روستای «قلعه محمدعلی خان» از آبادی‌های قدیمی شهر ری است که گشتی در آن شهرنشینان را از هیاهوی شهرنشینی دور می‌کند. در این‌روستا هنوز هم آب قنات جریان دارد و درختان کاهگلی و درختان انار باغ‌های پربرکت آن زیبا و نوستالژیک هستند. نام قلعه محمدعلی خان از گذشته و تاریخچه آن گرفته شده است.

رابعه تیموری

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:این‌روستای سرسبز و خوش آب‌وهوا در زمان صدارت میرزا علی اصغر خان اتابک، شکارگاه «محمدعلی شاه» قاجار بوده است.

قلعه محمدعلی خان هوایی پاک و مطبوع دارد و باغ‌های میوه آن پربار و پربرکت است. اینجا از سروصدای خودروها و موتورسیکلت‌های شتابان خبری نیست و در کوچه پسکوچه‌های آن آرامشی دلنشین جریان دارد.

در کوچه‌های روستا شاخه‌های درختان انار که حسابی قد کشیده‌اند، پشت دیوارهای کاهگلی باغ‌ها به زیبایی نشو و نما می‌کنند. استخر روستا کنار چشمه پایین دست قنات آب شیرین روستا قرار گرفته است.

باغدارانی که نوبت آبیاری باغشان است، فلکه خروج آب استخر را می‌بندند تا پر آب شود و بتوانند زمین‌شان را سیراب کنند. روزهای سه‌شنبه و جمعه که قنات باز می‌شود، زنان روستا با دبه و گالن، آب ذخیره می‌کنند تا در طول هفته برای شست وشوی ظرف و لباس استفاده کنند.

وقتی رخت‌های چرک انباشته می‌شود و آب ذخیره شده کفاف شستن‌شان را نمی‌دهد، زنان روستا بقچه‌های رخت چرک را روی چرخ‌دستی می‌گذارند و برای شستن آنها به پایین چشمه قنات می‌آیند.

پیشنهاد گردشگری | اینجا هنوز قلعه است

دهانه پایین چشمه قنات چند متری پایین‌تر از سطح زمین قرار دارد و برای رسیدن به جوی آب کنار چشمه باید چند پله باریک و کوتاه طی شود.


جوانان روستا تحصیلکرده هستند


روزگاری که تعداد مدارس پایتخت به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، قلعه محمدعلی خان مدرسه‌آباد و پربروبیایی داشت که بسیاری از پیشینیان روستا در آن تحصیل کرده‌اند.

از این مدرسه قدیمی فقط چند دیوار و ستون گلی شکسته باقی مانده و مهاجرت جوانان و کاهش جمعیت روستا سبب شده صدای زنگ مدرسه جزئی از خاطرات دور کوچه و خیابان‌های قلعه محمدعلی خان شود، اما اغلب جوانانی که هنوز در روستا زندگی می‌کنند، تحصیلات دانشگاهی دارند.

پیشنهاد گردشگری | اینجا هنوز قلعه است

قنات مخروطی روستا در فاصله کمی از خرابه‌های مدرسه قدیمی روستا قرار گرفته است. دیواره‌های سنگی قنات که به دهانه‌ای آجرچین می‌رسد، گرمای تابستان را به خود راه نمی‌دهد و خنکای دلچسب و مطبوعی دارد.

این قنات به ۲چشمه آب شور و شیرین تقسیم می‌شود. قدیم وقتی ماه رمضان با فصل تابستان همزمان می‌شد، مردم روزه‌دار روستا در قنات جمع می‌شدند و در خنکای آب زلال آن ساعت‌ها گل می‌گفتند و گل می‌شنیدند.



وعده‌های بی‌سرانجام

این‌روستا به دلیل ثروت‌های خدادادی پربرکت و نزدیکی به بافت شهری شهرستان ری حدود۳ سال پیش به عنوان پایلوت اجرای طرح توسعه پایدار روستایی انتخاب شد و قرار بود با اجرای موفق این طرح، قلعه محمدعلی خان الگویی برای آبادانی و توسعه روستاهای دور و نزدیک کشور شود، اما همان مراسم افتتاحیه نمادین و پرطمطراق طرح، نقطه پایان آن بود و به قول معروف«از هزار وعده خوبان، یکی وفا نشد»


 

کد خبر 664479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha