چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رستوران‌های نیوریورک از روز سه‌شنبه اول جولای (11 تیر) چربی‌های مصنوعی ترانس را از غذاهای خود حذف می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رستوران‌های نیویورک از سال قبل از کاربرد روغن‌های سرخ کردنی و سس‌های حاوی چربی‌ ترانس منع شده بودند، اما از اول جولای این ممنوعیت همه انواع غذاها از جمله چربی‌های مورد استفاده در نان‌های شیرینی و دونات‌ها را در برمی‌گیرد.

اداره بهداشت نیویورک اعلام کرده است: " همه غذاهای سروشده در رستوران‌ها از جمله غذاهای پخته‌شده، روغن‌ها، ماگارین‌ها و روغن‌هاس شیرینی‌‌پزی مورد استفاده در پخت نان و غذاهای از پیش‌آماده شده حاوی چربی مصنوعی ترانس، باید کمتر از 0.5 گرم  چربی ترانس در هر وعده غذایی  داشته باشند."

البته غذاهای کارخانه‌‌ای که در بسته‌بندی اصلی و بازنشده عرضه می‌شوند مانند آب‌نبات‌ها یا کراکرها از این ممنوعیت مستثنی هستند.

به گفته اداره بهداشت ممنوعیت ابتدایی در سال قبل با پذیرش گسترده روبه ‌رو شد و بیش از 98 درصد رستوران‌های بازرسی‌شده در ماه گذشته آن را رعایت کرده بودند، در عین حال که بسیاری از آنها حد ضروری اعلام‌شده هم فراتر رفته و چربی‌های اشباع‌شده را هم  کم کرده بودند.

چربی‌های ترانس که هنگام اضافه کردن هیدروژن به روغن‌های گیاهی به وجود می‌آیند، میزان کلسترول "بد" خون را  افزایش و میزان کلسترول "خوب" را کاهش می‌دهند و به این ترتیب خطربیماری‌های عروق کورونر قلب را بالا می‌برند.

نیویورک اولین شهری در آمریکا است که چربی‌های ترانس را در رستوران‌هایش ممنوع اعلام کرد و به دنبال آن شهر فیلادلفیا هم اقدام مشابهی را انجام داد.

کد خبر 56855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز