبورد و تمام قطعات کامپیوتر که از رده خارج شده‌اند. بردهای لوازم الکترونیک، انواع باتری، شارژر و هندزفری، ریموت‌ها و کنترل لوازم الکترونیک، سی‌دی و دی‌وی‌دی، دستگاه‌های ویدیو و گیرنده‌های دیجیتال، نوار کاست و نوارهای ویدیو، انواع لامپ، عکس رادیولوژی، لوازم برقی از رده خارج مثل اتو و اسباب‌بازی‌های الکترونیک، سیم و کابل برق و تلفن.  

  • نشانی غرفه‌های بازیافت زباله الکترونیک به این شرح است: 

منطقه یک: ضلع جنوبی فرهنگسرای نیاوران، ابتدای خیابان فرهنگسرا، کوچه شکوفه.  
منطقه ۲:خیابان ستارخان، خسرو شمالی، جنب بازار میوه و تره‌بار.  
منطقه ۳:خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از میدان ونک، خیابان عطار.

۲۳ غرفه بازیافت در منطقه یک، ۲۸ غرفه در منطقه ۲ و ۳۲ غرفه بازیافت در منطقه ۳ قرار دارد. فعالیت غرفه‌ها ساعت ۸ تا ۱۷ است.  
 

کد خبر 573244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha