یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: «جنگ اول وب» یا «Web War One» هشتم ماه مه 2007 ساعت 23 آغاز ‌شد: میلیون‌ها ایمیل به طور ناگهانی هجومی سیل‌آسا را به استونی داشتند.

نشریه نویه سوریشر آم زونتاگ در شماره امروز خود نوشت، مقصد این ایمیل‌ها به طور ویژه وزارتخانه‌ها، احزاب و بانک‌ها بود.

تصمیم دولت استونی برای نصب مجسمه یک سرباز شوروی در جنگ جهانی دوم در مرکز تالین، پایتخت این کشور ماشه این حمله اینترنتی را کشید. مهاجمان فضای سایبر، ملی‌گرایان روسی بودند که صدها هزار رایانه را در سراسر جهان به تسخیر خود در آورده‌ بودند.

این «سرپوش» موجب شد پایگاه‌های اینترنتی استونی «از سرویس خارج» و حتی مسدود شوند. به این ترتیب بانک‌های استونی نتوانستند به مشتریان خود خدمات ارایه دهند.

اگر ارایه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی در استونی به آن شدت آماده نبودند، این حمله می‌توانست به شدت اثرگذار باشد.

منجی استونی در آن زمان، هیلار آرلاید (Hillar Aarelaid)، رییس مرکز استونیایی اورژانس رایانه (Cert, Computer Emergency Response Team) بود.

او همراه با دو سرور ریشه‌ای (Root Server) در سوئد و آمریکا موفق شد آدرس‌های آی پی مهاجمان را غیرفعال کند. در سراسر جهان 13 سرور ریشه‌ای وجود دارد که می‌توان آنها ستون فقرات اینترنت نامید. آرلاید به خاطر برخورد متفکرانه و آرام خود تقدیر شد به طوری که توماس هنریک ایلوس (Toomas Henrik Ilves)، رییس جمهور استونی بالاترین نشان ملی استونی را به وی اعطا کرد.

در واکنش به این حمله، ناتو تاسیس مرکزی تخصصی را در تالین سرعت بخشیده است که در معرض حمله قرار گرفته است.

14 ماه مه سال جاری میلادی این مرکز با نام بلندبالای «مرکز تفوق همکاری‌های دفاعی سایبر» (CCD-COE) به طور رسمی پایه‌گذاری شد.

در حال حاضر استونی، لیتوانی، لتونی، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و اسلواکی اعضای این مرکز هستند. آمریکا، فرانسه، رومانی و ترکیه هم به زودی قرار است به آن بپیوندند.

CCD-COE در یک ساختمان دو طبقه غیرقابل تشخیص در زمینی نظامی واقع است. در فاز اول قرار است تاسیسات جدید ناتو شامل 30 کارمند باشد.

این نهاد بین‌المللی پیش از هر چیز مرکزی تحقیقاتی – آموزشی است. قرار است این مرکز هوشیاری در برابر مشکلات را تقویت کرده و توصیه‌هایی را به مراکز ملی مواجهه با موارد اضطراری داشته باشد. در همین حال این مرکز وظیفه دارد برای مقابله با حملات آمادگی خود را حفظ کند.

با این وجود، رائول ریک (Raul Rikk)، مدیر اجرایی این مرکز تاکید می‌کند: «این مرکز نه هدایت حملات اینترنتی را به عهده دارد و نه با آن مقابله خواهد کرد. در فضای سایبر هیچ مرزی وجود ندارد، از این رو باید با حملات مجازی از طریق ابزار همکاری بین‌المللی مقابله کرد.»

کنت گیرز (Kenneth Geers)، محقق CCD-COE نیز معتقد است ظرف پنج سال همه اعضای ناتو به این مرکز ملحق خواهند شد. وی گفت: «اینترنت همواره مهم‌تر از قبل می‌شود. به تناسب این اهمیت حملات افزایش می‌یابد.»

در واقع هفته پیش لیتوانی هدف این حملات قرار گرفت و ظاهرا این بار هم ملی‌گرایان روس در این اقدام نقش داشته‌اند.

اقدام جبرانی در برابر چنین حملاتی، به گفته متخصصان در مرکز ناتو از انتخاب محتاطانه گذرواژه‌ها توسط مقامات و شرکت‌ها آغاز می‌شود. در نهایت باید فرهنگ امنیتی ایجاد شود. این متخصصان از ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی هم خواسته‌اند از همه ابزارها بهره‌بگیرند تا اجازه حمله به مشتریان‌شان داده نشود.

CCD-COE علاوه بر این تلاش دارد حملات در فضای سایبر را در قالب حقوقی تعریف کند. با این حال متخصصان در سطح عملیاتی توصیه می‌کنند فیلترهای خودکار گسترش یابند تا بتوانند میان انتقال اطلاعات خوب و بد تمایز قایل شوند و امکان مسدود کردن جابه‌جایی اطلاعات اخیر را داشته باشند. این سیستم‌ها باید همواره روزآمد شوند، چون مهاجمان هر روز این کار را می‌کنند.

کد خبر 57176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز