شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

«هر گذشته‌ای که پیش از این داشتی مهم نیست، اراده‌ای که الان تو را به اینجا کشانده مهم است؛ اراده‌ای که تو را از خواب کارتنی بیرون آورد و وارد سرای مهر کرد؛ سرایی که به تو می‌گوید ارزشمندی و می‌توانی حتی به دیگران کمک کنی.

مرا باورکن...

فقط كافي است خودت را باور كني و مطمئن باشي كه ما به تو اعتماد داريم و مي‌خواهيم كه خوب زندگي كني... .» اينها حرف‌هايي است كه بارها و بارها در گوش سهيلاها و زهراها گفته شد تا بهبودي كامل پيداكردند و الان فرشي را كه مي‌بافند براي حمايت از زنان آسيب ديده به رئيس بهزيستي اهدا مي‌كنند.

سراي مهر، مركز اقامتي، درماني و آموزشي زنان و كودكان بي‌سرپناه و كارتن‌خواب است كه تصميم گرفته‌اند دوباره به زندگي برگردند و خوب و شاد زندگي كنند. «جمعيت طلوع بي‌نشان‌ها» كه از دهه80 با رساندن غذاي گرم به‌دست كارتن‌خواب‌ها فعاليت خيرخواهانه‌اش را شروع كرد در كنار اين فعاليت‌ها، سال پيش سراي مهر را ايجاد كرد تا زنان آسيب ديده از اعتياد و كارتن‌خوابي را حمايت كند به‌طوري كه توانمند شوند و بتوانند از پس زندگي خود برآيند.

چند وقت پيش 2 نفر از بانوان بهبود يافته اين مركز كه كار قاليبافي را بعد از بهبودي از اعتياد در همين‌جا آموخته‌اند وقتي رئيس بهزيستي براي سركشي وارد مركز شد قالي مزين به نام خداوند يكتا را با هدف حمايت از زنان آسيب ديده تقديم او كردند. اين حركت در حالي صورت گرفت كه آنها مي‌توانستند قالي‌شان را بفروشند و پول آن را پس‌انداز كنند اما تصميم گرفتند كه با اين كار به همه زنان آسيب‌ديده در مسائل اجتماعي اين پيام را برسانند كه به فكر آنها هستند و مي‌خواهند كه آنها هم روزي به زندگي برگردند.

زينب اسماعيلي، يكي از مددكاران سراي مهر درباره فعاليت‌‌هاي اين سرا مي‌گويد: وقتي جمعيت طلوع بي‌نشان‌ها هر سه‌شنبه بين كارتن‌خوا‌ب‌ها مي‌رفت و بين آنها غذاي گرم توزيع مي‌كرد كم‌كم اين افراد اين جمعيت را شناختند و حتي برخي از آنها از خيرين خواستند كه كمكشان كرده تا بهبود يابند و از اين زندگي نجات پيدا كنند. بعد از گذشت مدتي مسئول جمعيت طلوع بي‌نشان‌ها سراي مهر را براي پذيرش زنان كارتن‌خواب ايجاد كرد تا هر كدام از آنها كه دوست دارند، به خواست خود به اين مركز بيايند و از دام اعتياد نجات پيدا كنند. اينجا نه كمپ است و نه كسي را وادار مي‌كند كه به اين مركز بيايد بلكه هر كسي به ميل و خواسته خود وارد سرا مي‌شود و فرم پذيرش را پر مي‌كند و از حمايت مجموعه برخوردار مي‌شود.

او مي‌گويد: زنان كارتن‌خواب بعد از پر كردن فرم پذيرش به اتاق فيزيك مي‌روند تا از مواد‌مخدر پاك شوند. به قول خودشان در اين اتاق خماري‌شان را پس مي‌دهند و بعد از پاك شدن به خوابگاه مجموعه انتقال پيدا مي‌كنند. اتاق فيزيك 2‌سرپرست دارد و افرادي كه قبلا بهبود پيداكرده‌اند به‌صورت داوطلبانه به اين اتاق مي‌روند تا به خانم‌ها روحيه دهند تا مقاومت كنند و پاك شوند. خيلي اوقات شبانه روزي در كنار آنها مي‌مانند و برايشان از سختي‌هايي كه خودشان چشيده‌اند مي‌گويند و اينكه اگر تحمل كنند همه اين دردها تمام مي‌شود.

اسماعيلي با اشاره به حضور پزشكان داوطلب در سراي مهر مي‌گويد: يكي از پزشكان داوطلب هر هفته يكشنبه‌ها به بانوان سر مي‌زند و آنها را تحت درمان قرارمي‌دهد. هفته‌اي 2 بار هم از طرف پزشكان بدون مرز خودرويي فرستاده مي‌شود تا خانم‌ها براي انجام آزمايش بروند. در كنار اين خدمات، خدمات روانشناسي، روانپزشكي و... هم انجام مي‌شود.

او با بيان اينكه در حال حاضر در سراي مهر 35بانو و 7كودك زندگي مي‌كنند مي‌گويد: ما كودك و مادر را از هم جدا نمي‌كنيم. بعد از اينكه مادر بهبود پيدا كرد آنها با هم در اين سرا زندگي مي‌كنند. در اين سرا، اتاق كودك داريم و مربيان داوطلب، طرح درس و بازي را اجرا مي‌كنند و كودكان را تحت آموزش قرار مي‌دهند.

اسماعيلي درخصوص بانوان بهبوديافته‌اي كه آموزش قاليبافي ديده‌اند و يكي از قالي‌ها را به رئيس بهزيستي اهدا كرده‌اند مي‌گويد: اين خانم‌ها علاوه بر قاليبافي، كارهاي هنري ديگري ازجمله بافتني، كارهاي نمدي و... ياد گرفته‌اند و يا پيش‌زمينه داشته‌اند و اينجا با امكاناتي كه در اختيارشان گذاشته شده آن هنر را دنبال كرده‌اند. ما در اينجا به خواست بانوان تا جايي كه امكاناتمان جوابگو باشد شرايط را فراهم مي‌كنيم تا آنها توانمند شوند و بتوانند به‌طور مستقل به درآمد‌زايي برسند. آنها با كارهاي هنري‌اي كه انجام مي‌دهند مي‌توانند اين اقلام را به فروش برسانند و زندگي خود و خانواده‌شان را اداره كنند.

او با تأكيد بر اينكه سراي مهر به بانوان امنيت‌خاطر مي‌دهد مي‌گويد: وقتي بانويي وارد مجموعه مي‌شود مي‌فهمد كه انسان ارزشمندي است و ديگران به او اعتماد مي‌كنند و مي‌خواهند كه به زندگي شاد برگردند. وقتي كسي اراده مي‌كند و با پاي خودش به سراي مهر قدم مي‌گذارد يعني دنبال فرصتي است كه آينده‌ا‌ش را بسازد و بايد ارزشمند‌بودن را در او نهادينه كرد.وقتي ارزشمند بودن در آنها دروني شود حتما به ديگران و كمك به آنها هم فكر مي‌كنند. همانطور كه مي‌بينيد بانوان ما بعد از بهبودي تمام تلاش‌شان را مي‌كنند كه به ديگراني كه مثل خودشان هستند كمك كنند. اين دو بانو هم كه فرش را براي حمايت از زنان آسيب ديده به رئيس بهزيستي اهدا كردند با همين هدف اين كار را انجام دادند. آنها از منفعت خودشان گذشتند تا اوضاع براي همه خوب شود. اين قضيه كاملا دلي بود و ايده اهدا، ايده خود آنها. حتي قيچي را خودشان به‌دست رئيس سازمان بهزيستي دادند تا آن را از چله دار جدا كند.

گفتني است «جمعيت طلوع بي‌نشان‌ها» به‌عنوان يكي از حاميان تخصصي در زمينه معضل كارتن‌خوابي، مي‌كوشد تا با حفظ و اشاعه «آيين مهرورزي» نگاه جامعه را به موضوع اعتياد و كارتن‌خوابي تغييرداده و كمك كند تا افراد بيشتري با مشاركت در اين فرايند وارد چرخه درمان و بهبودي شوند.

کد خبر 357921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha