سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرف‌های متخاصم در زیمبابوه پس از ماه‌ها طناب‌کشی سیاسی بر سر چارچوب طرحی برای مذاکرات به توافق رسیدند.

شبکه خبری اتریشی «او ار اف» گزارش داد، رابرت موگابه، رییس جمهور زیمبابوه و مورگان چانگیرای، رهبر مخالفان از جنبش تغییر دموکراتیک (MDC) هر دو زیر این پروتکل را امضا کرده‌اند.

این اولین بار پس از حدود 10 بود که این دو سیاستمدار در یک اتاق با هم ملاقات می‌کردند. این ملاقات با حضور تابو امبکی، رییس جمهور آفریقای جنوبی انجام گرفت.

رخداد تاریخی
چانگیرای از «رخدادی تاریخی» برای زیمبابوه سخن گفت. وی از موگابه نه به عنوان رییس جمهور کشورش بلکه با عنوان رییس حزب ZANU(PF) یاد کرد. موگابه هم گفت این جلسه از آن رو تشکیل شده است که «راهی جدید را برای تقابل سیاسی هموار کند.» وی تصریح کرد هیچ مجوزی برای کمک اروپایی‌ها به این مساله که خود آفریقایی می‌توانند آن را حل و فصل کنند، وجود ندارد. موگابه همچنین خبر از تغییر در قانون اساسی زیمبابوه داد.

به گفته امبکی که به عنوان نماینده SADC (جامعه توسعه جنوب آفریقا) برای میانجی‌گری و استقرار دولت وحدت ملی در زیمبابوه تلاش می‌کرد، بر سر یک «برنامه کاری» توافق حاصل شده است. مذاکرات نهایی احتمالا این هفته در آفریقای جنوبی انجام خواهند گرفت.

حملات در انتخابات
در انتخابات ریاست جمهوری 29 مارس چانگیرای که بیشتر آرا را کسب کرده بود، بر مبنای آمار رسمی نتوانست اکثریت لازم را کسب کند. بی‌توجه به انتقادهای جهانی و درخواست‌های بین‌المللی، موگابه به عنوان تنها نامزد «دور دوم انتخابات» در تاریخ 27 ژوئن پیروز شد و دو روز بعد به عنوان رییس جمهور برای یک دوره پنج ساله دیگر مراسم تحلیف برگزار کرد. چانگیرای به خاطر حملات خشونت‌آمیز به هوادارانش در دور دوم انتخابات شرکت نکرد. مخالفان پیروزی موگابه را به رسمیت نمی‌شناسند.

کد خبر 58700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز