دوشنبه ۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

در پی اعلام تصمیم مورگان تسوانگیرای، رهبر جناح مخالف دولت در زیمبابوه مبنی بر عدم‌شرکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که می‌تواند به معنای تایید ادامه ریاست‌جمهوری رابرت موگابه 84 ساله باشد، برخی دولت‌ها دست به انتقاد شدید از وی زدند

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز تأسف شدید از شرایط جاری در زیمبابوه و خشونت‌های گسترده که به کشته و دستگیر شدن ده‌ها نفر در هفته جاری منجر شده است، آینده دمکراسی در زیمبابوه را نگران‌کننده خواند. بان در بیانیه‌ای که از سوی دفتر او منتشر شد خواهان پایان فوری خشونت‌ها و همکاری سایر کشورهای آفریقایی برای سرعت بخشیدن به این امر شد.

دولت آمریکا با صدور بیانیه‌ای خواهان توقف فوری اعمال خشونت طرفداران رابرت موگابه علیه جناح مخالف شده است.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد که آمریکا این هفته اوضاع زیمبابوه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد.

وی هشدار داد که این شورا درصورت بی‌توجهی به زیمبابوه اعتبارش را از دست خواهد داد.
دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلستان هم تاکید کرد که رابرت موگابه نمی‌تواند رئیس‌جمهور مشروع زیمبابوه در نظر گرفته شود. میلیبند اشاره کرد که خشونت‌های گسترده در زیمبابوه با حمایت دولت موگابه ‌صورت می‌گیرد و هدف آن تنها حفظ قدرت در کشور است. در همین حال تابو امبکی، رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی که نقش میانجی را در هفته‌های اخیر ایفا کرده بود از موگابه و تسوانگیرای خواست که مذاکرات برای انجام این انتخابات را آغاز کنند. امبکی در این رابطه افزود: امیدوارم که رهبران در زیمبابوه برای پایان دادن به شرایطی که در این کشور شاهد هستیم آمادگی خود را برای انجام مذاکرات اعلام کنند. مورگان تسوانگیرای اعلام کرد که به‌دلیل حملات خشونت‌آمیز به طرفدارانش، برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه امکان‌پذیر نیست. این انتخابات قرار بود که روز جمعه هفته جاری برگزار شود. نیکولا سارکوزی هم با محکوم کردن رابرت موگابه او را به استفاده از خشونت برای سرکوب مخالفان خود متهم کرده است.

لیوی امواناواسا، رئیس‌جمهور زامبیا، هم خواهان برگزاری فوری دور دوم انتخابات در زیمبابوه شده است. استفن اسمیت، وزیر امور خارجه استرالیا در واکنش به شرایط تازه زیمبابوه اظهار داشت که کشور او در نظر دارد تحریم‌های تازه‌ای را برای دولت موگابه در نظر بگیرد. هان کلارک، نخست‌وزیر نیوزیلند نیز خواهان میانجی‌گری فوری آفریقای‌جنوبی برای ممانعت از اتفاقات دراماتیک در زیمبابوه شد. مورگان تسوانگیرای می‌گوید رابرت موگابه با این سخن که گلوله جای برگه رأی را گرفته، اعلان جنگ کرده است. وی از جامعه بین‌المللی خواسته است که مانع نسل‌کشی در زیمبابوه شود.

حزب زانو - پی اف، که حزب موگابه است می‌گوید مورگان تسوانگیرای به‌دلیل آنکه می‌دانست در انتخابات شکست خفت‌باری خواهد خورد، از شرکت در انتخابات منصرف شده است.

پس از آنکه حدود 70 نفر از فعالان حزب جنبش تغییرات دمکراتیک که تسوانگیرای رهبر آن است کشته شدند، این حزب از جانب اعضایش در مناطق روستایی تحت فشار قرار گرفت که در انتخابات شرکت نکند. پیش از این طرفداران دولت استادیومی را که قرار بود مخالفین در آنجا یک گردهمایی انتخاباتی داشته باشند اشغال کرده بودند. این عده درصدد بودند با استفاده از چوبدست و قلوه‌سنگ مانع از این شوند که اعضای جنبش تغییرات دمکراتیک، بتوانند در استادیوم جمع شوند. تابو امبکی، رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی، دو مشاور ارشد خود را برای کمک به رفع بحران به زیمبابوه اعزام کرده است. گوردون براون، نخست‌وزیر  انگلستان گفته است که خشم فزاینده کشورهای آفریقایی نسبت به آنچه در زیمبابوه می‌گذرد، بهترین نشانه تغییرات در این کشور است

کد خبر 55861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز