دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

امیررضا نوری زاده: فضای سیاسی زیمبابوه در روزهای اخیر بسیار ملتهب است و حزب حاکم تصمیم گرفته تا به هر شکلی که شده قدرت را حفظ کند.

و حتی این شایعه وجود دارد که اگر رابرت موگابه در انتخابات دوردوم ریاست جمهوری از مورگان تسوانگیرای شکست بخورد با کودتا وی را سرنگون خواهد کرد در مقابل تسوانگیرای که به تازگی از خارج کشور به حراره بازگشته است نمی‌تواند امید زیادی به حمایت نظامیان داشته باشد علاوه بر این آغاز موج جدیدی از کشتار فعالان اوپوزیسیون در کنار عدم تمایل رهبران کشورهای آفریقایی به مداخله سازنده در زیمبابوه حاکی از عدم تمایل حزب حاکم به ترک قدرت است حتی اگر در دور دوم انتخابات تسوانگیرای با اکثریت آرا به پیروزی برسد یکی از مقامات ارشد حزب حاکم در مورد انتخابات دور دوم می‌گوید: ما باید به هر قیمتی که شده در انتخابات مرحله دوم پیروز شویم هر چند که از این بابت مطمئن هستیم اما اگر تحت شرایطی آنها به پیروزی برسند ارتش کشور را به دست خواهد گرفت. بنابراین هرگز تصور نکنید که تسوانگیرای روزی در این کشور حکومت خواهد کرد.

سازمان‌های بین‌المللی از جمله پزشکان زیمبابوه برای حقوق بشر اعلام کرده اند که میزان خشونتهای موجود از خشونت سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ در جریان انتخابات در این کشور فراتر رفته است و جنبش برای تحول دموکراتیک که تسوانگیرای رهبری آن را بر عهده دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد که از زمان برگزاری انتخابات ۲۹ مارس تاکنون ۴۳ فعال اپوزیسیون کشته شده‌اند.

یکی از آنها توندرای اندیرا بود که در هفته گذشته توسط هست نفر از ماموران دولتی از منزلش ربوده شد و سه روز بعد جسد او در زباله‌ها پیداشد.

این شرایط باعث شده که برخی از تحلیلگران بر این باور باشند که کودتا در این کشور محتمل است و افزایش خشونت‌ها در زیمبابوه به دلیل عدم محبوبیت موگابه در پی شکست او در انتخابات دور اول است.

اما برخی هم تاکید دارند که موگابه برای کاهش تنش‌های داخلی و خارجی در عوض استفاده از ارتش و نیروهای نظامی ترجیح می‌دهد که تسوانگیرای را در دور دوم انتخابات شکست دهد حتی اگر لازم باشد که تقلبی در رای گیری صورت گیرد.

آنچه که احتمال وقوع کودتا در زیمبابوه را علیرغم حمایت نیروهای نظامی از موگابه کاهش می‌دهد این باور است که در صورت وقوع کودتا شاهد دو دستگی در ارتش خواهیم بود.

یکی از دیپلمات‌ها در هراره که نمی‌خواست نامش فاش شود در این زمینه گفت: آنها نگران این موضوع هستند که پس از کودتا چگونه نیروها را وفادار به خود نگاه دارند و بنابراین ریسک بزرگی در دست زدن به کودتا برای حفظ قدرت وجود دارد.

موریس ۳۵ ساله یکی از درجه‌داران ارتش زیمبابوه هم می‌افزاید: درجه‌داران ارشد کسانی هستند که به خشونت‌ها در مناطق پر جمعیت دامن می‌زنند آنها منازل را آتش می‌زنند و مردم را کتک می‌زنند اما افراد زیر دست و سربازان عادی اتفاقات جاری را نیم پسندند.

اگر پیرمرد (اشاره به موگابه) در انتخابات شکست خورده است باید قدرت را ترک کند و به خواسته مردم احترام بگذارد .سربازان چندان از عملکرد او راضی نیستند و می‌خواهند او از قدرت کنار رود.

همشهری امارات -  لس انجلس تایمز

کد خبر 53125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز