دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

ایرانشهر یکی از شهرهای پرجمعیت استان سیستان و بلوچستان است و در مرکز بلوچستان قرار دارد. پره و پهره از دیگر نام‌هایی است که در تاریخ به ایرانشهر اطلاق شده‌است.

قلعه ناصری

همشهری آنلاین: از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی ایرانشهر در سیستان و بلوچستان می‌توان به دشت سمسور در ۴۵ کیلومتری بزمان اشاره کرد. دلیل نامگذاری سمسور روی این دشت، وجود دو کوه تخت به نام‌های محلی «سم» و سرخ بودن سنگ‌های این کوه‌ها بوده است، زیرا در زبان بلوچی به سرخ سور گفته می‌شود.

همچنین شواهد حاکی ازآن است که حدود ۸۰ هزار سال قبل شهاب سنگی به منطقه دشت سمسور ایرانشهر برخورد کرده است.

گذر حیواناتی مانند کل، بز، قوچ و میش از این منطقه و وجود حیات وحشی مانند کبک، تیهو و  باقرقره در کنار پوشش گیاهی منطقه شامل نیزار، تاغ، ترات، گز، اسکنبیل، سرخاب، قیچ و استبرق می‌تواند دشت سمسور را به یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری در استان مطرح کند.  از این دشت رودخانه‌ای زیبا و پرآب به نام رودخانه سمسور هم می‌گذرد که رودخانه‌ای دائمی است. حاشیه مسیر رودخانه پوشیده از گیاهان نی و گز است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

چشمه کتوکان

چشمه آب معدنی کتوکان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ایرانشهر است.  این چشمه در شمال روستای کتوکان قرار دارد. این روستا تا ایرانشهر۲۷ کیلومتر فاصله دارد. آب چشمه از میان سنگ‌های آهکی قرمزرنگی از زمین خارج می‌شود. املاح آب این چشمه نیز زیاد و  درجه حرارت آب چشمه ۲۹ درجه سانتی‌گراد است.  

بازار ایرانشهر

از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی ایرانشهر که برای گردشگران جذابیت دارد، بازار روز این شهر است. در این بازار همه نوع کالایی به ویژه پارچه‌های زیبا با قیمت مناسب به خریداران عرضه می‌شود. این بازار برای کسانی که به سوزن‌دوزی‌های سیستان و بلوچستان علاقه‌مند هستند می‌تواند بهترین مقصد باشد.  

آبشار پورا

آبشار پورا یا اسفند در مسیر رودخانه اسفند در بالادست روستایی با همین نام قرار دارد. پورا به معنی پرآب است  و این آبشار هم در تمام طول سال آب دارد که اهالی از آن برای کشاورزی استفاده می‌کنند.  

قلعه ناصری  

قلعه ناصری ایرانشهر پس از قلعه بمپور بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قلعه خشت و گلی در سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. این بنای تاریخی با مساحت ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع شامل بخش‌های مختلف مانند چهارحیاط مجزا و بیش از ۱۵۰ اتاق، حوض‌خانه، انبار، اصطبل، حمام، سربازخانه و منطقه حاکم نشین بود.

طبق اسناد موجود ناصر الدوله فرمانفرما که در سال ۱۲۵۸ هـ. ق حـاکم کـرمان و بلوچستان بود، پیشنهـاد ساخت این قلعه را در ایرانشهر به ناصرالدین شاه قاجار داد که سرانجام در سال ‌ ۱۲۶۴هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار توسط استاد «حسین معمارباشی کرمانی» ساخته شد. کار ساخت این قلعه ۷ سال طول کشید و به نام قلعه ناصری یا ناصریه مشهور شد. قلعه ناصری در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای آبادان  

اگر به روستاگردی علاقه دارید می‌توانید به روستای آبادان از توابع بخش مرکزی شهرستان ایرانشهر هم سری بزنید. قدمت روستای آبادان به دوره قاجاریه برمی‌گردد، سوزن‌دوزی زنان و دختران روستایی و بافت و تولید انواع گلیم و حصیر در این روستا دیدنی است. چشم‌اندازهای طبیعی زیبا درکنار نخلستان‌ها و باغ‌های میوه در این روستا، گشت و گذار را برای گردشگران خوشایند کرده است.

کد خبر 477832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha