همشهری آنلاین: جراحی بای‌پس بهترین گزینه برای بیماران قلبی است که بیش از یک شریان تغذیه‌کننده قلب آنها مسدود شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس یک پژوهش جدید که اولین بررسی بزرگ برای مقایسه جراحی بای‌پس قلب و آنژیوپلاستی با استنت‌های پوشیده از دارو بود، این امید را که شیوه کمتر تهاجمی آنژیوپلاستی با بالون به همراه گذاشتن "استنت" به همان اندازه جراحی بای‌پس در افراد دچار انسدادهای متعدد شریان‌های کورونری قلب مفید باشد، را تضعیف می‌کند.

در این بررسی حمله قلبی و میزان مرگ در میان افرادی دارای انسدادها متعدد رگ‌های کورونری که جراحی بای‌پس برای تعویض رگ شده بودند در مقایسه با افرادی که مورد آنژیوپلاستی با بالون و گذاشتن استنت پوشیده از دارو قرار گرفته بودند، کمتر بود.

این استنت‌های، استوانه‌های مشبک فلزی هستند که با تراوش داروی ضدانعقاد مانع از انسداد مجدد رگ به علت لخته می‌شوند.

این تحقیق بدبیاری دیگری برای استنت‌های پوشیده از دارو محسوب می‌شود که باعث انقلابی در مراقبت‌های قلبی شده‌اند و در سراسر دنیا در قلب شش میلیون نفر کاشته‌شده‌اند.

این استنت‌ها در بازنگهداشتن شریان‌ها  نسبت به استنت‌های فلزی برهنه قدیمی بسیار بهتر عمل می‌کنند.

اما فروش آنها سال گذشته پس از آنکه نگرانی‌هایی درباره ایمنی‌شان ابراز شد و بررسی‌هایی ارزش خود آنژیوپلاستی برای برخی بیماران مورد تردید قرار دادند، کاهش یافت.

انسداد شریان‌های تغذیه‌کنند قلب یا شریان‌های کورنری با محروم کردن قلب از خون مورد نیاز  باعث درد در قفسه سینه می‌شود.

یک راه حل این مشکل جراحی بای‌پس است که جریان خون را از محل انسداد میانبر می‌زند.

راه جایگزین غیرجراحی استفاده از شیوه آنژیوپلاستی است که در آن یک بالون درون رگ خونی رانده می‌‌شود و بعد آن را باد می‌کنند تا محل انسداد باز شود و برای بازماندن شریان در آن استنت قرار می‌دهند.

در سال‌های اخیر با افزایش قابل‌توجه موارد آنژیوپلاستی تعداد جراحی‌های بای‌پس کاهش پیدا کرده است.

پژوهشگران در این تحقیق 17400 نفر ازاهالی ایالت نیویورک در شهر آلبانی که در سال‌های 2003 و 2004 به خاطر انسداد‌های مکرر شریان‌های کورونر با بای‌پس یا آنژیوپلاستی به علاوه استنت حاوی دارو درمان شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. میزان عوارض و مرگ و میر در این افراد را 18 ماه پس ازدرمان مقایسه کردند.

میزان بقا در هر دو گروه درمانی  عالی بود، اما بیمارانی که بای‌پس شده بودند، پس از اینکه پژوهشگران شدت بیماری و سن بیماران را در نظر گرفتند، بای‌پس هنوز امتیاز قابل‌توجهی ازلحاظ کاهش میزان مرگ و میر و عوارض برای بیماران داشت.

به گفته دکتر جوزف کاروزا، متخصص بیماری‌های قلب در دانشگاه هاروارد، در مقاله‌ای در همین شماره نشریه نیوانگلند استنت هنوز ممکن است برای بیماران سالمندتر و آنهایی که جراحی آنها را در معرض خطر بزرگتری قرار می‌دهد، یا افرادی که قویا ترجیح می‌‌دهند درمان کمتر تهاجمی را انجام دهند، مناسب باشد. همچنین برخی از انواع انسدادها را نمی‌توان با استنت‌ها درمان کرد.

کد خبر 42786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز