اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی از آثار ادبی امسال همراهان خوبی برای تحمل روزهای خانه‌نشینی کرونا بودند. ۱۰ تا از بهترین اقتباس‌ها به انتخاب لیت‌هاب، توصیه به کسانی است که هنوز آن‌ها را ندیده‌اند و به دنبال سرگرمی برای این شب‌های بلندند.

اقتباس

به گزارش همشهری آنلاین، امسال به دلیل شیوع کرونا در جهان و الزام به در خانه ماندن، شاید بیش از هر زمان دیگری پای تماشای فیلم و تلویزیون نشستیم. در این مارپیچ هراس‌انگیز و عجیبی که در سال ۲۰۲۰ تجربه کردیم، شاهد چند سریال و فیلم خوب هم بودیم. تعدادی از این فیلم و سریال‌ها، اقتباس‌های ادبی بودند که از بهترین‌هایشان می‌توان به گامبی وزیر، اِما، بیگانه و لاوکرفت کانتری اشاره کرد.

بیگانه The Outsider 

سریال بیگانه، بر اساس رمانی به همین نام نوشته استیون کینگ، محصول شبکه HBO است که از ژانویه ۲۰۲۰ در دسترس تماشاگران قرار گرفت. اقتباس ریچارد پرایس از رمان کینگ که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، با قتل یک پسربچه در شهر چروکی در جرجیا آغاز می‌شود. در ابتدا، همه چیز برای پلیس و اهالی شهر روشن است. همه یقین‌ دارند که با توجه به شواهد و مدارک، مربی لیگ محلی قاتل پسربچه است، اما کم‌کم، نفوذ موجودی که سایه‌وار خود را به این شهر ساکت و آرام کشانده است، واقعیت‌ را آن‌طور که هست، به کارآگاهان پلیس تحمیل می‌کند. هیچ‌کس نمی‌خواهد بپذیرد که دلیل جنایت، وجودی ناشناخته است. شخصیت هالی، کارآگاه زن جوانی که دارای توانایی‌های ذهنی فوق‌العاده و عاداتی متفاوت است، از جذابیت‌های این داستان و سریال به محسوب می‌شود.

برایرپچ Briarpatch

برایرپچ سریالی با اقتباس از کتابی به همین نام از رز توماس منتشر شده در سال ۱۹۸۴ و محصول شبکه USA است. کارآگاهی برای حل معمای کشته شدن خواهرش در یک بمب‌گذاری به زادگاهش بازمی‌گردد. فضای عجیب این سریال، مخاطب را با خود همراه می‌کند و شما، مثل شخصیت اول داستان که بعد از سال‌ها به خانه بازگشته، توقع هر چیز غیر منتظره‌ای را خواهید داشت. 

های‌فیدلیتی  High Fidelity

این سریال اقتباسی است از رمان نیک هورنبی که در سال ۱۹۹۵ منتشر شده است. فصل اول سریال را شبکه Hulu منتشر کرد، اما از ادامه ساخت سریال انصراف داد. هر چند High Fidelity نقدهای مثبتی دریافت کرد، اما آن‌طور که شبکه انتظار داشت از آن استقبال نشد. این سریال کمدی عاشقانه روایتگر داستان راب، دختر جوانی است که در بروکلین فروشگاه موسیقی دارد، به موسیقی و فرهنگ عامه علاقمند است و می‌خواهد عشق واقعی را پیدا کند. در سال ۲۰۰۰ فیلمی با همین نام از کتاب هورنبی به کارگردانی استیون فریرز و با بازی جان کیوساک اقتباس شد.

اِما Emma 

اما اقتباسی است از رمان جین استین که به نوعی بازگشت این داستان به سینما بعد از ۲۵ سال است. در سال ۱۹۹۶ داگلاس مک‌گراث اقتباسی از این رمان با بازی گونت کِیت پالترو ساخت. نسخه ۲۰۲۰ آن به کارگردانی آتمن دا وایلد و با بازی آنیا تیلورجوی چشمگیرتر به نظر می‌رسد. اِما، داستان دختر جوانی باهوش، مغرور و از خانواده‌ای ثروتمند در قرن نوزدهم در انگلیس است که به ایجاد پیوند عاطفی و ازدواج اطرافیانش علاقمند است، اما خود از عشق و ازدواج امتناع می‌کند. 

آدم‌های معمولی Normal People 

این مینی‌سریال با اقتباس از رمان سالی رونی، محصول Hulu و BBC است. افتباس وفادارانه لنی آبراهامسون و هتی مک‌دونالد در ۱۲ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای، برای بسیاری از مخاطبان فیلم و سریال رضایت‌بخش بوده است. البته تنها وفاداری به کتاب نیست که این سریال را به اقتباسی خوب بدل کرده، بلکه واقع‌گرایی در نمایش است. آدم‌های معمولی، داستان زندگی یک زوج، در شهر کوچکی در ایرلند است که دارای پیش‌زمینه‌هایی متفاوت هستند.

لاوکرفت کانتری Lovecraft Country

اقتباس HBO از رمان مت راف، یک تجربه تلویزیونی عجیب و غیرمنتظره است، مملو از کنایات و اشاره‌های عجیب، پیچ و تاب‌های داستانی غیر معمول و موسیقی متن فوق‌العاده است. داستان، به منطق منحصر به فرد خود پایبند و همچنین سرشار از جزئیات تاریخی کنایه‌آمیز از تجربه زیسته سیاهان امریکایی است. این مینی‌سریال، جادو، هیولاهای فرازمینی و نژادپرستی امریکایی را در هم‌آمیخته و درامی هیجان‌انگیز ساخته است. 

پرنده خدا The Good Lord Bird

این مینی‌سریال اقتباسی از رمان جیمز مک‌براید و محصول Showtime است. بازی ایتن هاک در نقش جان براون درخشان است. داستان جان براون، از دیدگاه پسر برده‌ای روایت می‌شود که در نهایت به عضویت گروه ضد برده‌داری براون درمی‌آید و در حمله تاریخی به زرادخانه هارپرز در سال ۱۸۵۹ شرکت می‌کند. کل ماجرا، نقد تاریخی تندی از یک دوره گذار است که در قالب تصویر، خوب از آب درآمده است. 

 مارتین ادن Martin Eden

این فیلم، اقتباسی از رمان جک لندن درباره فردی که تلاش می‌کند از طبقه کارگر فاصله بگیرد و زندگی مرفهی داشته باشد. ادن، کارگری در ناپل است و نویسنده‌ای خودآموخته که سعی دارد زندگی مرفه‌تری داشته باشد و بتواند رضایت پدر محبوبش را برای ازدواج جلب کند. او سرانجام می‌تواند به وضع مالی بهتری برسد، اما چیزهای دیگر با او همراه نمی‌شوند. می‌گویند جک لندن از زندگی خود برای خلق این شخصیت و نوشتن این رمان الهام گرفته بود. 

گامبی وزیر The Queen’s Gambit

مینی‌سریال The Queen’s Gambit اقتباس‌شده از رمان والتر تویس، دلیل علاقمندی ناگهانی مردم به شطرنج در این روزها است. این سریال که در شبکه نتفلیکس رکورددار بیشترین تماشاگر شد، داستان بت هارمن، دختر جوان و باهوشی است که از زندگی در یتیم‌خانه، به اوج شهرت، ثروت و محبوبیت می‌رسد. 

میان دنیا و من Between the World and Me

این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای بازیگران را در مکان‌های مختلف-خانه، اتومبیل، فضای باز، دانشگاه هاروارد- در حال خواندن بخش‌هایی از کتاب Ta-Nehisi Coates نویسنده و روزنامه‌نگار امریکایی-افریقایی نشان می‌دهد و در این میان، تصاویر و اصواتی مطابق با داستان نمایش داده می‌شود. کتاب کوتس، به شکل نامه‌ای از نویسنده به پسر نوجوانش نوشته شده و درباره زندگی به عنوان یک سیاهپوست در امریکا و تجربه تبعیض است. این مستند به کارگردانی کامیلا فوربز، محصول HBO است. 

  • ترجمه از لیت‌هاب با اندک تغییرات
کد خبر 572472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha