پژوهشگران می‌گویند بسیاری از بیماران دچار بیماری متوسط تا شدید اما پایدار قلبی را که به‌طورمعمول با اعمال تهاجمی استنت گذاری یا بای‌پس عروقی درمان می‌شوند، می‌توان به صرفاً با تجویز دارو و تغییرات سبک زندگی درمان کرد.

stent

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران آمریکایی می‌گویند اگر یافته‌ها آن‌ها مبنای درمان این گروه بیماران قرار گیرد، می‌توان هرسال صدها میلیون دلار در هزینه‌ مراقبت‌های بهداشتی صرفه‌جویی کرد.

این بررسی که نتایج آن در اجلاس «انجمن قلب آمریکا» (AHA) در فیلادلفیا منتشر شده است، به این موضوع پرداخته است که آیا در بیماران دارای بیماری قلبی پایدار انجام اعمال جراحی مانند گذاشتن استنت سودمندی بیشتری نسبت به درمان محافظه‌کارانه‌تر مانند تجویز آسپیرین، داروهای کاهنده کلسترول و سایر اقدامات مشابه دارد یا نه.

دست‌کم دو بررسی پیشین نشان داده‌اند که انجام اعمال جراحی برای پاک کردن شریان و گذاشتن استنت یا جراحی بای‌پس عروقی به همراه تجویز دارو نسبت به تجویز صرف درمان‌های غیرتهاجمی‌ مانند درمان دارویی خطر حمله‌های قلبی یا مرگ را به‌طور قابل‌توجه کاهش نمی‌دهد.

کارشناسان می‌گوید بسیاری از متخصصان قلب از تغییر رویه معمول درمانی خود اکراه دارند، چراکه بیمارانی که برای باز نگه‌داشتن شریان‌های قلبی در آن‌ها استنت کار گذاشته می‌شود، بلافاصله احساس راحتی و از بین رفتن درد قلبی را گزارش می‌کنند.

این پژوهشگران می‌گویند هرسال حدود ۵۰۰ هزار بیمار جدید دچار «بیماری پایدار شریان کورونری» تشخیص داده می‌شوند که در آن رسوبات چربی با باریک کردن شریان‌های تغذیه‌کننده قلب باعث درد دوره‌ای قفسه سینه (آنژین صدری) می‌شوند که به‌طور شاخص پس از ورزش کردن یا فشار عاطفی بروز می‌کند.

چطور با آنژیوپلاستی و گذاشتن استنت شریان‌ها تغذیه‌کننده قلب را باز می‌کنند

  • رویه‌ای که باید تغییر کند

دستورالعمل‌های فعلی پیشنهاد می‌کنند که بیماران دچار تنگی شدید شریان‌های کورونری (شریان‌های تغذیه‌کننده عضله قلب) باید برای بازیابی جریان خون جراحی بای‌پس عروقی انجام دهند یا آنژیوپلاستی و گذاشتن استنت در این شریان‌ها انجام شود. استنت‌ها لوله‌ای فنری ظریفی هستند که پس از انجام آنژیوپلاستی پاک‌کننده شریان از رسوبات چربی، برای باز نگه‌داشتن آن درون آن کار گذاشته می‌شود.

به گفته این پژوهشگران همیشه این ترس وجود دارد اگر در این بیماران به‌سرعت کاری انجام نشود، آن‌ها دچار حمله قلبی یا مرگ زودرس شوند.

اما این بررسی ۷ ساله روی ۵۱۷۹ بیمار نشان داد که این شیوه معمول عمل برای درمان بیماران نفع چندانی برایشان ندارد.

به گفته این پژوهشگران که با توجه به یافته‌هایشان، در افرادی که درد قفسه سینه ندارند یا دردشان چندان زیاد نیست، نیازی به استنت‌ گذاری فوری نیست.

این پژوهشگران تخمین می‌زنند که پایان دادن به گذاشتن غیرضروری استنت‌های قلبی در آمریکا باعث صرفه‌جویی سالانه ۵۷۰ میلیون دلار در نظام مراقبت‌های بهداشتی آمریکا می‌شود. تخمین این پژوهشگران این است که در آمریکا هزینه هر عمل استنت‌ گذاری ۲۵ هزار دلار و هزینه جراحی بای‌پس ۴۵ هزار دلار باشد.

  • اصلاح سبک زندگی و درمان دارویی کافی است

هدف اصلی این کارآزمایی کاهش کلی میزان مرگ‌ها، حمله‌های قلبی، بستری شدن به خاطر درد قفسه یا نارسایی قلبی و احیای قلبی پس از ایست قلبی بود.

بر اساس این مقیاس‌ها، افزودن استنت ‌گذاری یا جراحی بای‌پس برای بازیابی جریان خون در محل انسداد شریان، نسبت به درمان دارویی صرف تأثیر بیشتری در کاهش عوارض و مشکلات قلبی که در بالا ذکر شد، ندارد.

این کارآزمایی که انستیتوی ملی قلب، ریه و خون آمریکا پشتیبانی مالی آن را به عهده داشت، شامل بیمارانی می‌شد که گرچه دچار تنگی متوسط تا شدید شریان‌های قلب بودند، وضعیت پایداری داشتند.

نیمی از بیماران توصیه‌های مربوط به اصلاح سبک زندگی و درمان دارویی دریافت کردند و نیم دیگر بیماران علاوه بر توصیه‌های سبک زندگی و دارودرمانی تحت یکی از این اعمال تهاجمی - آنژیوپلاستی یا بای‌پس- قرار گرفتند.

کارشناسان می‌گویند گرچه شواهد به‌دست‌آمده از این بررسی قانع‌کننده است و به نظر می‌آید مداخلات جراحی را باید برای افرادی انجام داد که واقعاً به درمان دارویی جواب نمی‌دهند، اما ممکن است چندین سال طول بکشد تا تغییرات پیشنهادشده در این بررسی موردپذیرش پزشکان قرار گیرد و صورت عملی به خود بگیرد.

کد خبر 463733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha