از قدیم‌الایام در آستانه فصل سرد زمستان مادرها و مادربزرگ‌ها دست به کار می‌شدند و با کلاف‌های رنگی کاموا بافتنی‌هایی می‌بافتند که فرزندان و اعضای خانواده از سوز سرما در امان بمانند.

رج به رج با عشق و احسان

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: رج به رج این بافتنی‌ها با عشق و علاقه بافته می‌شد تا فرزندان دلبند و اعضای خانواده به کمترین سختی سرما را تحمل کنند. تا به امروز هم سنت بافتنی در میان برخی خانواده‌ها به نوعی باقی مانده و حتی برخی مراکز فرهنگی و اجتماعی با فراخوان‌هایی در آستانه فصل سرد زمستان، علاقه‌مندان به انواع بافتنی‌ها را به مشارکت در فعالیت‌های نیکوکارانه در این زمینه دعوت می‌کنند.

در این راستا، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 8 برنامه‌ای با عنوان «جشنواره بافتنی‌ها» را در منطقه برگزار می‌کند. در این طرح دست بافته‌های شهروندان در شب یلدا به افراد کم برخوردار اهدا می‌شود. این جشنواره چند هدف از جمله احیای سنت قدیمی بافتنی و مشارکت در یک امر خداپسندانه را دنبال می‌کند. این جشنواره که برای دومین سال متوالی در منطقه برگزار می‌شود، سال گذشته با استقبال خوب اهالی همراه بوده است. «جعفر امیرآبادی‌زاده» معاون اجتماعی و فرهنگی درباره این جشنواره اطلاعات بیشتری می‌دهد. 

بافتنی، سنت مبتنی بر فرهنگ ایرانی

جعفر امیرآبادی‌زاده /معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 8عنوان

امسال هم معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 8 با برگزاری «جشنواره بافتنی‌ها» قصد دارد مراسم شب یلدای به یادماندنی را برای افراد نیازمند و کم برخوردار رقم بزند.

«جعفر امیرآبادی‌زاده» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 8 با یادآوری این موضوع و با اشاره به شعار «تهران شهری برای همه» در این‌باره می‌گوید: «جشنواره بافتنی با هدف ایجاد نشاط اجتماعی مبتنی بر فرهنگ اصیل ایرانی، موازین متعالی اسلامی و رویکرد خانواده محوری در محله‌های منطقه 8 برگزار می‌شود.

این جشنواره با ماهیت شب یلدا برنامه‌ریزی شد تا با اجرای آن گام مهمی برای تقویت روحیه مهر و محبت، گذشت، ایثار، نوعدوستی و خدمت به جامعه برداشته شود.» امیرآبادی‌زاده در خصوص نحوه برگزاری این جشنواره هم می‌گوید: «جشنواره بافتنی‌ها در قالب بافت کلاه، شال گردن، دستکش و پاپوش توسط اهالی داوطلب به‌ویژه بانوان انجام می‌شود و این افراد قبل از شب یلدا دست بافته‌های خود را به‌سراهای محله تحویل می‌دهند تا به کودکان کار، افراد نیازمند و کم برخوردار اهدا شود.»

  • مشارکت مادرها و مادربزرگ‌ها

رج به رج را مادربزرگ‌هایمان از مادرانشان و مادرانمان از مادربزرگ‌ها یاد گرفته‌اند؛ بافتنی را می‌گوییم، هنری که فراموش شدنی نیست و هنوز هم در میان بانوان طرفداران بسیاری دارد.

امیرآبادی‌زاده به مشارکت مادرها و مادربزرگ‌ها در این جشنواره اشاره می‌کند و می‌گوید: «شرایطی فراهم شده که اهالی می‌توانند به‌صورت خانوادگی در این جشنواره شرکت کنند. در واقع با یک تیر چند نشان زده‌ایم. هم فرصتی برای دورهمی و مشارکت مادران و مادربزرگ‌ها و حتی کودکان و نوجوانان فراهم کرده‌ایم و هم اینکه فرزندان می‌توانند از تجربه‌های بزرگ‌ترها بهره‌مند شوند. از طرفی، حضور در این جشنواره باعث آشنایی با فلسفه سنت بافتنی، مشارکت در یک امر خداپسندانه و ترویج فرهنگ حمایت و کمک به همنوع شود.»

او در پایان می‌افزاید: «این جشنواره از ابتدای آذر ماه آغاز شده و تا 25 آذر ماه در تمامی‌سراهای محله منطقه 8 برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند با مراجعه به‌سراهای محله ثبت‌نام کنند و در زمان اعلام شده دستبافته‌های خود را به سرای محله تحویل دهند.»

  • اهدای دستبافته‌ها به افراد کم برخوردار 
معصومه حیدری پارسا /مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه 8

با کمی جست‌وجو در قیمت‌ها در سال جاری متوجه خواهید شد که قیمت لباس گرم در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در این شرایط اهدای لباس‌های بافتنی می‌تواند گزینه مناسبی برای کمک به افراد کم برخوردار و بی‌بضاعت باشد.

«معصومه حیدری پارسا» مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه 8 در این‌باره می‌گوید: «هدف اصلی از برگزاری ‌جشنواره بافتنی‌ها، کمک به همنوع و ترویج فرهنگ مشارکت در کار خیر است. خوشبختانه این جشنواره برای دومین سال متوالی در منطقه 8 به مناسبت شب یلدا برگزار می‌شود و برگزاری مجدد آن نشان‌دهنده این است که این جشنواره مسیر درستی را طی کرده و به اهداف فرهنگی و اجتماعی خود در سال گذشته دست یافته است.

در واقع استقبال اهالی منطقه 8 در سال گذشته از این جشنواره خوب بوده است.» او ادامه می‌دهد: «سال گذشته دستبافته‌های بانوان به همراه تعدادی سبد کالا که توسط خیّران تدارک دیده شده بود به افراد بی‌بضاعت و کم برخوردار اهدا شد و در جشنواره امسال هم به همین روال خواهد بود. شاید یک لباس بافتنی در نگاه اول ارزش مادی چندانی نداشته باشد اما یک کودک‌کار که توان خرید یک لباس گرم در شرایط فعلی را ندارد می‌تواند زمستان را با آن بگذراند.»

  • سرگرمی روزهای قرنطینه


«عفت مرادی» یکی از بانوان میانسالی است که برای دومین بار پیاپی در جشنواره بافتنی‌ها شرکت می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «برای دومین بار است که در این کار خیر شرکت می‌کنم. هرچند چشمانم ضعیف است اما به بافتنی علاقه دارم و با این کار به نوعی گذشته برایم یادآوری می‌شود.

خاطرم هست برای فرزندانم هم لباس گرم می‌بافتم و با ذوق فراوان با همان لباس‌ها آنها را راهی مدرسه می‌کردم.» او به سرگرمی روزهای قرنطینه در کنار کار خیر اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر چند در قرنطینه هستم و از منزل خارج نمی‌شوم اما با دوستان و همسایگان تصمیم گرفتیم با شرکت در این جشنواره، در دوران قرنطینه خودمان را سرگرم کنیم. در واقع در این شرایط سرگرم شدن به بافتنی باعث می‌شود کمتر احساس کسلی و رخوت داشته باشیم. سال گذشته کلاه و دستکش بافتم و امسال هم اگر خدا بخواهد شال گردن می‌بافم.»

حس مثبت مشارکت در کار خیر

«سمیه زند» بانوی جوان ساکن محله هفت‌حوض، برای نخستین بار است که در جشنواره بافتن‌ها شرکت می‌کند. او درباره حس و حال خود در زمان شرکت در این جشنواره می‌گوید: «اینکه به‌عنوان یک شهروند از طرف شهرداری از من دعوت شده در یک کار خیر شرکت کنم حس بسیار خوبی دارد.

برگزاری چنین برنامه‌هایی توسط شهرداری میزان مشارکت شهروندان را بلا می‌برد و من به‌عنوان یک شهروند حس مثبت مشارکت را تجربه می‌کنم. همیشه نباید همه کارها را مسئولان یا ارگان‌ها انجام بدهند. همین که مسئولان به شهروندان اعتماد می‌کنند و آنها را در کار خیر مشارکت می‌دهند جای قدردانی دارد. از طرفی مشاهده لبخند بر لب یک فرد نیازمند برای من با ازرش‌ترین چیز است.»


 

کد خبر 569016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha