همشهری آنلاین: امروز (جمعه هفتم تیر) حوزه‌های رای‌گیری در زیمبابوه در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور کارشان را در حالی آغاز کردند که رابرت موگابه تنها نامزد حضور در این رقابت است.

خبرگزاری سوئیس از هراره گزارش داد، دولت زیمبابوه همه درخواست‌ها را برای تعویق برگزاری این انتخابات رد کرده است.

مورگان چانگیرای، نامزد رقیب موگابه که در دور اول انتخابات پایان ماه مارس بیشتر رای آورده بود، روز یکشنبه از این انتخابات کناره‌گیری کرد. وی دلیل این اقدام خود را زیر فشار قرار گرفتن مخالفان توسط هواداران موگابه عنوان کرد.

چانگیرای صبح امروز در بیانیه‌ای خطاب به هوادارانش اعلام کرد: «این انتخابات نیست. این شرم‌آور است و یک روز تراژیک دیگر در تاریخ کشورمان محسوب می‌شود.»

وی گفت نتیجه این انتخابات «بی‌معناست»، زیرا بیانگر خواست مردم نیست. در ماه مارس نتایج رسمی حکایت از آن داشت که چانگیرای 47.9 درصد آرا و موگابه 43.2 درصد آرا را کسب کرد.

بر خلاف دور اول انتخابات که 29 مارس برگزار شد، امروز در مقابل حوزه‌های رای‌گیری صف طولانی از مردم در هراره شکل نگرفته است. کار حوزه‌های رای‌گیری ساعت 19 به وقت محلی پایان می‌یابد. ناظران انتخاباتی از کشورهای صنعتی اجازه حضور در این کشور را پیدا نکردند.

موگابه از زمان استقلال زیمبابوه از بریتانیا در سال 1980 به قدرت رسید. سال گذشته این کشور سقوط عمیقی را در بخش اقتصاد خود تجربه کرد و نرخ تورم صدها میلیون درصد رشد داشت.

حدود سه میلیون زیمبابوه‌ای کشور خود را به سوی آفریقای جنوبی ترک کرده‌اند.

کد خبر 56199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز