مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

جراحی بای پس عروق کرونر یکی از چندین پیشرفت عمده در تلاش برای مدیریت بیماری های قلبی عروقی است. ممکن است این عمل جراحی را به عنوان "جراحی بای پس" یا CABG (به اختصار "پیوند بای پس عروق کرونر") شنیده باشید.

بیماری قلبی

جراحی بای پس کرونر برای درمان حملات قلبی یا درد جدی قفسه سینه (آنژین) ناشی از انسداد شریان های خونرسانی کننده به عضله قلب استفاده می شود. جراح قلب در این عمل، رگ خونی گرفته شده از جای دیگر بدن را به شریان قلب بیمار متصل می کند و خون اطراف انسداد را به کمک یک مسیر انحرافی، تغییر می دهد. بای پس دو، سه یا چهار به تعداد شریان های قلبی گفته می شود که بای پس می شوند.

این جراحی به ویژه برای بیمارانی که بیماری قلبی عروقی جدی دارند، مزایای بسیاری دارد. اگر دچار حمله قلبی شده باشید یا در معرض خطر ابتلا به این حمله باشید، عمل جراحی قلب می تواند جان شما را نجات دهد. اگر آنژین مداوم و تنگی نفس ناشی از بیماری عروق قلبی دارید، جراحی بای پس عروق کرونر برای از بین بردن یا کاهش درد شما بسیار موثر است.

از آنجا که جراحی بای پس کرونر یک عمل قلب باز است که نیاز به بیهوشی عمومی دارد و در بسیاری از موارد، قلب در حین عمل متوقف می شود، بای پس عروق کرونر خطراتی را به همراه دارد. خبر خوب این است که دهه های اخیر شاهد افت چشمگیر عوارض جدی بوده ایم. امروزه، بیش از ۹۵ درصد از افرادی که تحت عمل بای پس کرونر قرار می گیرند، عوارض جدی را تجربه نمی کنند و خطر مرگ بلافاصله پس از عمل فقط ۱-۲ درصد است.

عوارض عمل جراحی قلب

در حالی که امروزه عوارض ناشی از جراحی بای پس کرونر نسبتاً نادر است و تیم جراحی قلب شما تمام تلاش خود را برای محافظت شما در برابر آن ها به کار می گیرند با این حال عوارض احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

- تاخیر در به هوش آمدن بعد از عمل قلب باز

علت به هوش نیامدن بعد از عمل قلب باز یا تأخیر در به هوش آمدن ممکن است در هر فردی پس از عمل اتفاق بیافتد اما دلایل زیر محتمل ترین شرایط برای وقوع این عارضه می باشند:

  • سن بالا
  • نارسایی کلیوی و کبدی (تأخیر در متابولیسم و دفع داروهای بیهوشی)
  • جراحی اورژانسی
  • سابقه تاخیردر به هوش آمدن پس از جراحی قبلی
  • اختلالات مغزی از قبل
  • افت فشار خون قبل از عمل
  • نارسایی ارگان های بعد از عمل
  • سپسیس یا عفونت

- خونریزی

خطر خونریزی از محل پیوند ایجاد شده و سایر قسمت های بدن. حدود ۳۰ درصد بیماران پس از جراحی قلب، به انتقال خون نیاز خواهند داشت. به ندرت، خونریزی به حدی شدید است که بیمار، نیاز به جراحی دیگری داشته باشد.

- مشکلات ریتم قلب

فیبریلاسیون دهلیزی، یکی از عوارض جراحی بای پس عروق قلب است و می تواند خود را به صورت نامنظم شدن ریتم قلب نشان دهد.

- یبوست

این عارضه بعد از جراحی قلب برخی از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است به دلیل قرص هایی باشد که مصرف می‌کنید یا اینکه فعالیت کمتری نسبت به حالت طبیعی دارید. نوشیدن مایعات فراوان و خوردن غذاهای سرشار از فیبر (مانند میوه ها ، سبزیجات و غلات) می‌تواند به شما کمک کند. 

-تغییرات عاطفی

به دنبال جراحی قلب، بیماران اغلب دچار تغییرات خلقی می شوند.  ممکن است بیش از حد طبیعی اشک بریزید و یا روزهایی داشته باشید که خلق و خوی شما بد و خوب شود.  احساس اضطراب و تحریک پذیری پس از جراحی قلب شایع است، خصوصاً اگر نگران پیشرفت وضعیت سلامتی خود هستید. خانواده نیز ممکن است به همان اندازه مضطرب باشند.

- مشکلات خواب

ممکن است چند هفته طول بکشد تا به الگوی طبیعی خواب خود برگردید. سعی کنید روال معمول خواب خود را دنبال کنید.  در شش هفته اول از خوابیدن روی شکم بپرهیزید. خوابیدن به پهلو شاید آزاردهنده باشد.

- لخته شدن خون

اگر لخته خون ایجاد شود، می تواند باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا مشکلات ریوی شود.

گرفتگی عروق

- عفونت

عفونت در محل برش در قفسه سینه که برای جراحی باز شده است، یکی از عوارض عمل قلب باز است البته این عارضه نادر است و فقط در حدود ۱ درصد بیماران بای پس کرونر دیده می شود.

- نارسایی کلیوی

جراحی بای پس کرونر ممکن است به عملکرد کلیه های بیمار آسیب برساند، اگرچه این حالت اغلب موقتی است.

- زخم های پا

وقتی که در جراحی بای پس از رگ‌های پا استفاده می شود، ایجاد بی حسی یا خارش در امتداد زخم و اطراف مچ پا شکایتی شایع است.  این امر به دلیل بهبودی عصب بوده و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا این علائم فروکش کنند. علاوه بر این، تورم پا و مچ پا نیز طبیعی است. این وضعیت معمولاً پس از حدود ۳ ماه یعنی هنگامی که سایر رگهای خونی که سالم هستند، وظیفه رگ تخریب‌ شده را انجام می‌دهند، بهتر می شود. در این زمان، سعی کنید هنگام نشستن پای خود را بالا نگه دارید. داشتن فعالیت به بهبود گردش خون کمک می کند.

- تپش قلب

 ممکن است متوجه بالا بودن ضربان قلب خود شوید.  این امر معمولاً به دلیل حساس بودن و تحریک پذیری قلب شما بعد از جراحی است. ضربان قلب بالا باید طی ۴ هفته اول پس از عمل فروکش کند. اگر ضربان قلب شما به مدت دو ساعت یا بیشتر بالا بود، یا اگر احساس سرگیجه، تنگی نفس و ناراحتی کردید، به پزشک جراح قلب مراجعه کنید.

- احساس گرما و سرما

 در روزهای ابتدایی به خصوص شب ها، برخی افراد دچار تعریق می‌شوند. برخی دیگر نمی‌توانند خود را به خوبی گرم کنند (سردشان است). با بازگشت بدن به حالت طبیعی قبل از عمل، این وضعیت بهبود می یابد.

- کاهش اشتها

ممکن است در اثر عمل یا داروی های مصرفی اشتهایتان کم شود. اگر احساس می کنید بیمار هستید یا اشتهای کمی دارید، سعی کنید غذا را در مقدار کم و وعده های بیشتر بخورید.

- از دست دادن حافظه یا مشکل در فکر کردن

بسیاری از بیماران پس از جراحی بای پس کرونر مشکل در تفکر را گزارش می کنند. این مشکل معمولاً طی ۶ ماه تا یک سال بهبود می یابد. محققان مطمئن نیستند که علت این امر چیست، اگرچه یک نظریه این است که استفاده از دستگاه قلب و ریه برای جراحی قلب، ریز تجمع چربی در شریانی که به مغز برسد را از بین می برد. با این حال مطالعات هنوز به صورت قطعی نیستند.

- مرگ

مرگ در بیمارستان پس از جراحی بای پس کرونر بسیار نادر است. مرگ به طور معمول در اثر حمله قلبی یا سکته مغزی ایجاد می شود.

چه کسانی در معرض عوارض عمل بای پس کرونر هستند؟

خطر عوارض جدی بای پس قلب برای بیماران زیر بیشتر است:

- جراحی های بای پس کرونر اورژانسی، مانند بیمارانی که سکته قلبی داشته اند.

- بیماران اگر بیش از ۷۰ سال سن داشته باشند، زن باشند یا قبلاً جراحی قلب کرده باشند.

- بیمارانی که بیماری های جدی دیگری مانند دیابت، بیماری عروق محیطی، بیماری کلیوی یا بیماری ریوی دارند.

در صورت داشتن هر گونه سوال و یا مشاوره در زمینه ی بیماری های قلب و عروق و جراحی قلب با دکتر فروزان نیا متخصص قلب و عروق می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://forouzan.doctor/faq

کد خبر 564557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha