از ابتدای آبان سال جاری طرح ویژه «کنترل وزن و چاقی» دانش‌آموزان با عنوان «کوچ» در همه مناطق آموزش و پرورش اجرایی شده و همچنان ادامه دارد.

کرونا

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: در این طرح سلامت محور، والدین اطلاعات فردی دانش‌آموزان خود را در برگه مربوطه ثبت و به‌طور مجازی دراختیار معلمان و مدیران مدارس قرار می‌دهند. در طرح «کوچ» شناسنامه تندرستی هریک از دانش‌آموزان با اطلاعاتی همچون قد، وزن، سن، رشته مورد علاقه، بیماری و محدودیت جسمی، نوع تغذیه و... پر می‌شود و در نهایت توسط کارشناسان علوم تربیتی و تغذیه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت برخورد با موارد خاص از جمله چاقی مفرط و اضافه وزن، برای این افراد برنامه‌های اصلاحی تدارک می‌بینند. اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶ نیز با ارائه خدمت به ۴۴هزار دانش آموز، طرح کوچ را با دقت و حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌کند.

مصطفی پالیزدار/ رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶ درباره نتایج به دست آمده از اجرای طرح «کوچ» می‌گوید: «طرح کنترل وزن دانش‌آموزان با همکاری و مشارکت والدین در حال اجراست و می‌توان گفت تا این مرحله بیش از ۸۰درصد از فرم‌های مخصوص طرح کوچ و نظرسنجی و همچنین اطلاعات فردی دانش‌آموزان از طریق دبیران و مدارس جمع‌آوری شده است.»
«مصطفی پالیزدار» ادامه می‌دهد: «با بررسی آمار و اطلاعات فردی دانش‌آموزان منطقه۱۶، مشخص شده که بیشتر آنها از زمان آغاز بحران کرونا تاکنون دچار اضافه وزن و چاقی شده‌اند و این مشکل در بین دانش‌آموزان پسر شایع است.»
وی عنوان می‌کند که در طرح کوچ و طبق نظر کارشناسان و بررسی نتایج اولیه مشخص شده بیشتر دانش‌آموزان به‌طور میانگین ۴تا ۷کیلوگرم دچار اضافه وزن و چاقی شده‌اند و به همین دلیل باید برای رسیدن به وزن ایده‌آل برنامه ورزشی و غذایی مناسب و مستمری پیش بگیرند.
وی از عمده مسائلی که باعث اضافه وزن دانش‌آموزان شده صحبت می‌کند و می‌گوید: «طبق گزارش کارشناسان حوزه سلامت، کم تحرکی و تغذیه نامناسب عمده‌ترین دلایل چاقی دانش‌آموزان در دوران کروناست. تا قبل از تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان با طی مسیر خانه تا مدرسه و برعکس، شرکت در زنگ ورزش، نرمش صبحگاهی، بازی و تفریح و... تحرک کافی داشتند، اما در دوران کرونا کم تحرکی، استراحت فراوان و تغذیه نامناسب سراغ خیلی از بچه‌ها آمده و باعث شده تا سلامتی‌شان به خطر بیفتد.»
رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶ در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان تنها مربوط به دوران کروناست، می‌گوید: «خیر! این مشکل در هر زمانی اتفاق می‌افتد، اما طبق اعلام کارشناسان، موضوع چاقی و اضافه وزن در دوران شیوع کرونا سرعت بیشتری گرفته و از این نظر شناسایی عوامل چاقی و انتخاب راهکار مناسب برای درمان این عارضه در بین دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد.»
پالیزدار می‌گوید: «به گفته مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا، میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در افراد چاق بیشتر از دیگر اقشار است و به همین دلیل چاقی دانش‌آموزان در چنین شرایطی می‌تواند هشداری جدی تلقی شود.»

  •  پایش سلامت دانش‌آموزان

در طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان به نوع و میزان غذای مصرفی آنها در طول شبانه‌روز توجه شده است. این موضوع باعث می‌شود تا کارشناسان با جزئیات بیشتری از معضل آشنا شوند.
رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶ به برخی موارد درج شده در فرم‌های نظرسنجی که والدین دانش‌آموزان تکمیل کرده‌اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این برگه‌ها جز مشخصات فردی دانش‌آموزان از جمله سال تولد، شماره ملی، قد، وزن، سن و جنسیت، اطلاعاتی در زمینه علاقه‌مندی آنها به رشته‌های ورزشی، نتایج مسابقات ورزشی در سال‌های گذشته، رشته‌های ورزشی که همراه با اعضای خانواده دنبال می‌کنند، محدودیت جسمانی، بیماری‌های زمینه‌ای و حتی نحوه و میزان نشستن مقابل تلویزیون و استفاده از تلفن همراه، مواد مصرفی روزانه، غذای موردعلاقه، میزان مصرف مرغ، گوشت، ماهی، سبزی در طول هفته و ماه و... گردآوری می‌شود که در نتیجه شناسنامه سلامت هر دانش‌آموز به دست می‌آید که می‌توان آن را ملاک ارزیابی‌های آینده قرار داد.» پالیزدار با تأکید به اینکه طرح کوچ و پایش سلامت دانش‌آموزان تا آخرین نفر ادامه دارد، می‌گوید: «تا قبل از شیوع ویروس کرونا فرصت و تجربه‌ای برای اجرای چنین طرحی به وجود نیامده بود، اما با راه‌اندازی برنامه «شاد» از سوی وزارت آموزش و پرورش، این فرصت و فضا به وجود آمد تا بیش از گذشته در مورد سلامت دانش‌آموزان وارد عمل شویم.»


به عقیده رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶ اجرای طرح کوچ آثار فراوانی به دنبال خواهد داشت که حتی پس از دوران کرونا نیز شاهد بازخوردهای آن خواهیم بود، به‌عنوان مثال با بررسی اطلاعات از شرایط جسمی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی می‌توان سالانه این اطلاعات را با هم مقایسه کرد و از وضعیت سلامت دانش‌آموزان باخبر شد و در زمان ضروری برای درمان برخی ناهنجاری‌ها و بیماری‌ها اقدام کرد.
پالیزدار عنوان می‌کند که از بین بیماری‌هایی که به‌طور جدی سلامت دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد، کم شدن بینایی دانش‌آموزان و بروز ناهنجاری‌های اسکلتی هنگام استفاده از تلفن همراه و تماشای تلویزیون است که برای کاهش و کنترل این بیماری‌ها تیم زبده‌ای از کارشناسان اداره آموزش و پرورش منطقه برای والدین کارگاه‌های آموزشی آنلاین راه‌اندازی کرده‌اند. شهروندان در این برنامه‌ها یاد می‌گیرند که فرزندانشان چگونه از تلفن همراه استفاده کنند که به چشمان‌شان آسیبی نرسد یا چگونه بنشینند تا دچار ناهنجاری‌های اسکلتی و قوز ستون فقرات نشوند.

  •  والدین ناآگاه، فرزندان ناسالم

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶ عنوان می‌کند که والدین نباید از نقش تأثیرگذار خود در سلامت فرزندان‌شان غافل باشند، به‌ویژه در شرایط کرونایی که این وظیفه و مسئولیت به مراتب سنگین‌تر است. وی می‌گوید: «دانش‌آموزان به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ نخستین گروه که جمعیت قابل توجهی دارند دانش‌آموزانی هستند که والدین آنها هر دو شاغلند. دومین گروه شامل دانش‌آموزانی است که پدر شاغل و مادر خانه‌دار است و سومین گروه دانش‌آموزانی که با یکی از والدین و بستگان درجه یک خود زندگی می‌کنند. آموزش‌ها، مشاوره‌ها و راهنمایی کارشناسان آموزش و پرورش همه این گروه‌ها را لحاظ کرده و برای هرکدام نسخه جداگانه‌ای تجویز می‌کند.»


پالیزدار تأکید می‌کند که در شرایط کنونی که ناچار هستیم بخش عمده فعالیت‌های آموزشی را به‌صورت مجازی به دانش‌آموزان ارائه دهیم، باید محیط و فضای خانه برای رشد و شکوفایی دانش‌آموزان کاملاً آماده‌باشد. او می‌گوید: «هر چنددرصد بالایی از ساکنان منطقه در خانه‌هایی کوچک و متوسط با میانگین ۶۰مترمربع زندگی می‌کنند، اما این موضوع نباید باعث شود که از پرداختن به ورزش‌های خانگی و انجام بازی‌های ساده در آپارتمان‌ها غافل شد. کارشناسان حوزه تربیت‌بدنی عقیده دارند که دانش‌آموزان هر روز با انجام حرکات ورزشی ساده به میزان ۴۵دقیقه تا یک ساعت می‌توانند سلامت خود را تضمین کنند و به تناسب جسمی مناسب برسند.»

  • مصائب زندگی در آپارتمان

«فاطمه سائلی» از بانوان ساکن در محله نازی‌آباد که یک فرزند دانش‌آموز در مقطع ششم ابتدایی دارد، می‌گوید: «زندگی در آپارتمان مشکلات خود را دارد. بچه‌هایی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، اجازه سرو صدا و تحرک زیاد ندارند. هروقت بخواهند بازی و ورزش کنند با اعتراض همسایه‌ها مواجه می‌شوند، البته خانواده‌هایی که خودشان فرزند کوچک دارند، با این موضوع کنار می‌آیند، اما افراد مسن تحمل سرو صدا، شلوغی و بازی بچه‌های همسایه را ندارند.»

  • نقش مهم مادرها در خانه

«شایان کوهپایه» ساکن محله خزانه بخارایی است که می‌گوید: «بدون‌ تردید مادرها که وقت بیشتری با بچه‌هایشان سپری می‌کنند، نقش تأثیرگذاری در نشاط، پویایی و سلامت دانش‌آموزان دارند. آنها می‌توانند طبق نظر کارشناسان درمورد تغذیه و چگونگی فعالیت بدنی فرزندان خود برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند از بروز انواع بیماری‌ها از جمله چاقی و... پیشگیری کنند.»

کد خبر 564042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha