دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

شکل‌گیری امنیت غذایی از جمله موضوعات مطرح در سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی کشورهای مختلف است.

بر این اساس توسعه صنعت غذا و فراهم کردن زیر‌ ساخت‌های رشد این صنعت علاوه بر پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان داخلی بسترهای لازم برای بهره‌گیری از فرصت‌های صادراتی ناشی از رونق این صنعت را فراهم می‌سازد.

در واقع می‌توان گفت، با توجه به وجود مواد اولیه مناسب تولید در کشورمان، صنایع غذایی از جمله مهم‌ترین زیربخش‌های صنعتی است که رشد و توسعه آن می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بیشتر، زمینه افزایش سهم این بخش از صادرات غیرنفتی را نیز فراهم ‌سازد.

با این وجود هنوز بسترهای مناسب برای رونق این صنعت فراهم نبوده و سهم این بخش در سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی بسیار ناچیز است. نبود بسته‌بندی مناسب بازارهای صادراتی، به روز نبودن ماشین‌آلات، تامین اعتبار لازم برای توجه بیشتر به تحقیق و توسعه و مشکلات پیش روی بازاریابی صنایع غذای کشورمان موجب شده تا با وجود سهم 2 درصدی این بخش در صادرات غیرنفتی، هنوز ظرفیت‌های بدون استفاده بسیاری در این بخش وجود داشته باشد.

 دبیر کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران از روند رو به رشد و رفع برخی موانع پیش روی صنعت غذا برای استفاده از توانمندی‌های صادراتی این بخش خبر داده و می‌گوید: با سرمایه‌گذاری‌های کلان و مطلوبی که در این بخش صورت گرفته اکنون 2 درصد از تولید ناخالص ملی در صادرات غیرنفتی کشور به فرآورده‌های غذایی اختصاص پیدا کرده اما این صنعت نیازمند حمایت بیشتر دولت و مراجع تصمیم گیری است تا در آینده نزدیک بتوانیم سهم بیشتری در این عرصه داشته و به رکوردهای جدیدی دست پیدا کنیم.

ابوالحسن خلیلی با بیان اینکه امروز بحث امنیت غذایی در همه جای دنیا حرف اول را می‌زند به غنی بودن کشورمان در زمینه تامین نیازهای اولیه صنایع غذایی اشاره کرده و می‌افزاید: با توجه به نتایج تحقیقات و مطالعات صورت گرفته و همچنین پیشرفت‌هایی که در سطح بین‌المللی رخ داده، یکی از عوامل به دست آوردن بازارهای داخلی و خارجی افزایش و بهبود کیفیت محصولات تولیدی است. در واقع با توجه به ارتباط مستقیمی که بین سلامت فرد و نوع تغذیه و کیفیت وجود دارد، گرایش به سمت محصولات با کیفیت افزایش یافته و برای رسیدن به چنین هدفی باید با برنامه‌ریزی درست و سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات، فاصله صنایع غذایی کشور با استانداردهای جهانی را کاهش داد.

وی با اشاره به برپایی نخستین نمایشگاه محصولات غذایی تهران که از ۷ تا ۱۲ مرداد ماه امسال و به‌مدت ۵ روز در سالن کانون (حجاب )تهران برگزار می‌شود، برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را بستر مناسبی برای تحقق اهدافی مانند ارتقای سطح آگاهی مردم از استاندارد‌های غذایی، ارائه غذای سالم و آشنایی با محصولات جدید قلمداد کرده و می‌گوید: در این نمایشگاه ۵۷ شرکت صنایع غذایی محصولاتی مانند چای، برنج، روغن، ماکارونی، انواع کنسرو، مواد پروتئینی، لبنیات، عسل و... را با تخفیف ۱۰ الی ۳۰ درصدی به شکل مستقیم به متقاضیان عرضه می‌کنند.

خلیلی، معرفی دستاوردهای به روز صنعت غذایی را راهی برای شکوفایی اقتصاد کشور عنوان کرده و می‌افزاید: در راستای سلامت غذا و بهداشت، رعایت عواملی مانند نوع ماشین آلات تولیدی، مواداولیه، فرمولاسیون تولید، بسته بندی، سیستم توزیع و بالاخره حضور متخصصان صنایع غذایی در کارخانه‌ها در سلامت محصول کاملا ضروری است تا از این طریق سلامت عمومی افراد تضمین شده و سهم صنعت غذا در بازارهای هدف افزایش یابد.

کد خبر 59263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز