کاهش پسماند یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های دنیا در زمینه پسماند است. حتماً اسم طرح «کاپ» را شنیده‌اید.

پسماند

همشهری آنلاین _ راحله عبدالحسینی:  تولید کمتر پسماند از مبدأ هدف این طرح است که در کنار طرح‌های دیگر از جمله تفکیک پسماند اجرا می‌شود. مدیریت صحیح پسماند در دنیا به این شیوه است که پسماند کمتری تولید شود. به این معنی که شهروندان با آموزش و آگاهی بدانند که چه کالایی را بخرند که پسماند کمتری به جا بگذارد. بعد از آن زباله را آبگیری و رطوبت‌گیری کنند. در نهایت هم تفکیک پسماند را بدانند و اقلام مختلف زباله‌های خشک را از هم جدا کنند و با هم در کیسه زباله نگذارند. زباله‌های خشک را در سطل‌های مخصوص زباله خشک بگذارند یا به غرفه‌های بازیافت تحویل دهند. این جوری هم آدم‌هایی که این راهکارها را موبه‌مو اجرا کنند تبدیل به فهرمانان زمین و ناجیان طبیعت می‌شوند. در این گزارش با راه‌های تولید کمتر پسماند آشنا می‌شویم.

  • خرید محصولات بادوام

وقتی طرح کاپ از کاهش تولید پسماند حرف می‌زند، یکی از راهکارها تهیه محصولات بادوام یا به اصطلاح ماندگار است. در اینجا خرید محصولات یکبارمصرف در حد امکان کنار گذاشته می‌شود. به‌عنوان مثال استفاده از حوله و دستمال‌های پارچه‌ای به جای استفاده از دستمال کاغذی، استفاده از باتری‌های قابل شارژ به جای باتری‌های یکبارمصرف و مواردی از این دست. در مورد موادغذایی و خوراکی‌های مصرفی نیز این نکته را به یاد داشته باشید که به اندازه همان روز یا همان هفته خرید کنید تا موادغذایی دورریز نداشته باشید. برنامه غذایی داشته باشید تا فقط سبزیجات و میوه‌جاتی را بخرید که مطمئن هستید مصرف می‌کنید.

  • فشرده‌سازی

هرچه در کاهش تولید پسماند بکوشیم باز هم با پسماند خشک و تر تولید شده روبه‌رو هستیم. برای پسماندتر که تکلیف مشخص است و با گرفتن شیرابه، پسماندتر را هر شب در سطل مکانیزه می‌گذاریم. اما تفکیک پسماند خشک خودش زیر و بم دارد. قدم نخست اینکه تا جایی که می‌شود باید پسماند خشک را فشرده و کم حجم کنیم. بعد آنها را در سطل‌های مشخص شده بیندازیم یا به غرفه‌های بازیافت یا مراکز گلماند تحویل دهیم.

  • تعمیر به جای تعویض

خرید محصولات باکیفیت و تعمیر آنها در صورت نیاز، برای محیط‌زیست بهتر از خرید کالای ارزان‌قیمت و مواد یکبارمصرف است. ضمن اینکه همین کار یک گام اساسی برای کاهش تولید پسماند است.

  • امان از بطری‌ها

همین بطری‌های آب معدنی که امروز در گرمای تابستان حکم نجات‌دهنده ما را دارد، برای محیط‌زیست و کره زمین قاتل به حساب می‌آید. بطری‌های پلاستیکی آب و لیوان‌های یکبارمصرف بخش قابل توجهی از پسماندهای خشک هستند که به راحتی با یک قمقمه یا فلاسک قابل جایگزینی هستند.

  • کمپوست در خانه

مقدار زیادی از مواد غذایی یا پوست میوه که هر روز راهی سطل زباله می‌شود می‌تواند تجزیه شود و به زمین بازگردد. با تهیه کمپوست، کود مغذی برای فضای سبز خانه خود تهیه کنید. اگر در منزل فضای مناسب برای تهیه کمپوست ندارید حتماً حواستان باشد که پسماندتر را بدون شیرابه در سطل زباله بریزید.

۱ مرکز گلماند در پهنه شمال راه‌اندازی شده. این مرکز در محله برق آلستوم واقع شده است و به ازای دریافت پسماند خشک، گلدان تحویل می‌دهد.

۲ اپلیکیشن جاروب و به‌زی برای دریافت پسماند خشک از شما راه‌اندازی شده‌است.

۶ هزار تن پسماندهای خانگی و غیرخانگی و نزدیک به ۳۰ هزار تن پسماند ساختمانی و عمرانی روزانه در تهران تولید می‌شود.

  • آموزشگران چه می‌گویند؟

یکی از بازوهای اصلی اجرای این طرح آموزشگران هستند که با ساکنان مجتمع‌های مسکونی و کارکنان اداره‌ها این طرح را آموزش می‌دهند. آمار تولید زباله از روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن به ۵ هزار و ۳۰۰ تن کاهش پیدا کرده که به جرئت می‌توان ادعا کرد بخش مهمی ‌از این کاهش به دلیل اجرای طرح کاپ یا کاهش پسماند به کمک آموزشگران است. آموزشگران در اجرای این طرح به مخاطبان اینها را آموزش می‌دهند:
۱. کاهش تولید پسماند
۲. تفکیک پسماند خشک و تر
۳. کم‌حجم‌سازی پسماند خشک
۴. آبگیری پسماندتر
۵. ذخیره‌سازی جداگانه پسماند خشک و تر

  • حذف پلاستیک و کیسه‌های پلاستیکی

یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش تولید پسماند حذف همین کیسه‌های نایلونی است. شاید اول کار کمی سخت به نظر بیاید اما با رعایت این روش‌های ساده، می‌شود استفاده از پلاستیک را کاهش داد. از جمله:
• استفاده از سفره‌های پارچه‌ای به جای سفره‌های یکبارمصرف پلاستیکی
• استفاده از کیسه پارچه‌ای هنگام خرید
• استفاده از ظروف با دوام هنگام خرید از رستوران یا برون‌بر
• استفاده کمتر از ظروف یکبارمصرف
• استفاده از ظروف آلومینیومی، لعابی و پلاستیکی دردار برای نگهداری مواد غذایی به جای کیسه فریزر

  • طرح کاپ چیست؟

طرح «کاپ» یا همان کاهش پسماند یکی A از ۳ رویکرد جهانی مدیریت پسماند است که با عنوان ۳R آن را می‌شناسیم: Recycle‌ـ Recovery‌ـ Reuse بازیافت، دوباره‌ استفاده کردن، بازیابی. این موارد می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش میزان پسماند برای دفن و به دنبال آن کاهش هزینه‌های جمع‌آوری، حمل و دفع و از همه مهم‌تر آسیب‌های وارد بر محیط‌زیست داشته‌باشد. بخشی از این روال سال‌هاست در کلانشهر تهران اجرا می‌شود.

۲۹ غرفه بازیافت در منطقه ۲ فعال است.

۱۴  غرفه بازیافت در منطقه ۳ فعال است.

۲۳ غرفه بازیافت در منطقه ۱ فعال است.

کد خبر 611230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha