دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

به گفته فرستاده سازمان ملل به زیمبابوه حزب حاکم این کشور و نیروهای مخالف دولت در آستانه امضای توافقنامه‌ای برای حل اختلافات خود هستند.

هایله منکریوس فرستاده سازمان ملل به زیمبابوه انتظار دارد که این توافقنامه بزودی توسط مورگان تسوانگیرای و رابرت موگابه رئیس‌جمهور زیمبابوه به امضا برسد. این توافقنامه ابتدا قرار بودکه هفته گذشته و طی سفر امبکی رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به امضا برسد اما تسوانگیرای در یک تصمیم ناگهانی از حضور در یک نشست مشترک با امبکی و موگابه خودداری کرد.

از زمان انتخاب مجدد رابرت موگابه در دور دوم رای گیری که از سوی مخالفان بایکوت شده بود، انتقادهای بین‌المللی از زیمبابوه افزایش یافته است. 

مورگان تسوانگیرای،  رهبر جنبش تغییرات دمکراتیک ، در دور اول انتخابات در روز ۲۹ مارس برنده شده بود اما نتایج رسمی،  سهم آرای او را کمتر از ۵۰ درصد تعیین کرد که قانونا دور دوم را لازم می‌آورد. 

پس از آنکه بسیاری از هواداران این حزب هدف ضرب و شتم قرار گرفتند و حتی به قتل رسیدند،  تسوانگیرای از شرکت در دور دوم انصراف داد. 

مخالفان می‌گویند از ماه مارس تاکنون ۱۱۳ نفر از هواداران آن کشته شده اند،  ۵۰۰۰ نفر مفقود هستند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. 
منکریوس معتقد است که دو طرف به راحتی می‌توانند در نهایت به توافق لازم برای پایان دادن به آشوب‌های اخیر دست یابند ولی گام اول برای این کار امضای توافقنامه است.

حزب جنبش برای تحول دمکراتیک به رهبری تسوانگیرای هنوز شرایط متعددی برای امضای تفاهمنامه با موگابه قائل است و جورج سیبوتشیو سخنگوی حزب به خبرنگاران گفت که گفت‌وگوهای آینده همچنان منوط به آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به خشونت‌ها است. وی اشاره کرد که این حزب خواهان دولتی است که بتواند زمینه لازم را برای ایجاد یک حکومت دمکراتیک فراهم کند و انتخابات آزاد در کشور برگزار شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه امضای این توافقنامه وجود خواهد داشت حضور امبکی به‌عنوان میانجی در گفت‌وگوهای فیمابین است.  تابو امبکی رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی با رابرت موگابه رئیس‌جمهور زیمبابوه و اعضای انشعابی حزب مخالفین او در هفته‌های گذشته ملاقات و گفت‌وگو کرده است.

امبکی مذاکره‌کننده اصلی بحران زیمبابوه در منطقه است و تلاش می‌کند موگابه را برای تشکیل یک دولت اتحاد ملی قانع کند.

اما حزب مخالف معتقد است که اقدامات امبکی در راستای منافع موگابه است و از این رو تسوانگیرای خواهان این شده که میانجی گر دیگری به این مذاکرات ملحق شود. از این رو گفته می‌شود که گروهی از دیپلمات‌های ارشد از اتحادیه آفریقا،  اتحادیه توسعه جنوب آفریقا و سازمان ملل در این راه به امبکی کمک خواهند کرد.

این تحولات باعث شده تا خوشبینی‌هایی نسبت به امضای توافق مذکور به وجود آید.

جورج سیبوتشیو درمورد این تحولت گفت: به عقیده من موضوع اصلی امضا شدن این توافقنامه است و ما همچنان نسبت به پیشبرد امور برای رسیدن به یک انتخابات آزاد پایبند هستیم.

سیبوتشیو درمورد شایعه امضای توافقنامه توسط تسوانگیرای درروزهای آتی اظهار نظر نکرد و تاکید کرد که سخنگوی موگابه تنها کسی است که می‌تواند این مسئله را مشخص کند.

اما یکی از دیپلمات‌های آفریقایی که نمی‌خواست نامش فاش شود اشاره کرد که تسوانگیرای پس از نشست اتحادیه آفریقا در هراره آماده بود تا این توافقنامه را امضا کند.

این دیپلمات افزود: پس از مذاکره با ژان پینگ رئیس اتحادیه آفریقا تسوانگیرای توافق کرده بود که توافقنامه را به امضا برساند. پیش از این تسوانگیرای تاکید کرده بود مادامی‌ که خشونت علیه حزبش ادامه دارد حاضر به گفت‌وگو نیست.

کد خبر 58583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز