جمعه ۲۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

ترجمه: نسترن صائبی : شبکه جامعه جهانی IBM، غول سازنده کامپیوترهای شخصی، با همکاری دانشگاه واشنگتن، از کامپیوترها جهت پرورش گونه‌های بهتری از برنج معمولی بهره‌برداری می‌کنند

با بالا رفتن قیمت غذا، محققان دانشگاه واشنگتن و شبکه جامعه جهانی IBM، با هم پیمان همکاری بسته‌اند تا با استفاده از کامپیوتر و فناوری مدل‌سازی، هرچه سریع‌تر گونه بهتری از برنج را که مورد احتیاج مردم است بیابند و پرورش دهند.

این محققان امید دارند تا با بهره‌برداری از نزدیک به یک میلیون کامپیوتر که در سرتاسر جهان پراکنده شده‌اند و انجام محاسبات ژنتیک پیشرفته، بتوانند تا یکی دو سال آینده، یک گونه تنومند و مغذی برنج پرورش دهند.

گفتنی است این محاسبات اگر با کامپیوترهای معمولی انجام بگیرد، ممکن است 200 سال طول بکشد. رام سامودرالا  ، استادیار زیست‌شناسی دانشگاه واشنگتن در سیاتل می‌گوید: ما می‌توانیم باعث تسریع برخی وقایع شویم، از همین رو باید گونه‌های جدیدی از برنج را به کشاورزان معرفی کنیم که تا 5 سال آینده زیرکشت بروند.

صرفه‌جویی در زمان

سامودرالا، مدیریت این طرح را تحت عنوان «برنج مغذی برای جهان» بر عهده دارد. هدف این طرح جمع‌آوری اطلاعات ژنتیک برنج و استفاده از الگوریتم‌های محاسباتی و مدل‌سازی سه‌بعدی کامپیوتری برای کشف این است که پروتئین‌های داخل برنج چگونه نسبت به هم واکنش نشان می‌دهند.

تیم سامودرالا، اطلاعات به دست آمده را به سازمان‌هایی که گونه‌های مختلف برنج را به هم پیوند می‌زنند ارائه داده تا یک گونه ترکیبی از برنج را که در عین داشتن مزه خوب، در مقابل خشکی و آفت‌ها استقامت بسیاری داشته باشد و مغذی‌تر از برنج‌های معمولی کنونی باشد، پرورش دهند.

این محققان با استفاده از مدل‌های کامپیوتری علاوه بر استفاده بهینه از زمان در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند و درصد خطا را کاهش می‌دهند.

IBM برای هماهنگ کردن این سیستم، نرم‌افزاری طراحی کرده که همه کامپیوترها چه مبتنی بر ویندوز باشند  چه مبتنی بر لینوکس یا مکینتاش به یکدیگر متصل شوند.

افرادی که داوطلبانه، کامپیوترهای‌شان را در اختیار این شبکه قدرتمند قرار می‌دهند، این نرم‌افزار را در کامپیوتر خود دانلود می‌کنند و زمانی که احتیاجی به کامپیوترشان ندارند، نرم‌افزار شبکه‌ساز بقیه کارها را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد.

هنگامی که کامپیوتر داوطلب در مدت زمان خاصی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، این نرم‌افزار از سرور مرکزی درخواست شروع فعالیت می‌کند.

دستاوردهای بزرگ در علم ژنتیک برنج

شبکه جامعه جهانی IBM، در حال حاضر قدرت محاسباتی عظیمی دارد و 7 طرح دیگر مربوط به تحقیقات در زمینه ایدز، سرطان، تحلیل رفتن عضلات و تغییر آب و هوا در آفریقا نیز از طریق این ابر کامپیوتر در حال انجام است.

ژوزف جاسینسکی ، شخصی که مؤسسه علوم سلامت و زندگی را در مرکز تحقیقات IBM راه‌اندازی کرده، می‌گوید: تیم سامودرالا به خوبی از عهده یک چالش مهم برآمده است و پیشرفت تحقیقات مربوط به علم ژنتیک برنج راضی‌کننده است.

سامودرالا، امتیاز حق مطالعه و تفسیر نتایج تحقیقات این مؤسسه را از انجمن ملی علوم آمریکا دریافت کرد و به همراه 30 نفر از محققان دیگر ترسیم طرح‌هایی از چگونگی کار کردن سلول‌های برنج را آغاز کرد. وی ابتدا 400 سیستم کامپیوتری خریداری کرد ، اما خیلی زود متوجه محدودیت‌هایی در قدرت محاسباتی این سیستم‌ها شد.

از آنجا که یکی از محققان گروه سامودرالا با شرکت IBM در زمینه یکی از طرح‌های شبکه جامعه جهانی همکاری می‌کرد، سامودرالا نیز با این شبکه آشنایی پیدا کرد اما هیچ‌گاه تصورش را نمی‌کرد که مجموعه‌ای از کامپیوترهای پراکنده در سرتاسر جهان بتوانند محاسباتی را که وی احتیاج دارد، انجام دهند.

 Business Week

کد خبر 58297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز