شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
۱ نفر

آمل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و مازندران است؛ بهترین مسیر برای رسیدن به آمل جاده هراز است. آمل در مسیر جاده هراز جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که لذت سفر را دوچندان می‌کند.

هراز

همشهری آنلاین-مریم ورشوئی: برای رفتن به مازندران ۳ محور اصلی فیروزکوه، هراز و چالوس وجود دارد؛ هر یک از این محورها نیز چه در ایام تعطیل و چه در ایام غیرتعطیل پرتردد هستند. چنانچه قصد سفر به سمت مازندران را دارید و محور هراز انتخاب شماست، ابتدا از این محور، وارد آمل در مازندران می‌شوید. این شهر نیز جاذبه‌های گردشگری و طبیعی فراوانی دارد. اما بهتر است قبل از رسیدن به شهرآمل از جاذبه‌های مسیر هراز نیز بازدید کنید که هر یک در نوع خود بی‌نظیرند.

دشت و دریاچه سد لار

سد لار، سدی خاکی است که در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد. این سد در ۱۰۰ کیلومتری شهر آمل و در ۷۵ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد و درواقع به تهران نزدیک‌تر است. به جز این سد، چشم‌انداز کوه‌ دماوند و گردش در دشت‌ لار سفری شیرین را برای شما خلق می‌کند. هر ساله گردشگران بسیاری به‌ویژه در اردیبهشت برای دیدن شقایق‌های اطراف دشت به این منطقه زیبا سفر می‌کنند.

غارهای دستکند

غارهای دستکند آمل در منطقه «کافرکلی» قرار دارند که از کنار جاده به‌راحتی قابل دیدن هستند.

آبگرم‌ لاریجان

اگر به خواص درمانی آب‌های معدنی علاقه‌مند هستید می‌توانید به روستای ییلاقی و خوش آب و هوای آبگرم در دامنه قله دماوند بروید. در محور هراز باید وارد گزنک مرکز بخش لاریجان شوید. این مسیر از راه اصلی هراز جدا می‌شود و به سمت غرب در مسیری کوهستانی و آسفالته ادامه می‌یابد. پس از عبور از روستای ییلاقی گزانه به آبگرم می‌رسید. آب‌های گرم معدنی این روستا با حرارتی در حدود ۶۲ درجه سرشار از مواد گوگردی و به همین دلیل برای درمان انواع بیماری‌های پوستی و دردهای استخوان و مفاصل مفید هستند.

آبشار شاهاندشت و قلعه ملک‌بهمن

آبشار شاهاندشت یکی ازمرتفع‌ترین آبشارهای مازندران است. این آبشار در روستای شاهاندشت و در ۶۵ کیلومتری شهر آمل قرار دارد. مسیر دسترسی این آبشار پرآب و دائمی آسان است. همچنین بعد از بازدید آبشار می‌توانید در نزدیکی آن، سری به قلعه ملک‌بهمن بزنید که در بالای آبشار شاهاندشت قرار دارد. برای رسیدن به قلعه و آبشار باید از پل روستای وانا به سمت جاده روستای شاهاندشت بروید و خودروی خود را در پارکینگ شاهاندشت پارک کنید. بقیه مسیر تا آبشار با یک پیاده‌روی سبک طی می‌شود.

نقش برجسته شکل‌شاه

شکل‌شاه اثری تاریخی در منطقه لاریجان شهرستان آمل است. به دستور ناصرالدین شاه قاجار، شمایل او و چندتن از ملازمانش بر دل صخره‌ای در محور هراز در نزدیکی چشمه آب‌معدنی استراباکو در سال ۱۲۹۵ ه. ق حجاری شده ‌است.

چشمه آب‌معدنی استراباکو

چشمه آبگرم استراباکو که به‌نام چشمه قلابن نیز شناخته می‌شود، در جاده هراز و منطقه لاریجان قرار دارد. آب این چشمه از پای کوه می‌جوشد و با جمع شدن در دو استخر تقریبا بزرگ، از آن سرریز می‌شود و به‌ داخل رودخانه هراز می‌ریزد.

دریاچه ساهون

ساهون دریاچه‌ای در دامنه‌های جنوب غربی قله دماوند است که نزدیک روستای نوا در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار گرفته‌است.

دریاچه دوخواهران

در دامنه‌های غربی قله دماوند دریاچه دو خواهران، زیباترین جاذبه شهرستان آمل قرار دارد. در اطراف این دریاچه درختان جنگلی چشم‌انداز ویژه‌ای را ایجاد کرده‌اند. هر ساله در اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد، گردشگران بسیاری به سمت این دریاچه حرکت می‌کنند. برای رسیدن به دریاچه دوخواهران باید از محور هراز، به دو راهی پنجاب برسید. با ورود به مسیری خاکی و گذشتن از چند روستا به نمارستاق می‌رسید. با گذر از پل ساخته شده روی رودخانه و ادامه مسیر، به دشت وسیع دریوک می‌رسید. به سمت جنوب دشت حرکت کنید و با رسیدن به قله لهرا آماده یک کوهپیمایی شوید. بعد از صعود به ارتفاع ۳۷۰۰ متری این قله، در زیر دیواره کوه دوخواهران تپه‌ای وجود دارد که با رسیدن به آن می‌توان دریاچه زیبای دوخواهران را دید. پیمودن این مسیر طولانی و زمان‌بر است.

دشت نمارستاق و آبشار دریوک

 نمارستاق منطقه‌ای کوهستانی است. این دشت در لاریجان و نزدیک آمل قرار دارد. برای رسیدن به این دشت باید از جاده هراز و در نزدیکی آمل به سمت نمارستاق حرکت کنید. دشت نمارستاق در بهار و تابستان بسیار دیدنی و زیباست. این دشت به دلیل ییلاقی بودن در فصل گرما گردشگران زیادی را به خود می‌کشاند. این دشت آبشار منحصربه‌فردی نیز دارد.

فیلبند

برای رفتن به روستای توریستی فیلبند باید از جاده هراز و روستای سنگچال آمل بگذرید. این روستا هر ساله به‌ویژه در بهار و تابستان گردشگران زیادی را به دلیل داشتن اقیانوس ابر به سمت خود می‌کشاند. فیلبند به روستایی برفراز ابرها شهره است.

روستای بلیران

جنگل بلیران در روستای بلیران در بخش دشت‌سر شهرستان آمل قرار دارد. طبیعت بکر این جنگل همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

پل تاریخی دوازده‌چشمه

پل دوازده‌چشمه یا دوازده‌پله، در دوران پادشاهی شاه عباس صفوی روی رود هراز در مرکز شهر آمل در ابتدای خیابان سبزه میدان ساخته شد.

پل معلق

پل فلزی یا پل معلق آمل مربوط به دوره پهلوی است و در آمل جنب پل دوازده چشمه واقع شده‌است. این پل جزو بناهای با شکوه و ارزشمند توریستی شهر آمل محسوب می‌شود. این اثر در سال۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پارک دهکده‌طلایی

پارک دهکده‌طلایی آمل، بوستانی درون شهری است که در آمل قرار دارد و بزرگ‌ترین بوستان استان مازندران است. رودخانه هراز نیز از کنار این بوستان می‌گذرد و پل معلق و پل دوازده چشمه در نزدیکی آن قرار دارند.

بازار قدیمی چهارسوق

بازار قدیم آمل معروف به چهارسوق در مرکز شهر قرار دارد که به دوره ساسانیان برمی‌گردد.

برج هشتل آمل

در شهر آمل مجموعه‌ای عظیم از پنج برج وجود دارد که مانند مثلث در کنار هم قرار گرفته‌اند. شهرت این برج به خاطر سرداری است که در آن آرام گرفته و دلیل آن مقاومتی است که در زمان حمله‌ تیمور از خود نشان داده‌است.

موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ آمل در عمارت ساختمان دارائی واقع شده‌است. موزه تاریخ آمل در سه طبقه و شامل گالری‌های آثار باستان شناسی، مردم‌شناسی و اسناد تاریخی ایران و مازندران است.

آتشکده آمل

آتشکده آمل مربوط به دوره ساسانیان است. این آتشکده در محلهٔ پائین بازار شهر آمل واقع شده و درسال ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسیده است.

پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان

پارک میرزا کوچک‌خان‌ جنگلی آمل در کیلومتر ۱۸ جاده آمل به تهران واقع شده است. این پارک جزو منطقه‌های نمونه گردشگری ایران است. این پارک امکانات رفاهی مانند آلاچیق، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، اجاق، میز و نیمکت، رستوران، قهوه خانه، سکوی چادر و وسایل بازی کودکان و جایگاه سوارکاری نیز برای گردشگران دارد.

 پارک‌جنگلی هلومسر

پارک‌جنگلی هلومسر آمل در ابتدای ورودی جاده آمل به امامزاده عبدالله واقع شده است. پارک جنگلی هلومسر یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تفریحی و توریستی مازندران است.

جنگل الیمستان

الیمستان، روستایی توریستی از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل است که در کیلومتر ۲۰ جاده هراز از آمل واقع شده است. جنگل الیمستان، محل رویش گیاه الیما است که در اردیبهشت رشد می‌کند. نام جنگل الیمستان نیز برگرفته از همین گیاه است. طبیعت بکر، زیبایی جنگل و مراتع و سرسبزی این جنگل وصف ناشدنی است و برای همین گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

کد خبر 480771
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha