سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری دو - معصومه حیدری پارسا: یکی زیر، یکی رو. طرح می‌اندازم. رج‌هایی پشت‌هم نقش می‌اندازم، مثل نقش زندگی. یکدست و زیبا برمیله بافتنی تا شود تن‌پوشی و شاید کلاه و شال گردن و شاید هم دستکشی برای دخترکان و پسرکان چشم‌انتظار و همه آنهایی که در شب‌های سرد و بلند یلدا و روزهای در پیش زمستان از کانون گرم خانواده، گرمای کرسی مادربزرگ و دورهم نشینی‌های فامیلی تا سپیده سحر بی‌نصیبند.

رج به رج مهر ببافیم

بي‌شك بارها و بارها چشمتان به اين بچه‌هاي كم سن و سال در گوشه و كنار خيابان‌ها و سرچهارراه‌ها افتاده است كه با لباسي مندرس و زهواردررفته در زمهرير سرد و سرماي استخوان سوز كار مي‌كنند؛ كودكاني كه سهم‌شان از زندگي كار است و به هر دليل خوب يا بد بايد كه نان‌آورخانه‌هايشان باشند. چقدر با ديدنشان غمگين مي‌شويم و زير لب زمزمه مي‌كنيم كه اي‌كاش مي‌توانستيم باري از دوش كوچك و نحيفشان برداريم! حالا 5سال است كه شب يلدا يا همان شب‌چله بهانه‌اي شده است براي ياري‌رساندن به آنها تا يلدا و نوروز برايشان تنها يك نام نباشد و لذت ببرند از خش‌خش كيسه‌هاي خوراكي و هديه‌هايي كه برايشان تدارك ديده شده است. با بنياد فرزندان ايران زمين همراه شديم تا خاطره شب چله با هزار بافتني را تداعي كنيم. اگر مي‌خواهيد قدمي به مهر و نيكي برداريد پيشنهاد مي‌كنيم اين گزارش را بخوانيد.

  • بني‌آدم اعضاي يك‌پيكرند

شمارش معكوس براي رسيدن بلندترين شب سال -يلدا- آغاز شده است و مردم در تب و تاب خريد براي اجراي اين سنت قديمي هستند تا در بلندترين شب سال دور هم جمع شوند و ازخاطراتشان بگويند. فرا رسيدن شب يلدا يادآور جمعي دوست‌داشتني و صميمي است اما در اين ميان كساني هستند كه محرومند از اين دلخوشي‌ها؛ كودكان كم سن و سالي كه همه ما بارها و بارها سر خيابان‌ها و پشت‌چراغ‌هاي قرمز آنها را ديده‌ايم. اما امسال قرار است آنها نيز سهمي از اين شب خاص سال داشته باشند. بيژن راد، دبيركل بنياد فرزندان ايران زمين كه مسئوليت پروژه مهر را برعهده دارد مي‌گويد: «حتما بارها و بارها شنيده‌ايد كه مي‌گويند بني آدم اعضاي يك پيكرند، كه در آفرينش ز يك گوهرند... . اين شعر زيبا از سعدي به‌معناي واقعي درخور و شايسته مردم ايران زمين است. اين مناسبت‌ها بهانه‌اي شد براي ما كه دست در دست هم به ميان خانواده‌ها، دختركان و پسركاني برويم كه محرومند از برخي نعمت‌ها تا در اين شب سرد سال آنها نيز طعم خوش شادي را مزمزه كنند» .

  • چشمان منتظر

راد درباره چگونگي آغاز كار مي‌گويد: «اين نوع كار پس از زلزله ورزقان جان گرفت. زلزله همه‌‌چيز را از بين برده بود و در كنار همه بي‌خانماني‌ها و مشكلات ريز و درشت، سرما مزيد برهمه مشكلات بود. با گروه كوچكي از دوستان كه از نزديك با موضوع در ارتباط بودند تصميم گرفتيم براي تهيه لباس‌هاي گرم اقدام كنيم و بافتن بافتني با توجه به بضاعت كمي كه داشتيم بهترين تصميم بود؛ درواقع اين كار از يك گروه دوستانه شروع شد و خيلي زود مردمي كه درشرايط كمك مستقيم به آسيب ديدگان زمين لرزه ورزقان نبودند راهنمايي شدند و توانستيم مقدار قابل‌توجهي لباس‌هاي بافتني براي مردم زلزله‌ديده فراهم كنيم. اين‌كار به مذاقمان خوش‌آمد و به همين دليل با نخستين باران پاييزي تصميم گرفتيم اين طرح را براي خانواده‌هاي بي‌بضاعت در محله‌هايي چون كوره‌‌هاي آجرپزي جنوب شهر انجام دهيم. بهانه‌مان شد شب چله و اين بار دوستان بيشتري از اين طرح استقبال كردند و سال سوم از طريق دوستاني كه در شهرستان‌ها به ما پيوسته بودند پيشنهاد شد كه اين كار در آنجا هم شكل بگيرد. البته از همان نخستين روز، گروه هدف ما كودكان كار وخيابان و كودكان بي‌سرپرست و بدسرپرست بودند. بهانه آغاز كار هم شب‌يلدا تا عيد نوروز شد چون بر اين باور بوديم كه در دو مناسبت مانند شب‌يلدا و عيد نوروز چشمان بسياري در انتظار كمك و ياري هستند. خلاصه اينكه كار همچنان توسعه پيدا كرد و با عنوان پروژه «شب چله با هزار بافتني» و جمع‌آوري پتو و وسايل گرمايشي از ابتداي پاييز اقدام كرديم. ازشهرستان‌هاي تهران، تبريز، شاهرود، اصفهان، گرمسار، بابل، رشت، كاشان و... به ياري ما آمدند. وسايلي كه در آن شهرستان‌ها جمع شد توسط خيرين به مناسبت شب يلدا به نيازمندان اهدا شد. البته براي ايام مهرامسال هم برنامه‌اي براي اين خانواده‌ها داشتيم چون اين خانواده‌ها طي اين 5سال شناسايي شده‌اند و با آنها در ارتباط هستيم و در هر زمان كه به كمك احتياج داشته باشند به‌خصوص در زمينه بيماري‌ها از طريق خيرين و البته مسئولاني كه خودجوش به ما پيوستند آنها را ياري مي‌دهيم. در واقع چشمان منتظر بسياري به دست‌هاي مهربان اين مردم گره خورده است. به همين دليل سعي كرده‌ايم همنوعان خود را هرچند كم اما خوشحال كنيم».

  • غوغاي شادمانه‌ها

قديمي‌ها مي‌گفتند صبح صادق ندمد تا شب يلدا نرود. آنها معتقد بودند كه براي رسيدن بهار بايد از زمستان گذشت و زمستاني طي نخواهد شد مگر اينكه يلدا را گذرانده باشد. سوين عليمرادي، مسئول پروژه شب‌چله هم كه يكي ديگر از اعضاي بنياد است با بيان اين مطلب مي‌گويد: «به رسم انسانيت بايد همراهشان باشيم. باوركنيد راه دوري نمي‌رود اگرمثل باران برآنها بباريم، خدا هم باران رحمتش را برما مي‌باراند. باور كنيد آرزوهاي اين بچه‌هاي كوچك كه برآورده مي‌شود و شادي خنده‌هايشان كه به آسمان مي‌رود مي‌تواند برايتان غوغا كند».

وي در ادامه مي‌گويد: «پروژه شب چله با هزاربافتني براي پنجمين سال متوالي، در هفتمين روز از هشتمين‌ماه سال مانند هر سال آغاز شده است و اگرچه عمده فعاليت آن تا شب يلداست اما تا عيد نوروز ادامه خواهد داشت.در واقع اين طرح براي كمك به محرومان و فقرا اجرايي شده تا همه افراد اين شهر در شب يلدا خاطره خوبي در ذهن‌هايشان حك شود. خوشبختانه استقبال هم نه‌تنها در تهران بلكه در ساير استان‌ها و حتي برخي روستاها نيز بسيار خوب بوده است. ضمن اينكه با برنامه‌ريزي‌هايي كه وجود دارد هر سال به گروه‌هاي هدف ما از طريق دوستان، افراد و روستاهاي جديد نيز اضافه مي‌شود. خوشبختانه با اين طرح مردم بسياري هم پاي كار آمده‌اند. هركس با هر توان مالي‌اي كه داشت ما را حمايت كرد و هيچ‌كس بي‌تفاوت از كنارمان نگذشت. از دل و جان و بدون هيچ چشمداشتي همه نيازمندان شناسايي شده را حمايت كردند و البته كمك‌ها هم با توجه به نياز كودكان درهرمحله‌اي كه احساس نياز بيشتر باشد انجام مي‌شود. به‌طور مثال روستاهاي واوان و اسلامشهر يكي از مقاصد مورد نظر ما در سال‌هاي گذشته بود كه البته امسال هم مورد توجه قرار گرفت».

  • شناسايي خانواده‌هاي نيازمند

اما چگونه اين هدايا در اختيار افراد نيازمند قرار مي‌گيرد. راد در اين‌باره مي‌گويد: «كودكان خاص، افراد نيازمند و حتي روستاها قبلا از طريق دوستان ما شناسايي شده‌اند. تعداد خانوارها، نيازها و خواسته‌هايشان هم شناسايي مي‌شود و بعد كه آمارها اعلام شد كار ما شروع مي‌شود و متناسب با هر نوع نياز، قدم بر‌مي‌داريم تا بتوانيم كاري انجام دهيم كه بيشترين تأثير را در زندگي آنها داشته باشد. ضمن اينكه اين خانواده‌ها رها نمي‌شوند، همچنان در ليست ما ثبت مي‌شوند و با آنها در ارتباط هستيم و درصورت نياز آنها، همواره كمكشان مي‌كنيم؛ درواقع اينطور نيست كه مثلا به مناسبت شب يلدا به سراغشان برويم به آنها لباس گرم بدهيم و برويم سراغ يك روستاي ديگر، نه. ما در واقع به نوعي آنها را تحت حمايت و پوشش خيرين بنياد درمي‌آوريم. ضمن اينكه خيرين همواره در تمام مراحل كار همراه ما هستند و خودشان هم حضور دارند».

  • درانتظار شما هستيم

اگر با خواندن اين گزارش به اين فكر افتاديد كه شما هم سهمي در كارهاي خير داشته باشد و كودكاني را شاد و خوشحال كنيد مي‌توانيد به جمع خيرين اين بنياد بپيونديد و با آنها همراه باشيد. لطف خودتان را از اين كودكان كه تن‌پوش مناسبي ندارند و پاهايشان برهنه است و در حسرت يك اسباب‌بازي هستند دريغ نكنيد. آنها حتي با يك كلاه و شال گردن لبخند بر لبشان مي‌نشيند. حتي مي‌توانيد در بافتن اين بافتني‌ها همراهشان باشيد. كلاف‌هاي بافتني حتي از سوي بنياد براي شما تهيه مي‌شود، كافي است شما با دستان پرمهرتان اين كلاف‌ها را به تن‌پوشي زيبا براي آنها تبديل كنيد. راستي شما هم مي‌توانيد درمعرفي نيازمندان و محرومان همراه شويد. شما مي‌توانيد با شماره تلفن دفتر بنياد 22443397 تماس بگيريد و يا به آدرس اتوبان امام علي شمال، بلوار ارتش شرق، نخستين دوربرگردان، بعد از بريدگي شهيد محلاتي، كوچه شهيد حلوايي، پلاك 39 و يا به سايت Fizingo.org مراجعه كنيد.

  • نيم‌نگاهي كوتاه به 4سال فعاليت سال1391

حدود 400بافتني با هنر دست مردم از تهران گرفته تا همدان و تبريز گردآوري شد و در كاروان بزرگ و گسترده شب چله، به 11روستا ياري‌رساني گسترده‌اي صورت گرفت و بين كودكان و نوجوانان روستايي پخش شد.
پاييز و زمستان 1392و 1393
1000 قطعه از دستبافت‌هاي مردم هنرمند ايران پس از طي روندي يك ماهه از آغاز مهرماه از تهران تا تبريز، شاهرود، اصفهان، گرمسار، بابل، رشت، كاشان و اهواز و... جمع‌آوري شد و بين كودكان و نوجوانان كوره‌هاي آجرپزي جنوب تهران و روستاهايي چون قاسم‌آباد، محمود آباد و... توزيع شد.
پاييزو زمستان 1394
تهران، اصفهان، يزد و بابل با علاقه بسيار هم‌ميهنان فعاليت كردند تا در شب چله كودكان نيازمند شهرشان گرماي محبت را از اين حركت نيك دريافت كنند.

  • چگونه مي‌توانيد در اين طرح همراه شويد

شما براي كمك به كودكان كار در شب‌هاي سرد زمستان چه مي‌كنيد؟. نظرات و پيشنهاد‌‌هاي خود‌‌ را به 30003344 پيامك كنيد‌‌ يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد‌‌.

کد خبر 356078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha