همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در زیمبابوه که به شکلی جنجال‌برانگیز برگزار شد، «عمیقا ابراز تاسف» کرد.

شبکه خبری دویچه‌وله از نیویورک گزارش داد، با این حال به دلیل مقاومت آفریقای جنوبی، عالی‌ترین مجمع سازمان ملل نتوانست بر سر غیرقانونی اعلام کردن این انتخابات به توافق برسد.

آفریقای جنوبی در این خصوص به این مساله اشاره کرد که اوضاع زیمبابوه در اجلاس اتحادیه آفریقا که ظرف روزهای آینده تشکیل جلسه می‌دهد، بررسی خواهد شد.

آمریکا، فرانسه و انگلیس سخن از اعمال تحریم‌های هدفمند علیه رهبری هراره به میان آوردند.

در همین حال شمارش آرای انتخاباتی در زیمبابوه آغاز شده است و کمیسیون انتخابات به‌زودی نتایج را اعلام خواهد کرد.

در انتخابات روز جمعه رابرت موگابه، رییس جمهور زیمبابوه با خودش رقابت کرد.

مورگان چانگیرای، رهبر مخالفان به دلیل خشونت‌هایی که علیه هوادارانش اعمال شد، از حضور در این انتخابات صرف‌نظر کرد.

از سوی دیگر، زلمای خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: کشورش برای تصویب قطعنامه اعمال مجازات‌هایی علیه زیمبابوه در شورای امنیت تلاش می‌کند.

وی افزود: معتقدیم انتخابات زیمبابوه ساختگی و نشاندهنده رویارویی نظام موگابه با مقتضیات انتخابات قانونی و شیوه‌های مورد پذیرش سازمان‌های بین المللی از جمله شورای امنیت بود.

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز جمعه گفت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در زیمبابوه فاقد اعتبار است.

وی در بیانیه‌ای با اعلام اینکه «مردم زیمبابوه از حق شرکت در انتخاباتی آزاد و عادلانه محروم شدند» افزود: وخامت اوضاع در زیمبابوه تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای است.

درخواست امبکی
در همین حال، تابو امبکی، رئیس جمهور آفریقای جنوبی از موگابه درخواست کرد با مخالفان سیاسی‌اش بر سر تشکیل دولت اتحاد ملی وارد مذاکره شود.

منابع دیپلماتیک فاش کردند امبکی و سایر رهبران کشورهای آفریقایی امیدی برای لغو انتخابات در دور دوم نداشتند.

موگابه که به پیروزی خود در این دور اطمینان دارد، بدون در نظر گرفتن خواست چانگیرای، تصمیم گرفته است ظرف روزهای آینده در کنفرانس سران اتحادیه آفریقا در قاهره - پایتخت مصر - شرکت کند.

کد خبر 56285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز