جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

روستای «قلعه محمدعلی‌خان» ازآبادی‌های قدیمی شهرری است که گشتی در آن، شما را از هیاهوی شهرنشینی دور می‌کند.

آسیب

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری:  نام این روستا از گذشته و تاریخچه آن گرفته شده است. این روستای سرسبز و خوش آب و هوا در زمان صدارت میرزا علی‌اصغرخان اتابک، شکارگاه «محمدعلی شاه» قاجار بود و قلعه وسط روستا را محل اقامت و اتراق شاه قاجار قرار داده بودند. اکنون این قلعه تاریخی در تملک شرکت «اتکا» ست و از برج و باروهای آن فقط چند دیوار شکسته گلی باقی مانده است. داخل قلعه هم پر از خار وگونهایی است که رمه‌های گوسفند به آسودگی در آن می‌چرند.

تاریخ شفاهی روستا که سینه به سینه میان اهالی نقل شده، نشان می‌دهد پس از تبعید ایل اینانلو از دشت مغان به دشت‌های بویین زهرا، ورامین و شهریار، ۹ برادر از خوانین ایل در قلعه مزرعه چشمه‌شور اتراق کردند و چادر زدند. قلعه مزرعه چشمه‌شور که از دهات شهر قم است، در همسایگی حسن‌آباد فشافویه شهرری قرار داشت و کم‌کم ۹ خان ساکن این روستا، روستای قلعه محمدعلی‌خان را تصاحب و مالکیت آن را از حکومت قاجاری گرفتند. دلیری این خان‌های ایل اینانلو سبب شده نام روستای محمدعلی‌خان در بسیاری از حوادث تاریخی کشور بر سر زبان‌ها باشد.
 یکی از این وقایع در زمان حکومت رضاشاه بر سر تصاحب خنجر رضاخانی اتفاق افتاد و شکست دادن حزب توده در قافلانکوه و خارج کردن آنها از طریق مرز شوروی از دیگر رویدادهای تاریخی بوده که خان‌های قلعه در آن نقش داشتند.

کد خبر 569403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha