درباره شکار سیاه‌پوست‌ها توسط مردان سفید بعد از غروب آفتاب چیزی شنیده‌اید؟ یا از راهنمای سفر امن سیاهپوستان به سراسر ایالات متحده؟ از فضای داستان‌های ترسناک و جادویی اچ. پی لاوکرفت چیزی می‌دانید؟ سریال جدید «لاوکرفت کانتری» از HBO چنین جهانی را برای شما تصویر می‌کند.

لاوکرافت کانتری

به گزارش همشهری آنلاین‏، سریال لاوکرفت کانتری Lovecraft Country محصولی جدید از استریمر HBO بر اساس کتابی به همین نام از «مت راف» نویسنده آمریکایی است. داستان سریال، در فضای دهه ۱۹۵۰ روایت می‌شود، زمانی که رنگین‌پوستان امریکایی در فضایی کابوس‌وار و تبعیض‌آمیز زندگی می‌کنند و از طرف دیگر، امریکا سرگرم جنگ کره است. «تیک فریمن» قهرمان سریال، پسر جوانی اهل شیکاگو و عضو ارتش امریکا است، که روابط خوبی با پدرش ندارد و آنچه او را از کره به امریکا کشانده، دریافت نامه‌ای عجیب از سوی پدر است.

تیک، از علاقمندان آثار اچ. پی لاوکرفت، نویسنده داستان‌های ترسناک است و آنچه در ابتدا می‌بینیم، رویایی است که تیک، در راه شیکاگو، در اتوبوس می‌بیند. او در رویایش در حال جنگ با هیولاهای فضایی ترسناک لاوکرفتی است. از رویا که بیدار می‌شود، خود را در اتوبوس می‌بیند، در قسمت مخصوص رنگین‌پوستان‎؛ در نبردی که به واسطه نژادش همیشه در آن حضور دارد. وقتی زن رنگین‌پوست همسفرش، کتاب لاوکرفت را در دستان تیک می‌بیند، از او می‌پرسد چرا با وجود محتوای نژادپرستانه، این کتاب را می‌خواند؟ تیک جواب می‌دهد: «قصه‌ها هم مثل آدم‌ها هستند، دوست‌داشتنشون اون‌ها را کامل و بی‌نقص نمی‌کنه. تو فقط سعی می‌کنی فارغ از عیب‌هاشون، اون‌ها رو برای خودت عزیز کنی.» وقتی با چهره پرسشگرانه زن مواجه می‌شود، بیشتر توضیح می‌دهد: «من از این خوشم میاد که قهرمان‌ها در دنیاهای دیگر ماجراجویی می‌کنند، افراد شکست‌ناپذیرو به مبارزه دعوت می‌کنن، هیولاها رو شکست می‌دن و اینجوری جهان رو نجات می‌دن. یه پسربچه سیاهپوست اهل شیکاگو نمی‌تونه این کارو بکنه.»

تیک نامه‌ای از پدرش دریافت کرده با این مضمون که او به دنبال میراثی مرموز راهی آرکهام شده است؛ شهری خیالی در جهان داستانی لاوکرفت. خانواده و همشهری‌ها معتقدند پدر تیک ناپدید شده و تیک، به خانه بازگشته است که به جستجوی پدر برود. او متوجه می‌شود نام شهری که پدر در نامه به آن اشاره کرده، آردام است‏، نه آرکهام و تصور او از اینکه پدر به جهانی لاوکرفتی قدم گذاشته اشتباه است. با این وجود، آنچه در طول سفر ماجراجویانه‌ خود با عمویش و دختری به نام لِتی با آن مواجه می‌شود، کاملا نظر او را تغییر می‌دهد. 

عموی تیک، نویسنده کتابچه راهنمای سفر امن برای سیاهپوستان در سراسر ایالات متحده است و به این بهانه با تیک همراه می‌شود. راهنمای سفر، کتابچه‌ای که در آن نوشته شده برای رسیدن به هر شهر، باید از چه مسیری رفت، در کدام مسافرخانه‌ها می‌توان اقامت کرد، کجا می‌شود غذا خورد و کجا نمی‌شود پا گذاشت، چرا که جانشان در قلمرو سفیدپوستان نژادپرست در خطر جدی خواهد بود. لتی نیز دختر جوانی است که زندگی کولی‌واری دارد،خواهر و برادرش او را طرد کرده‌اند و به دنبال جایی برای زندگی، با تیک و عمویش همراه می‌شود.

اچ. پی لاوکرفت، نویسنده داستان‌های ترسناک امریکایی و پایه‌گذار شاخه‌ای در ژانر وحشت است که به وحشت لاوکرفتی یا وحشت کیهانی مشهور است. او در آثارش به خلق مذهبی سری و فرازمینی زد که پیروان خرافاتیش، خدایان اهریمنی را می‌پرستند. هیولاهای مخلوق او، موجودات ترسناک فضایی هستند که اغلبشان بارها در ادبیات و سینمای ژانر وحشت، بازآفرینی شده‌اند که هیولاهایی با سر اختاپوسی و هیولاهای شاخک‌دار از آن جمله‌اند. لاوکرفت خالق شخصیتی به نام کاتولو یا کوثلهو Cthulhu است با سری اختاپوس‌مانند و دو بال بلند و چهار پا با پنجه و بدنی پوسته‌پوسته. کثولهو خداوند اهریمنی جهان لاوکرفت است که اولین بار در داستانی کوتاه با عنوان احضار کثولهو در مجله‌ قصه‌های عجیب در سال ۱۹۲۸ ظاهر شد. احضار نیروهای اهریمنی، جهان‌های موازی، دروازه جادویی میان جهان‌ها و مفاهیمی از این دست ظاهرا اولین‌بار در داستان‌های لاوکرفت پدیدار شد.

تلفیق جهان لاوکرفتی و فضای رعب‌آور نژادپرستانه دهه ۵۰ میلادی در امریکا، ترس، تخیل و شگفتی را نصیب مخاطب می‌کند. هر چند پخش این سریال به تازگی آغاز شده، اما می‌توان امیدوار بود که جذابیتش را تا انتهای داستان حفظ کند. این سریال در ده قسمت پیش‌بینی شده و تا ماه اکتبر به صورت هفتگی از استریمر HBO پخش می‌شود.

کد خبر 543252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha