طرح آموزش «چهره به چهره» با هدف نهادینه کردن فرهنگ «تفکیک زباله از مبدأ» در محله‌های منطقه ۶ اجرا می‌شود.

آموزش چهره به چهره

همشهری آنلاین/ زینب زینال زاده: تفکیک پسماند در خانه، راهکاری برای کاهش تولید زباله در کلان شهر تهران است. آموزش چهره به چهره یکی از روش‌های آشنایی شهروندان با شیوه تفکیک پسماندهای تر و خشک است که چند سالی است در دستور کار مدیریت شهری مناطق قرار گرفته است. به گفته معاون امور شهری و محیط زیست شهردار منطقه۶، آموزش چهره به چهره و معرفی شهروندانی که در تفکیک پسماند موفق بوده‌اند، می‌تواند راهکار مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگ تفکیک پسماند باشد.

 «علیرضا علی بخشی» گفت: «آموزش چهره به چهره در مدارس، مراکز علمی، میادین میوه و تره بار و حتی جلوی در منازل انجام می‌شود و شهروندان با مشارکت در این کار می‌توانند به کاهش تولید پسماند کمک کنند.»

به گفته او، مدیریت شهری هزینه‌های زیادی را صرف تفکیک پسماندهای تر و خشک می‌کند که با نهادینه شدن این فرهنگ و انجام آن از سوی شهروندان در مبدأ، می‌توان هزینه‌ها را صرف فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی کرد.

تفکیک پسماند در مدارس

«مدرسه‌ خوب، مدرسه‌ بدون زباله است!» عنوان طرح دیگری است که در مدارس منطقه اجرا می‌شود که علی بخشی در توضیح بیشتر این طرح گفت: «در راستای این طرح، ابتدا گروه‌های دواطلب مدیریت پسماند در مدارس تشکیل می‌شوند. سپس محل قرار گیری مخازن پسماندها در مدارس جانمایی و نصب می‌شوند. در کنار این کارها آموزش چهره به چهره همچنان ادامه دارد و دانش آموزان می‌آموزند در گام نخست به جای انداختن دفاتر و کتاب‌های سال گذشته خود داخل سطل‌های زباله، آنها را به غرفه بازیافت یا داخل مخازن تفکیک پسماند مدارس بیندازند.»

مشارکت شهروندان در طرح تفکیک پسماند

استقبال خوب شهروندان

شهرک والفجر از محله های نمونه از منطقه۶ محسوب می شود. محله ای که ساکنانش بیشترین سهم را در مشارکت پسماند زباله دارند. «امیر حسین امیدی» از ساکنان این شهر با ابراز رضایت از طرح های مربوط به تفکیک پسماند از مبدا گفت: «این کار کمک به مدیران شهرداری منطقه نیست. تفکیک پسماند یک فرهنگ است که باید مورد توجه همه شهروندان قرار گیرد و مردم با مشارکت در این طرح به حقوق شهروندی خود احترام می گذارند.»

در محله دیگر هم استقبال شهروندان از طرح های اداره پسماند رضایت بخش بوده است. «زهرا حسین نژاد» ساکن محله دانشگاه تهران درباره نتایج مشارکت درطرح تفکیک پسماند از مبدا گفت: «خانم ها بیش از سایر اقشار می توانند در اجرای بهتر این طرح ها مشارکت داشته باشند. جداسازی زباله های تر و خشک و جمع آوری جداگانه آنها، حفاظت از محیط زیست است. با این کار کمک می کنیم محیط اطرافمان پاکیزه بماند و چهره شهرمان زیباتر شود.»

دانش آموزان هم با اشتیاق در برنامه های تفکیک پسماند شرکت می کنند. «مریم مولایی» دانش آموز کلاس سوم که از فعالان محیط زیست مدرسه است در باره اهمیت اجرای این طرح در مدارس گفت: «دانش آموزان در کنار درس یاد می گیرند تا زباله های بازیافتی مانند کاغذ را جمع آوری و آنها را تحویل غرفه های بازیافت دهند. مشارکت دانش آموزان در این طرح به قطع کمتر درختان کمک می کند و زمین همچنان سبز می ماند.»

کد خبر 474723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha